جام‌جم آنلاین گزارش می‌دهد؛

تبعات یک قتل بر آینده خاندان شیرده

انصارا... یمن برای اثبات حسن نیت خود پیشنهاد داد

اعلام توقف جنگ در تمام جبهه‌ها

به‌دنبال توقف حملات ناکام ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به شهر الحدیده و زمینه‌سازی سازمان ملل برای برگزاری کنفرانس صلح در سوئد، انصارا... یمن نیز اعلام کرد برای اثبات حسن‌نیت خود آماده است حملاتش را متوقف کند. هم اکنون انگلستان پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل داده است که موضوع آن اعلام آتش بس و امکان ارسال کمک‌های انساندوستانه به یمن است. از شروع تجاوز ائتلاف عربستان به مردم مظلوم یمن تاکنون حدود چهار سال می‌گذرد.
کد خبر: ۱۱۷۷۶۶۳

به گزارش ایسناو به نقل از شبکه المیادین، محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن از آمادگی انصارا... برای توقف عملیات نظامی در تمامی جبهههای نبرد با هدف دستیابی به صلح عادلانه و عزتمندانه خبر داد و از تمام بخشهای رسمی خواست حملات موشکی و پهپادی علیه کشورهای عضو ائتلاف متخاصم را به منظور اثبات حسن نیت خود متوقف کنند. الحوثی در بیانیهای اظهار کرد: ارتش و کمیتههای مردمی یمن آماده توقف جنگ و عملیات نظامی در تمام جبههها هستند تا صلحی عادلانه و عزتمندانه برقرار شود البته اگر کشورهای متخاصم عملا خواهان صلح برای ملت یمن باشند. آمریکا و کشورهای غربی اخیرا از عربستان خواستند جنگ در یمن را متوقف کرده و در مسیر صلح قدم بردارد. در این راستا خبر میرسد ائتلاف متجاوز عربی حملات به شهر ساحلی الحدیده در غرب یمن را متوقف کرده است. این تصمیم در پی ماهها تلاش بینتیجه ائتلاف سعودی برای سیطره بر این شهر است. ساکنان الحدیده نیز تایید کردندکه در این شهر آرامش برقرار شده است. با این حال هر دو طرف درگیریها میگویند برای شروع دوباره جنگ آمادگی دارند.

اتمام حجت

محمد البخیتی، یک عضو دفتر سیاسی جنبش انصارا... در خصوص پیشنهاد توقف عملیات نظامی نیروهای یمنی گفت: هدف از ارائه این پیشنهاد، اتمام حجت با دشمن سعودی است. این مقام انصارا... همچنین اظهار کرد: ما در روزهای اولیه آغاز جنگ نیز حتی یک گلوله به سمت مواضع سعودی شلیک نکردیم تا شاید این اقدام به توقف تجاوز سعودی منجر شود، اکنون نیز پس از چهار سال قصد داریم به نوعی با سعودی ها اتمام حجت کنیم. البخیتی تصریح کرد: ما ثابت کرده و میکنیم همان طور که مردان جنگ هستیم، مردان صلح نیز هستیم. اگر طرف مقابل به این پیشنهاد پاسخ ندهد، ما نیز به جنگ ادامه میدهیم. در جنگ یمن تاکنون هزاران نفر کشته شده و میلیونها نفر دیگر در معرض قحطی و گرسنگی قرار گرفتهاند.

پیش تر عربستان سعودی و امارات متحده عربی اعلام کرده بودند از گفتوگوهای ترتیب داده شده توسط سازمان ملل حمایت میکنند. مارتین گریفیتس نماینده سازمان ملل متحد امیدوار است این گفتوگوها پیش از پایان سال جاری میلادی (تا یک ماه دیگر) شروع شود. بریتانیا، آمریکا و فرانسه نیز ائتلاف تحت رهبری عربستان را برای برقراری آتش بس و شرکت در مذاکرات صلح تشویق کردهاند.

به گفته سازمان ملل متحد تاکنون ۶۶۶۰ غیرنظامی در جنگ یمن کشته و ۱۰۵۶۰ نفر مجروح شدهاند. هزاران غیرنظامی دیگر در اثر عوامل قابل پیشگیری مثل سوءتغذیه و بیماری جان خود را از دست دادهاند.

جو مثبت جهانی

مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن از یک « جو مثبت جهانی » در شرایط کنونی سخن میگوید و معتقد است باید این فرصت را مغتنم شمرد. به گزارش شبکه المیادین، گریفیتس درگزارشی که شورای امنیت داده گفته است: ما باید از تحرک بینالمللی مثبتی که درباره یمن ایجاد شده، بهره ببریم. من بشدت معتقدم که این فرصت در زمان سرنوشتسازی برای دستیابی به یک سازش سیاسی جامع در یمن به وجود آمده است.

گریفیتس اظهار کرد: من از تمامی رهبران جهان که خواستار توقف درگیریها در یمن شدهاند، تشکر میکنم. نباید هیچگونه اقدام تهدیدآمیزی برای از سرگیری درگیریها انجام شود. من بهعنوان میانجی بشدت معتقدم که هیچ چیز نباید مانع از فرصت گفتوگو و مذاکره شود.گریفیتس تاکید کرد: برای این که راهحل سیاسی در یمن پایدار باشد، این راهحل باید جامع، مطابق با قطعنامههای سازمان ملل و مورد قبول مردم یمن باشد.

گریفیتس در ادامه به اعضای شورای امنیت گفت که در آستانه امضای توافقنامهای میان دو طرف درباره تبادل اسرا و بازداشتیها است و احتمالا این اولین توافق نامه امضا شده میان دو طرف در دوره اخیر خواهد بود. پیشتر مارگوت والستروم وزیر خارجه سوئد گفته بود سازمان ملل درخواست میزبانی از طرفهای درگیر در جنگ یمن-دولت مورد حمایت عربستان و انصارا... ـ-را در اختیار سوئد قرار داده است.

هنوز روشن نیست که آیا بجز طرفهای درگیر سایر کشورها نیز در این مذاکرات حضور خواهند داشت یا خیر. به هرحال از آنجا که عربستان و امارات در جنگ یمن به آخر خط رسیدهاند و طی چهار سال گذشته جز ناکامی و شکست هیچ دستاوردی نداشته اند شاید این بار مذاکرات صلح بتواند آتش بسی با دوام را در یمن تضمین کند.

نماینده سازمان ملل میگوید قصد دارد یک دوره انتقالی را تعیین کرده و در آن با حضور نمایندگان اقشار مختلف وضعیت سیاسی آینده این کشور را بررسی کند.

نگاهی به مهمترین تحولات جنگ یمن

مارس ۲۰۱۵ـ جنگ بر سر عدن آغاز شد. نیروهای مردمی یمن به رهبری حوثیها کنترل فرودگاه بینالمللی این شهر را به دست گرفتند و منصور هادی رئیسجمهور مستعفی یمن به ریاض گریخت.

۲۶ مارس ۲۰۱۵ـ ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، با حمایت آمریکا و سایر کشورهای غربی به طور مستقیم وارد جنگ یمن شد و حملات هوایی علیه مناطق مختلفی از این کشور را آغاز کرد.

آوریل ۲۰۱۵ـ شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه تحریم تسلیحاتی حوثیها را تصویب کرد و از آنها خواست از مناطق اشغالی خارج شوند.

۵ می ۲۰۱۵ـ برای نخستین بار از زمان شروع جنگ نیروهای مردمی یمن چند خمپاره و راکت به سوی مرزهای عربستان سعودی شلیک کردند.

سپتامبر ۲۰۱۵ـ به دنبال بازپسگیری عدن از حوثیها، عبد ربه منصور هادی به این شهر بازگشت.

آوریل ۲۰۱۶ـ مذاکرات صلح بین دولت و گروه انصار ا... یمن به میزبانی سازمان ملل متحد آغاز شد.

می تا ژوئن ۲۰۱۶ـ داعش مسؤولیت شماری از حملات تروریستی در یمن را، از جمله یک بمبگذاری انتحاری در عدن که منجر به مرگ دستکم ۴۰ نفر شد، به عهده گرفت.

آگوست ۲۰۱۶ـ نیروهای ائتلاف، فرودگاه صنعا را به روی پروازهای تجاری بستند.

اکتبر ۲۰۱۶ـ ائتلاف به رهبری عربستان گروهی از مردم صنعا را که در یک مراسم تشییع جنازه شرکت کرده بودند هدف حملات هوایی خود قرار داد و درجریان آن دست کم ۱۴۰ نفر کشته شدند.

می ۲۰۱۷ـ کمیتههای مردمی یمن اعلام کرد برای نخستین بار یک موشک بالیستیک را به سمت ریاض پایتخت عربستان شلیک کرده است.

ژوئن تا نوامبر ۲۰۱۷ـ شیوع بیماری وبا در یمن تا این تاریخ جان ۲۱۰۰ نفر را گرفت. برآورد میشد که همچنان بیش از
۹۰۰ هزار نفر به وبا مبتلا شدهاند.

نوامبر ۲۰۱۷ـ ائتلاف عربستان، در واکنش به حمله موشکی انصارا... به فرودگاه ریاض، محدودیتهای کامل زمینی، دریایی و هوایی را در یمن برقرار کرد.

دسامبر ۲۰۱۷ـ علی عبدا... صالح رئیس جمهوری پیشین یمن در حین فرار در یک درگیری به قتل رسید.

۷ ژوئن ۲۰۱۸ـ بهدنبال وقوع حوادث متعدد و تهدیدهای پی در پی، کمیته بینالمللی صلیب سرخ گفت ۷۱ کارمند خود را از یمن خارج میکند.

۱۳ ژوئن ۲۰۱۸ـ ائتلاف به رهبری ریاض عملیات گسترده خود علیه شهر بندری الحدیده را آغاز کرد.

رحیم محمدی

بینالملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها