رواج خود شاخ پنداری مجازی‌ها

لایک‌هایی که شاخ و پلنگ می‌زاید

فضای مجازی این روزها پر شده از شخصیت‌هایی که به آنها شاخ و پلنگ مجازی می‌گویند؛ برخی از آنها عربده کشی می‌کنند، عده‌ای دیگر اخلاق را زیر پا می‌گذارند و بعضی هم با پخش کلیپ‌های طنز برای خودشان هوادارانی جذب کرده تا در این کسادی کار به درآمدهای میلیونی برسند.
کد خبر: ۱۱۶۲۵۰۶

اینستاگرام یکی از شبکههای اجتماعی مورد علاقه کاربران ایرانی است. شاید اصلیترین دلیل جذب کاربران به این اپلیکیشن، عکس و فیلم محور بودن آن باشد.

کاربرانی که سالها قبل با دشواری زیاد و عبور از فیلترینگ وارد اکانت خود در فیسبوک میشدند چندین سال است که اینستاگرام را جایگزین مناسبی برای فیسبوک دیده و به این شبکه اجتماعی کوچ کردهاند.

اینستاگرام فضایی است که خیلیها این روزها از طریق آن برای خود کسب شهرت کردهاند. عدهای در زمینه آشپزی وارد شده و عدهای دیگر خود را توریسمبلاگر معرفی میکنند. برخی با انتشار کلیپهای طنز جذب فالوئر کرده و برخی دیگر آموزش های خودآرایی میدهند، میرقصند و...

در میان رواج قابل توجه این شبکه اجتماعی، اینفلوئنسرهای زیادی متولد شدند که بسیاری از آنها اکنون در میان جوانان به شاخهای مجازی شهرت دارند.

این افراد به اصطلاح شاخ مجازی، برای بهدست آوردن فالوئرهای بیشتر دست به هر کاری میزنند. در مقابل، طرفداران آنها نیز با لایک تصاویر یا گذاشتن کامنت برای صاحب صفحه، رضایت یا حتی نارضایتی خود از تصویر یا فیلم منتشر شده از سوی شاخ مورد نظر را اعلام میکنند.

علی توکلی، روان شناس اجتماعی با اشاره به افزایش علاقه اقشار مختلف بویژه جوانان به اپلیکیشنهایی نظیر اینستاگرام و رواج قابل توجه افرادی تحت عنوان شاخ مجازی، میگوید: اینستاگرام و سایر شبکههای اجتماعی این روزها به یکی از تفریحات جوانان تبدیل شده است. افراد برای وقت گذرانی، وارد شبکههای اجتماعی میشوند و آن زمان که مطالب
مورد نظر خود را مشاهده میکنند، جذب موضوع میشوند.

وی میافزاید: در بسیاری از مواقع دیده شده که یک کاربر روزانه چند ساعت را در فضای مجازی به جستوجو پرداخته و در این میان، افرادی هستند که از بیکاری عدهای استفاده کرده و به اصطلاح برای اوقات بیکاری آنها، خوراک تصویری تهیه میکنند.

توکلی درخصوص استقبال بیش از اندازه مخاطبان از اکانت برخی افراد در فضای مجازی میگوید: افرادی که بیهدف وارد فضای مجازی میشوند دوست دارند اوقات خوشی را برای خود رقم بزنند؛ به همین خاطر سراغ صفحاتی میروند که برایشان جذابیت داشته باشد. در مقابل افرادی که این روزها اصطلاحا به آنها شاخ مجازی میگویند بخوبی میدانند که دنبال کنندگان از آنها چه میخواهند و تلاش میکنند نیاز روحی مخاطبان خود را برطرف کنند.

این روان شناس اجتماعی پیروی بیقید و شرط را یکی از معایب تبعیت برخی افراد در فضای مجازی دانسته و میگوید: بیشتر افرادی که به عنوان شاخ مجازی معروف شدهاند، به هیچوجه افراد موجهی نیستند؛ اما متاسفانه دیده شده که رفتار و حتی تکه کلامهای آنها در مدت زمان اندکی بین جوانان و نوجوانان رایج شده و تربیتی که خانواده زمان زیادی را صرف آن کرده را براحتی تحتالشعاع قرار میدهند.

مرجان علی بیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها