گفت‌وگو با حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در سالروز شهادت سردار شوشتری

منافقان از مردمداری سردار ترسیدند !

روستا‌زاده‌ای که همیشه در میان مردم زیسته بود و درد آنها را می‌شناخت و می‌دانست اگر هدف خدمت به خلق‌ا... است باید در کنارشان بود نه در برابرشان. باید نفس به نفسشان داد نه از دور نگاهشان کرد و برای بهبود اوضاع برایشان نسخه نوشت.
کد خبر: ۱۱۷۱۳۰۵

سال 88 در چنین روزی، مردی در سیستان و بلوچستان در انفجاری انتحاری به شهادت رسید که به مسیح سیستان شهرت داشت. سردار نورعلی شوشتری در اوج محبوبیت به شهادت رسید. سرداری که متولد سال1327 در منطقه سرولایت نیشابور بود و یکی از فرماندهان بزرگ دوران دفاع مقدس که در عملیاتهای بزرگی چون مرصاد حضور داشت و در دورههای مختلف فرماندهی لشکر 5 قرارگاه نجف، قرارگاه حمزه و قرارگاه قدس را به عهده داشت. این سردار بزرگ جنگ بعد از جنگ، تمرکز خود را بر فعالیتهای فرهنگی در منطقه سیستان و بلوچستان گذاشت و تلاش کرد میان طوایف و عشایر این استان همبستگی و وحدت ایجاد کند.

در سالروز شهادت سردار شوشتری با حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی همصحبت شدیم تا از این سردار شهید بیشتر برایمان بگوید.

شهید شوشتری سالهای زیادی در استان سیستان و بلوچستان فعالیتهای فرهنگی و عمرانی انجام میدادند و به مسیح سیستان شهرت داشتند، چه ویژگیهایی در ایشان بود که این لقب را به او دادند؟

شهید شوشتری به این آگاهی رسیده بود که باید به مردم اعتماد کرد. همین دیدگاه باعث شد تا امنیت و آبادانی استان سیستان و بلوچستان را به مردم خود استان بسپارد. قدمهای بزرگی برای وحدت بین شیعه و اهل تسنن در استان سیستان و بلوچستان برداشت. به نظرم دلیلی که دشمن ایشان را به شهادت رساند این بود که احساس کرد اگر سردار شوشتری مدتزمان زیادی در این استان حضور داشته باشد، ضد انقلاب از مردم سیستان و بلوچستان باید قطع امید کامل کند چون در میان مردم این استان دیگر نفوذ و جایگاهی نخواهد داشت. اما خوشبختانه بعد از شهادت ایشان خط مشی این سردار از سوی دیگر همکارانش در سیستان و بلوچستان ادامه یافت و خدا را شکر، فضای بسیار خوبی در این استان و بخصوص در جنوب سیستان و بلوچستان حاکم است و منشأ خیرو برکت است. همه اینها باعث شد که مردم به شهید شوشتری لقب مسیح سیستان بدهند.

سازندگی و عمران سیستان و بلوچستان در دوره شهید شوشتری هم خوب بود و اتفاقات مهمی در این استان رخ داد.

بله! در زمان ایشان برنامههای زیادی طرحریزی شد اما متاسفانه شهادت باعث شد که بسیاری از برنامههای شهید شوشتری به سرانجام نرسد. اما برنامههای ایشان با شتاب خوبی در استان پیگیری میشود و سپاهیان عزیز در قسمتهای مختلف استان مشغول به کار هستند. سالانه نزدیک 60-50 میلیارد تومان در بخشهای عمرانی و اشتغالزا در استان از سوی سپاه هزینه میشود.

اصلیت شهید شوشتری، نیشابوری بوده و بومی منطقه نبودند، همراهی مردم با ایشان چگونه بود؟

سالهای زیادی دشمن در استان سیستان و بلوچستان چنین تبلیغ میکرد که سپاه، نیروی نظامی است و با اسلحه جواب مردم را میدهد اما شهید شوشتری با فعالیتهای فرهنگی خود نشان داد که سپاه فقط کارش نظامیگری نیست و میتواند در زمینه‌‌های مختلف به مردم کمک کند.همین فعالیتها باعث شد تا مردم نسبت به ایشان ارادت خاصی پیدا کرده و به ایشان اعتماد کنند. این همراهی به گونهای بود که هرجا حضور پیدا میکرد، مردم از زن و مرد و بچه و... از شهید شوشتری استقبال میکردند و همین همراهی و همدلی دشمن و منافقان را به وحشت انداخت تا جایی که تصمیم گرفتند ایشان را به شهادت برسانند.

شب قبل از شهادت، ایشان را در فرمانداری دیدم و در جلسهای پیشنهاد شد، برای دیداری که فردا با مردم دارند، گیت بازرسی گذاشته شود اما شهید شوشتری قبول نکردند چون معتقد بودند که نباید اعتماد مردم مخدوش شود. گفتند اگر گیت بگذاریم و مردم را بازرسی کنیم، بین ایشان و مردم فاصلهای ایجاد میشود و این راه و رسم شهید شوشتری نبود. اما متاسفانه همین اعتماد باعث سوءاستفاده دشمن شد و ایشان را به شهادت رساندند.

با ایشان از نزدیک حشر و نشر داشتید، از خصوصیات فردی شهید شوشتری برایمان بگویید.

ایشان بسیار صبور بود و مردم را بسیار دوست داشت، همین مردمداری و مردم دوستی باعث شده بود در قلب مردم سیستان و بلوچستان جایگاه خاصی پیدا کنند. وقتی برای بازدید به منطقه و بخشی میرفتند، بدون هیچ تکبر یا این دیدگاه که من مسؤول و سردارم به خانه مردم میرفت، به مدارس سر میزد و با بچهها از نزدیک صحبت میکرد. اگر غذایی به ایشان تعارف میشد، نه نمیگفت و با مردم همسفره میشد. هیچوقت کار و رفتاری نکرد که مردم فکر کنند جایگاه ایشان با آنها فرق دارد. شهید سردار شوشتری کاملا براساس دین اسلام رفتار میکرد. در دین مبین اسلام تاکید شده که مسؤولان باید مثل مردم زندگی کرده و از جایگاه بالا با مردم صحبت نکنند و شهید شوشتری کاملا براساس این قوانین رفتار و زندگی میکرد. روحش شاد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها