شنبــــــه 31 شهریـــــور همزمان با ســــالروز آغــــاز جنــــگ تحمیلــــی، اهــــــــواز نماد مقاومت و حماسه رنــــگ خــــون گــــرفــــت و تروریست‌هایی که از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون همواره در پی ایجاد آشفتگی و نابسامانی در کشور بودند این بار نیز فرصت را مغتنم شمردند و در عملیاتی کور به سمت کودکان و مردم بی‌گناه رگبار بستند. این ضیافت خونین بدون تردید با هماهنگی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای صورت گرفت که وجود ایران مستقل را نافی اهداف استکباری و ارتجاعی خود می‌دانند. گماشته‌های سیاسی جریان‌های تجزیه‌طلب از اولین ساعات این حادثه خونین به گمان این‌که با به خاک و خون کشیدن پیر و جوان و زن و کودک فتح درخشانی انجام دادند با انتشار بیانیه و شرکت در مراکز سخن‌پراکنی غربی، خود را به عنوان عاملان اصلی این اقدام تروریستی معرفی کردند.
کد خبر: ۱۱۶۶۱۹۹

گروهک بدنام الاحوازیه که از مدت‌ها پیش با هدف ایجاد ناامنی در خارج از کشور تشکیل شد و کشورهای غربی مثل دانمارک و هلند و انگلیس را به عنوان پایگاهی برای فعالیت‌های خود انتخاب کرد، بلافاصله بعد از حمله صبح 31 شهریور با نشر پوستری در فضای مجازی مسؤولیت حمله به مردم را به عهده گرفت. کمی بعد یعقوب تستری، سخنگوی این گروه تجزیه‌طلب با عنوان جعلی «الاحواز» به دعوت رسمی تلویزیون ضد انقلاب اینترنشنال - که منابع مالی آن از سوی حاکمان سعودی تامین می‌شود-در قاب تصویر ظاهر شد و مسؤولیت حمله به مراسم رژه نیروهای مسلح را به عهده گرفت.

وی با ادعای این‌که در این عملیات هیچ شهروند عادی مورد هدف قرار نگرفته است گفت: «این عملیات جزئی از مقاومت مشروع ماست.»

او در پاسخ به این سوال که زنان، کودکان و خبرنگاران نیز در این مراسم حضور داشتند، با تاکید بر این‌که به هیچ شهروندی حمله نشده است، در گفت‌وگو با بی.‌بی‌.سی فارسی در واکنشی منفعلانه عنوان کرد: جایگاه مهمانان ویژه هدف قرار گرفت. که با محل افراد عادی فاصله داشت. جزئی از استرتژی ماست که شهروندان عادی هیچ وقت هدف قرار نمی‌گیرند.

چرا بازی عوض شد؟

شادمانی تجزیه‌طلب‌ها البته به فاصله اندکی رنگ باخت و حتی آنان را به یک گردش 180درجه‌ای واداشت؛ چراکه حمایت‌های مالی و سیاسی برخی کشورها از این گروهک، کاملا آشکار است و بر عهده گرفتن مسؤولیت یک اقدام تروریستی توسط الاحوازیه می‌تواند کشورهای اروپایی و عربی را در ادامه حمایت از این گروهک دچار مشکل کند. با توجه به کشته و زخمی شدن مردم بی دفاع اهواز اعم از پیر و جوان و زن و کودک و رفع هر گونه ابهامی درباره تروریستی بودن این اقدام طبیعی بود که بسیاری از ناظران سیاسی و رسانه‌ای که اخبار و تحولات جاری را رصد می‌کنند، ماهیت کشورهای غربی مدعی حقوق بشر را به چالش بکشند. بویژه آن‌که در چنین شرایطی بحث پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم نیز مطرح است و کشورهای غربی مثل ماجرای فعالیت‌های هسته‌ای ایران اصرار دارند جمهوری اسلامی به این کنوانسیون بپیوندد. داعیه‌داران غربی مبارزه با تروریسم در این روزها حتما در مواجهه با این پرسش منطقی از سوی افکار عمومی قرار دارند که چرا با وجود داشتن ادعای مبارزه با تروریست‌ها، جریان‌های تجزیه طلب ستیزه‌جوی تروریستی در کشورهایی مثل دانمارک، هلند،‌ کانادا، انگلیس و... فعالیت می‌کنند و از حمایت‌های مالی آنان برخوردارند.

طبیعی است در چنین شرایطی این داعیه داران دروغین باید برای رهایی از این چالش دست و پایی بزنند و راه فراری برای خود پیدا کنند. بویژه آن‌که پای عربستان و امارات نیز در میان است و اظهارنظرهای صریح و حمایت‌گرانه چهره‌های شاخص آنان نیز راه را برای توجیه، مشکل کرده است. نکته قابل تامل این‌که رسانه‌های اپوزیسیونی مثل اینترنشنال و بی.بی.سی فارسی که همچنان منابع مالی غیرشفافی دارند، همواره در گزارش‌های خود درباره اقدامات خرابکارانه منجر به فوت در کشورهای غربی همواره از تعبیر تحرکات تروریستی یاد می‌کنند اما در یک اقدام هماهنگ و با دعوت از تروریست‌ها به تبیین و تشریح این ماجرا پرداختند و حتی یک بار هم از واژه ترور استفاده نکردند و آن را تا حد یک حمله مسلحانه تنزل دادند.

عقب‌نشینی الاحوازیه از مواضع قبلی

بر همین اساس بود که گروهک الاحوازیه پس از مطمئن شدن از این‌که هیچ‌یک از عواملش در این حادثه تروریستی دستگیر نشده‌اند و هر چهار عامل کشته شده‌اند، یک گام از موضع ابتدایی خود عقب کشید و از اینجا بود که یک بازی برد- برد میان گروهک الاحوازیه و گروه رو به اضمحلال داعش آغاز شد. بازی‌ای که از یک‌سو گروهک الاحوازیه و حامیان اروپایی‌اش را از فشار افکار عمومی می‌رهاند و از یک‌سو گروه تروریستی داعش را که نفس‌های آخر خود را می‌کشد همچنان در صدر اخبار رسانه‌ها نگه می‌دارد.

در همین چارچوب سخنگوی جنبش الاحوازیه با وجود اظهار نظر سابق خود مبنی بر به عهده گرفتن مسؤولیت اقدام تروریستی اهواز، در گفت‌وگوی اختصاصی با آواتودی عنوان کرد الاحواز عامل این حمله نیست. در چنین شرایطی ظاهرا دیواری کوتاه‌تر از جریان روبه اضمحلال داعش پیدا نشد و عناصری بی‌نام و نشان در فضای مجازی با انتشار فیلمی لاف زدند که حمله تروریستی اهواز کار آنها بوده است. جالب اینجا است که بی نام و نشان‌های مجازی داعش خوانده آن چنان در انتشار مطلب و طرح این ادعای گزاف عجله کردند که حتی مدعی شدند حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز در حالی صورت گرفت که رئیس جمهور در جایگاه ویژه مراسم حضور داشته است. گذشته از طرح این ادعا و بدون در نظر گرفتن جغرافیای زمانی و مکانی به نظر می‌رسد جریان تروریستی داعش که شکست‌های سهمگینی را از مدافعان حرم و نیروهای مقاومت متحمل شد، برای این‌که نشان بدهد همچنان نیمه جانی برای دست و پا زدن دارد، بعد از حادثه تروریستی بهانه‌ای برای ابراز وجود پیدا کرده است. از این رو،‌ این گروه مضمحل در تلاش است با گردن گرفتن این حرکت تروریستی بار دیگر خود را در اذهان عمومی و رسانه‌ای زنده نگه دارد.

فتاح غلامی

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها