پیشی گرفتن پوشک و پراید از دیگر سوژه‌ها

نیم‌تای بالای صفحه اول روزنامه‌ها به نوعی تریبون اعلام مواضع و مهم‌ترین بخش یک روزنامه است. در «دکه» نیم‌نگاهی به صفحه برخی روزنامه‌ها داریم و نکاتی را که درمورد آنها به ذهنمان می‌رسد می‌نویسیم.
کد خبر: ۱۱۶۳۳۰۳

سوژه روز

ماجرای بریدن گوش پسرکی از سوی ماموران شهرداری، هفته گذشته در شبکههای اجتماعی دست به دست شد و با احساسات کاربران بازی کرد. حالا به نظر میرسد ماجرا تکذیب شده و به همین خاطر این موضوع تبدیل به سوژه یک رسانهها شد و پنجشنبه در صفحه یک روزنامهها محوریت پیدا کرد. این در حالی است که ماجرای بریده شدن گوش او و حالا تکذیب اصل قضیه یک هفته ذهن و توجه برخی کاربران شبکههای اجتماعی را به خود معطوف کرده بود.

پوشک و گرانی آن و فشار روانی ناشی از این کالای نسبتا پرمصرف در خانوادههای صاحب نوزاد در ایران سبب شده در صفحات روزنامهها نیز به آن بپردازند. هرچند که این موضوع در صفحات اجتماعی بازار داغتری دارد، ولی با این حال روزنامهها نیز سعی کردند نسبت به این موضوع بیتفاوت نباشند.

خرید پراید و 700 هزار خریدار آن سوژه یک روزنامههای زیادی شده بود. بسیاری با عدد و رقمی که این میزان خریدار با خود میآورند بازی کرده بودند و برخی نیز با مساله ایمنی در این خودرو بازی کرده و این اقبال عمومی را نوعی استقبال از خودکشی با خرید پراید تلقی کرده بودند. اتفاقی که چند روز گذشته در فضای مجازی هم دستمایه مطالب کاربران بود. این خودرو که روزگاری پس از پیکان تبدیل به خودروی خانواده شده بود حالا با گذر کردن قیمتش از مرز 40میلیون تومان تبدیل به خودرویی لوکس شده که خانوادهها نیز توانایی خرید آن را ندارند. حالا ماجرای پیشفروش این خودرو تبدیل به سوژه یک بسیاری از روزنامهها در روز پنجشنبه شده بود.

نشست سهجانبه روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه هم یکی دیگر از سوژههایی بود که روزنامهها در روز ماقبل تعطیلی به آن پرداختند. دیداری که ابعاد رسانهای بسیاری دارد و حتما رسانههای دنیا بیتفاوت از کنار این دیدار مهم رد نخواهند شد.

صف 8 میلیونی برای خودکشی!

روزنامه جوان با سوژه پراید تیتر و عکس یک خود را ساخته بود و در نوع خود متفاوت بود. این روزنامه با عکس پرایدی که بر اثر تصادف مچاله شده بود و تیتر «وا پرایدا!» به ماجرای ناامنی این خودرو و این میزان از اقبال مصرفکنندگان اشاره کرده بود. این روزنامه در زیرتیتر عبارت «هشت میلیون متقاضی در صف ثبتنام قتاله #پراید» تیتر خود را توضیح داده بود. این خلاقیتی است که این روزنامه در ارتباط با سوژهای مانند پراید در این موقعیت بهکار برده بود. هرچند این تیتر و عکس شاید خیلی تازگی نداشت، اما در موقعیت فعلی که مشتریان برای خرید این خودرو هجوم برده بودند، جالب توجه بود.

گام رو به جلوی روزنامه کارگران

روزنامه «کار و کارگر» یکی از آن روزنامههایی است که با هدف رساندن صدای طبقه کارگر فعالیت میکند.

این روزنامه در گفتوگو با دو اقتصاددان، تیتری به عنوان دلیل فروپاشی رژیم پهلوی برگزیده که حاوی نکات جالبی است. این روزنامه نوشته «فقر و نابرابری ناموجه، کمر پهلوی را شکست». این تیتر در شرایط کنونی میتواند به عنوان یک زنگ خطر تلقی شود و این روزنامه که ارگان رسمی خانه کارگر محسوب میشود با این تیتر حرکتی رو به جلو انجام داده، زیرا این روزنامه به خاطر دست و پا زدن در فضاهای سنتی روزنامهنگاری شاید بتوان گفت نسبتا مخاطبی ندارد اما این تیتر نشان میدهد میتواند همچنان جریانساز باشد.

ترجمه و جای خالی آن در روزنامهها

روزنامه شرق با انتشار گزارشی از فارین پالیسی به مرد شماره یک و البته پشت پرده سیاست خارجی ایران اشاره کرده است. بنا به ادعای فارین پالیسی علیاکبر ولایتی مرد شماره یک و پشت پرده سیاست خارجی ایران است و روزنامه شرق هم با عکسی از این چهره و یک تیتر و دو زیرتیتر به این موضوع پرداخته است. شاید کمبود ترجمههای خوب و احتمالا رصد دیرهنگام رسانههای خارجی در زمینههای مختلف یکی از نقاط ضعف روزنامهها در روزگار فعلی باشد، در صورتی که بسیاری از گزارشهایی که رسانههای غیرفارسیزبان منتشر میکنند میتواند برای مخاطب داخلی جذاب باشد که خب به نظر میرسد جای خالی مترجم خوب و باهوش در رسانهها کم است.

همنشین داریم تا همنشین!

روزنامه قدس که وابسته به آستان قدس رضوی است، روز پنجشنبه عکسی منتشر کرده از نمای مجلس خبرگان رهبری و به این اجلاس اشاره کرده است. اما نکتهای که صفحه یک این روزنامه را در کانون توجه قرار داد همنشینی تیتر یک و عکس یک این روزنامه در کنار هم است که شاید بتوان آن را اشتباهی بزرگ خواند. در کنار این عکس که تیتر آن هم در سمت چپش منتشر شده، تیتر «پشت پرده مخالفت با طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی» به قلم درشت منتشر شده است. این همنشینی سبب میشود خواننده گمان کند مجلس خبرگان مخالف طرح مبارزه با مفاسد اقتصادی است، در حالی که این تیتر یک مطلب مجزاست و عکس هم تیتر دیگری دارد، ولی به خاطر بیدقتی در انتخاب تیتر یک و عکس یک این معنا به ذهن متبادر میشود و میتواند خواننده را گمراه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها