محصولات جدید برندها با سرعت زیادی به سمت شخصی‌سازی شدن برای هر مشتری تغییر می‌کنند و تجارت B2B و B2C بزودی کنار گذاشته می‌شوند. به گزارش زومیت و به نقل از strategy business پیشرفت سریع فناوری باعث شده است محصولات شخصی‌سازی شده و تجربه مشتری به مزایای رقابتی جدید تبدیل شده و جنبه‌های قدیمی کسب‌وکار فراموش شوند. همان‌طور که می‌دانید اغلب کسب‌وکارها به سه دسته B2B یعنی تجارت با سایر کسب‌وکارها و B2C یعنی تجارت با مشتری و C2C یعنی تجارت مستقیم مصرف‌کنندگان با یکدیگر تقسیم‌بندی می‌شوند. اما در نظر گرفتن یک شخص تنها به‌عنوان یک مشتری صحیح نیست. زمانی که صاحب کسب‌وکار مشتری را تنها به چشم خریدار کالا می‌بینید یعنی اهمیتی برای شخصیت او قائل نیست و فهرست خرید او بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد.
کد خبر: ۱۱۶۳۴۵۹

این موضوع در مورد تجارت B2B نیز صادق است. بسیاری از کسبوکارها در معاملات خود عواملی که باعث تمایز انسانها میشود یعنی قضاوت و اعتماد را نادیده میگیرند. اگر چنین چیزی درست بود همه معاملات تجاری باید تنها براساس قیمت انجام میگرفت.

به عبارتی تفاوت میان تجارت B2Bو B2C دیگر مانند گذشته برای کسبوکارها مفید نیست و باید به نوع جدیدی از تجارت یعنی B2I فکر کرد. حرف I از ابتدای واژه individual به معنای شخص یا فرد گرفته شده است. این روزها علت اصلی موفقیت و شکست کسبوکارها تواناییشان در ساخت و نگهداری روابط با افراد است. یک کسبوکار برای رسیدن به موفقیت باید اعتماد مشتری را جلب کند .

علاقه مشتری و ارائه محصول

کسبوکارها بار دیگر به سمت شخصیسازی کردن هر محصول برای هر مشتری میروند. این یعنی باید استانداردهای محصولات و خدمات خود را مانند خیاطها به طور پیوسته تغییر دهند. کسبوکارها فاقد از صنعتی که دارند به سمت تولید محصولات شخصیسازی شده برای هر فرد در کمترین زمان حرکت میکنند. برای مثال شرکتهایی مانند آدیداس ویژگیهای جدیدی را به خرید آنلاین اضافه کردهاند که مشتری میتواند درخواستهای خود را عنوان کرده تا محصولی بر اساس سلیقه شخصی او ساخته شود. در تجارتB2B نیز اتفاقات مشابهی رخ داده است و بسیاری از کسبوکارها طرح و رنگ مورد نظر خود را به کارگاههای تولیدی سفارش میدهند. یا بسیاری از شرکتهای بیمه کارمندان و نیروی کار کسبوکارها را براساس نیاز منابع انسانی بیمه میکنند. درنتیجه مشتریها از سایر کسبوکارها نیز انتظار ارائه خدمات مشابه دارند. تحقیقات Salesforce روی بیش از ۶۷ هزار مشتری و کسبوکار نشان میدهد ۸۴ درصد مشتریها و ۸۳ درصد کسبوکارها ترجیح میدهند بهعنوان یک فرد خاص در نظر گرفته شوند نهتنها یک عدد. شرکت آمازون نیز در کسبوکار آنلاین خود به سمت شخصیسازی کردن خدمات حرکت میکند. به این صورت که با استفاده از فناوری یادگیری ماشین محصولات مورد علاقه کاربر را به او نشان میدهد و فرآیند خواندن سایر مشتریها را تسهیل میکند. از طرفی نتیجه تحقیقات دیگر نشان داده است ۷۴ درصد مشتریها حاضرند بهای بیشتری پرداخت کنند تا تجربه بهتری داشته باشند. خدماتی که یک کسبوکار بعد از فروش محصول یا خدمات ارائه میکند به اندازه خود محصول یا خدمات ارزش دارد. چسباندن برچسب مشتری به افراد به معنای نادیده گرفتن شخصیت آنها و اهمیت ندادن به علاقهمندیهایشان در تولید محصول و خدمات است. برای داشتن کسبوکاری که بتواند تجربه خوبی را برای مشتری رقم بزند، رهبران کسبوکار باید در نحوه استفاده از دادههای مربوط به کاربران تجدید نظر کنند. این یعنی باید شناخت بهتری از شخصیت افراد داشت و به لیست خرید آنها اکتفا نکرد.

هوش مصنوعی در تجارت فردا

دادهها به تنهایی برای بهبود تجربه مشتری کافی نیست. هوش مصنوعی باید وجود داشته باشد که این دادهها را تحلیل و نیازهای مشتری را پیشبینی کند. تصور کنید شخصی به دلیل موقعیت شغلی خود به یک شهر زیاد مسافرت میکند و هر بار در هتل یکسانی اقامت دارد. صاحب این هتل میداند چگونه باید از اطلاعات جمعآوری شده به منظور ارائه خدمات بهتر استفاده کند. درنتیجه اتاق مسافر مورد نظر را بر اساس سلیقه او شخصیسازی میکند. به این صورت که عکسهای خانوادگی او را در قاب عکسهای دیجیتال در اتاق قرار میدهد، دما و نور اتاق را براساس سلیقه مشتری تنظیم میکند، غذای مورد علاقه او را با روشی که دوست دارد پخته شود در منوی غذا درج میکند، بعد از روشنشدن تلویزیون فیلمی از هنرپیشه مورد علاقه او را که تا به حال مشاهده نکرده برای پخش پیشنهاد میدهد، مدل ماشینی را که قصد دارد بخرد بهعنوان ماشین اجارهای معرفی میکند و همچنین خوردن داروهای مسافر در زمان مشخص را به او یادآوری میکند. انجام این کارها بازاریابی نیست، بلکه استفاده از هوش مصنوعی و استفاده از دادههای جمعآوری شده از مشتریها برای بهبود تجربه خرید و شخصیسازی خدمات نام دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها