گمانه‌زنی‌ها در‌باره انتخاب عادل عبدالمهدی به نخست‌وزیری جدید عراق تا آنجا قوت گرفته که بعضی منابع خبری از مقبولیت ۹۵درصدی وی بدون هیچ اعتراضی سخن می‌گویند. عبدالمهدی یکی از کاندیداهای تصدی پست نخست‌وزیری در سال ۲۰۰۵ بود که در رأی‌گیری داخلی «ائتلاف ملی عراق» با یک رأی مغلوب نوری مالکی شد. با این حال باید دانست که تعیین نخست‌وزیر عراق مراحلی دارد. به این معنا که ابتدا باید نمایندگان پارلمان رئیس‌جمهور را انتخاب کنند و به دنبال آن رئیس‌جمهور در مشورت با فراکسیون اکثریت نخست‌وزیر را به پارلمان معرفی خواهد کرد. هنوز رئیس‌جمهور عراق تعیین نشده و پیش‌بینی می‌شود معرفی عادل عبدالمهدی به بعد از تاسوعا و عاشورا موکول شود.
کد خبر: ۱۱۶۵۳۸۵

روز گذشته، هیثم الجبوری یکی از نمایندگان پارلمان عراق گفت فهرستهای «سازندگی و اصلاح» به رهبری هادی العامری و نمایندگان کرد برای معرفی عادل عبدالمهدی جهت تصدی سمت نخستوزیری عراق به توافق رسیدهاند. گفته میشود فهرست سائرون به رهبری مقتدی صدر نیز با نخستوزیری عادل المهدی موافقت کرده است. همچنین بعضی خبرها حکایت از آن دارد که آیتا... سیستانی مرجعیت شیعه درعراق نیز به صورت ضمنی با نخستوزیری عبدالمهدی موافقت کرده است.

عادل عبدالمهدی متولد 1942 در بغداد است، این سیاستمدار و اقتصاددان، وزیر نفت سابق دولت عراق به شمار میرود، عبدالمهدی از رهبران برجسته مجلس اعلا بود و طی سالهای 2005 تا 2011 یکی از دو معاون رئیس جمهور عراق شد. او چند سالی است که از مجلس اعلا خارج شده و یک مستقل سیاسی خوانده میشود. وی در دولت موقت پس از سرنگونی رژیم صدام معدوم، مسؤولیت وزارت دارایی را بهعهده داشت. از عادل عبدالمهدی به عنوان شخصیتی تکنوکرات و میانه رو در عراق نام برده میشود. فردی که تقریبا با همه طیفها و جریانهای سیاسی عراق ارتباط سازنده و خوبی داشته است. عبدالمهدی همچنین ارتباط خوبی با مقامات جمهوری اسلامی ایران داشته است.

روز شنبه گذشته پارلمان عراق موفق شد محمد الحلبوسی را به عنوان رئیس خود انتخاب کند. ریاست پارلمان در این کشور متعلق به اهل تسنن است. الحلبوسی که استاندار سابق الانبار بود ارتباط خوبی با نیروهای حشد الشعبی داشت. وی نیز ارتباط خوبی با مقامات جمهوری اسلامی ایران دارد. جالب اینکه وی در اولین نشست تلویزیونی خود به تشریح دیدگاههای خود در سطح داخلی و خارجی پرداخت و بر ضرورت عدم ضربهزدن به ایران از خاک کشورش تأکید کرد. به گزارش شبکه تلویزیونی الفرات، محمد الحلبوسی درخصوص روابط با همسایگان نیز گفت: ما ضربه به ایران از خاک عراق را نمیپذیریم و باید از کشور و همسایگان حفاظت کنیم. امروز همگان از لزوم ثبات عراق آگاهند و از هیچ تلاشی برای خدمت به همه عراقیها فروگذار نخواهم کرد.

همگرایی دو جریان مهم الفتح به رهبری هادی العامری و سائرون به رهبری مقتدی صدر طی هفته گذشته توانست بنبست سیاسی در عراق را شکسته و راه تازهای باز کند. همین توافق موجب شد تا الحلبوسی بتواند با رای بالایی به ریاست پارلمان برگزیده شده و در کنارش حسن کریم الکعبی از یاران مقتدی صدر را داشته باشد. در عراق مرسوم است که یکی از معاونان رئیس پارلمان باید شیعه و دیگری از بین کردها باشد. گرچه برخی کارشناسان با توجه به این تحولات میگویند در صحنه سیاسی آینده عراق مقتدی صدر دست بالا را خواهد داشت اما درعین حال تحلیلگران وابسته به عربستان سعودی با ابراز تاسف میگویند یک بار دیگر ایران برنده شطرنج سیاسی در عراق شد و با هوشمندی خود توانست آمریکا و حامیانش را مات کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها