از دست دادن توده استخوانی تا میزانی پایین‌تر از یک سطح معین پوکی استخوان نامیده می‌شود. در این حالت بدن قادر به ساختن استخوان به همان سرعتی که آن را از دست می‌دهد نیست. پوکی استخوان علائم آشکاری ندارد، اما کارشناسان می‌گویند برخی علائم غیرمنتظره از وجود این مشکل حکایت می‌کنند. شناختن این علائم به تشخیص بیماری قبل از آن‌که بسیار دیر شود کمک خواهد کرد:
کد خبر: ۱۱۶۷۶۳۲

کاهش قد: همه ما با افزایش سن دچار کمی کاهش قد میشویم. اما اگر این کاهش قد، ناگهانی و بیشتر از 5/2 تا 5/7 سانتیمتر باشد، میتواند ناشی از کاهش شدید توده استخوانی باشد. بهتر است درمورد آن با پزشک مشورتکنید.

شکستن ناخنها: ناخنهای همه هرازگاهی میشکنند، اما اگر شکستن ناخنها بیشتر از حد طبیعی باشد یا این شکستگی با کوچکترین ضربه به ناخن ایجاد شود ممکن است از علائم اولیه مشکلات استخوانی باشد و از کاهش کلسیم و کلاژن بدن حکایت داشته باشد. سعی کنید با مصرف سبزیجات سبز، ماهی، لبنیات، سوپ استخوان و مرکبات کمبود این مواد را جبران کنید.

ضعف در قدرت گرفتن با دست: اگر متوجه ضعیفتر شدن قابل توجه قدرت دستها در به دست گرفتن اشیا شدهاید بهتر است با پزشکتان در این باره مشورت کنید. تحقیقات نشان میدهد این مشکل یکی از قابل اعتمادترین علائم کاهش توده استخوانی است و ممکن است از ضعیف شدن استخوانهای بازو، باسن یا حتی ستون مهرهها ناشی شده باشد.

گرفتگی و درد: بسیاری از افراد با افزایش سن دچار شرایط دردناکی مانند آرتروز میشوند. اما دردهای مکرر و غیر قابل توضیح؛ به عنوان مثال گرفتگی عضلات پا که به طور مکرر فرد را در طول شب از خواب بیدار میکند ـ ممکن است ناشی از کمبود منیزیم یا پتاسیم باشد. کمبود این مواد مغذی برای استخوانها میتواند در نهایت به پوکی استخوان منجر شود. شکلات سیاه، تخم کدو، اسفناج، سیبزمینی شیرین، بادام و ماهی ساردین برخی از منابع خوب این مواد مغذی هستند.

منبع: healthiertalk

یاسمین مشرف

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها