گزارش آماری جام‌جم درباره سهم نهادهای دولتی و غیردولتی از بودجه سال جاری

سهم دولت از بودجه 97 چقدر است؟

در هفته‌های اخیر با نزدیک شدن به زمان ارائه لایحه بودجه سال آینده به مجلس، با توجه به ضرورت صرفه‌جویی در سال آینده به علت شرایط تحریم، برخی رسانه‌ها، از سهم بالای نهادهای غیر دولتی در بودجه سخن گفته و خواستار کاهش اعتبارات این نهادها خصوصا نهادهای فرهنگی، مذهبی و دینی شده‌اند. برخی نیز به گونه‌ای درباره لایحه بودجه سخن می‌گویند که گویی دولت اختیاری در تنظیم منابع و مصارف آن ندارد و مجبور به پرداخت بخش اعظم منابع بودجه به نهادهای خارج از دولت است. به عنوان مثال در روزهای اخیر شاهد تبلیغات زیادی درباره بودجه صداوسیما، جامعه المصطفی یا موسسه امام‌خمینی(ره) بوده‌ایم. این مباحث در حالی مطرح می‌شود که بخش اعظم بودجه کشور توسط دستگاه‌های دولتی مصرف می‌شود و سهم نهادهای غیر دولتی بسیار ناچیز است.
کد خبر: ۱۱۸۰۷۲۸

بودجه دستگاه‌های اجرایی

در لایحه بودجه سال 1397 که توسط دولت تدوین شده بود، جمع منابع بودجه عمومی (درآمدهای دولت) 424 هزار و 911 میلیارد تومان بود. از این میزان درآمد، 283 هزار میلیارد تومان آن سهم بودجه دستگاه‌های اجرایی ملی، 74/4 هزار میلیارد تومان سهم ردیف‌های متفرقه و 67/3 هزار میلیارد تومان هم سهم بودجه دستگاه‌های اجرایی محلی در استان‌ها بود. نکته دیگر آن که بودجه کل کشور حاصل‌جمع، منابع و مصارف بودجه شرکت‌های دولتی و منابع و مصارف بودجه عمومی است. در لایحه بودجه سال 97 بودجه شرکت‌های دولتی 813 هزار میلیارد تومان بود که با جمع بودجه عمومی دولت، مجموع بودجه کل کشور به 1195 هزار میلیارد تومان می‌رسید. از 424 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت، مجموعا حدود صد‌هزار میلیارد تومان آن سهم دستگاه‌های خارج از دولت است. 324 هزار میلیارد تومان مابقی تماما مربوط به دولت و دستگاه‌های زیرمجموعه آن و مخارج متفرقه دولت مثل یارانه‌هاست. اگر بودجه دستگاه‌های اجرایی خارج از دولت را با بودجه کل کشور مقایسه کنیم، به عدد 8/3 درصد می‌رسیم، ‌یعنی فقط 8/3 درصد بودجه کل کشور صرف دستگاه‌های خارج از دولت می‌شود و بیش از 91 درصد کل بودجه به طور مستقیم در اختیار قوه مجریه است.

مقایسه بودجه نهادهای خاص

برخی رسانه‌ها در روزهای اخیر از فشار بودجه نهادهای خاص بر بودجه کل کشور سخن گفته‌اند، به طور مثال صدا‌و‌سیما یا موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی (قدس) را مثال زده‌اند. لازم به ذکر است بودجه صدا و سیما در لایحه دولت برای سال 1397 بالغ بر 1646 میلیارد تومان بود که در مقایسه با بودجه عمومی دولت فقط 0/38 درصد آن بود. بودجه موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی (قدس) در لایحه دولت 28 میلیارد تومان بود که معادل 0/006 درصد بودجه عمومی دولت است. اکنون سوال اینجاست بودجه این نهادهای خارج از دولت چطور موجب فشار بر بودجه عمومی دولت شده است؟

آمارها نشان می‌دهد اتفاقا وزارت تعاون بودجه‌خوارترین دستگاه در کل کشور است که اعتبارات آن در لایحه امسال 32 هزار میلیارد تومان بوده است.

بودجه شرکت‌های دولتی

تمرکز برخی محافل بر بودجه‌های چند میلیاردی نهادهای فرهنگی و مذهبی در حالی است که بودجه شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه امسال نزدیک به 813 هزار میلیارد تومان بود. یعنی 493 برابر بودجه صدا و سیما و 29 هزار برابر بودجه موسسه آیت‌ا... مصباح. اکنون سوال این است چرا کسی نگران نحوه خرج بودجه عظیم شرکت‌های دولتی نیست و صرفا روی بودجه برخی نهادهای فرهنگی و مذهبی تمرکز می‌شود؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها