کنگره آمریکا در انتقادات تندی از دولت عربستان سعودی خواست نسبت به ماجرای قتل فجیع جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول پاسخگو باشد .
کد خبر: ۱۱۸۳۵۸۳

بیش از ۱۲ نفر از اعضای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در همایشی که به مناسبت صدمین روز قتل خاشقجی و آزادی مطبوعات برگزار شده و بیش از ۵۰ روزنامه‌نگار در مقر کنگره حضور پیدا کرده بودند، از این‌که دولت دونالد ترامپ پاسخ قوی به قتل خاشقجی نداده ابراز تأسف کردند.
به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات خواستار موضعگیری قوی‌تر دولت ترامپ برای پاسخگو کردن عربستان در موضوع قتل روزنامه نگار معترض سعودی شدند. مایکل مک کال، عضو ارشد جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا قتل خاشقچی را یک عقب نشینی بزرگ در روابط ریاض و واشنگتن دانسته و خواستار تغییر در این روابط شد. نانسی پلوسی، رئیس دموکرات این مجلس نیز تاکید کرد پیشی گرفتن منافع تجاری از اظهارات و اقدامات آمریکا در این زمینه حاکی از سلب صلاحیت اخلاقی دولت این کشور است. خاشقجی 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با نامزد ترکیه‌ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد. سازمان اطلاعات آمریکا پیشتر به این نتیجه رسیده که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقجی را داده است. ترامپ که روابط خوبی با ولیعهد عربستان دارد او را مسؤول این قتل نمی‌داند. همزمان با برگزاری این مراسم گوکسو اوزآهیسهالی، مسؤول امور کمپین‌های نمایندگی سازمان عفو بین‌الملل در ترکیه گفت: پرونده قتل جمال خاشـــــــــــــقجی بایــــــد طـــــــی تحقیقات بین‌المللی بررسی شود. وی که در مقابل کنسولگری عربستان در استانبول سخن می‌گفت، افزود: ماجرای قتل خاشقجی که مقابل چشم تمام جهان صورت گرفت باید در چارچوب تحقیقات بین‌المللی نیز بررسی شود.
شرکت‌کنندگان در این تجمع نیز گفتند: خواستار اجرای عدالت در مورد خاشقجی هستیم . او به خاطر آزادی بیان در جهان عرب صدای خود را بالا برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها