ابرقهرمان‌های پرفروش جهان

یکی از روندهایی که از گذشته تا کنون وجود داشته و جالب‌تر این‌که هنوز هم در حال رشد است، موضوع ابرقهرمان‌ها یا سوپرهیروها هست. علی‌رغم انتقاداتی که به فیلم‌های «ابرقهرمانی»، در خصوص آموزش طرز فکر خلاف واقع به کودکان مطرح می‌شود، کماکان، فرمول ابرقهرمانی، یعنی برنده شدن آدم‌های خوب و دستگیر شدن یا متنبه شدن آدم‌های بد، برای کودکان جواب می‌دهد. مدافعان این تم داستانی عنوان می‌کنند که گاهی اوقات تفکر خلاف واقع، می‌تواند به احساسات منفی مثل ترس، پشیمانی، یا گناه منجر شود. اما در حوزه ابرقهرمانی، این موضوع اغلب تفکرات مثبت همچون رهایی و غرور را به دنبال دارد. آنها عنوان می‌کنند که تفکر خلاف واقع برای بچه‌ها ضروری است، زیرا به آنها این آگاهی و بصیرت را می‌دهد که برای حل یک مسأله، تصمیمات هوشمندانه‌ای بگیرند.
کد خبر: ۱۱۵۹۸۹۵

6/3 میلیارد دلار

جنگ ستارگان یکی از پدیدههای دهه 70 در سینمای جهان است. البته که کمپانی تولیدکننده هم از این موقعیت نهایت استفاده را کرده است، چرا که با گذشت 40 سال تنها از حق امتیاز فروش شخصیت های این فیلم توانسته است 3/6میلیارد دلار به دست بیاورد.

3/2 میلیارد دلار

ابرقهرمانی به نام بتمن (مردخفاشی) هم با گذشت نزدیک به 30 سال از خلقش همچنان برای کمپانیهای تولیدکننده درآمدزایی میکند. این شخصیت که اولین مجموعه آن در سال 1989 تولید شد تا به حال توانسته تنها از راه فروش حق امتیاز شخصیتش رقمی نزدیک به 2/3 میلیارد دلار درآمد کسب کند.

5.5 میلیارد دلار

شخصیت جیمزباند یا همان مامور 007 از شخصیتهای محبوب دهههای گذشته در سینماست که راهش را به بازار دیگر محصولات هم باز کرده است. این شخصیت در فاصله سالهای 1960 تا 2010 از فروش حق امتیاز برای کمپانی تولیدکننده بیش از 5/5 میلیارد دلار کسب درآمد داشته است.

3/3 میلیارد دلار

هریپاتر اما در فاصلهای بسیار کوتاهتر نسبت به بتمن درآمد بیشتری داشته است. شخصیت این مجموعه تنها از راه فروش حق امتیاز شخصیتهایش از سال 200 تا 2010 به رقم 3/3 میلیارد دلار رسیده است. جالب اینکه این اعداد فقط مربوط به آمریکای شمالی و کاناداست.

در ایران، پنج شخصیت پرطرفدار پسربچهها به ترتیبباب اسفنجی، مرد عنکبوتی، فوتبالیستها، لاکپشتهای نینجا و پاندای کونگفوکار میباشد که حضور قهرمانها در میان آنها مشهود است. و متأسفانه همه آنها خارجی هستند. در حالی که ایرانیان در اسطورههایشان قهرمانان متعددی دارند: رستم، سورنا، آرش، آناهیتا، فریدون، کاوه آهنگر، هما، سیمرغ و … . مثل اینکه این لیست، انتها ندارد. در سال ۲۰۱۶ فیلمهای دارای شخصیت ابر قهرمانی به یک رکورد دومیلیارد و 168میلیون دلاری دست پیدا کردند که حاصل حضور انبوه این نوع از فیلمها در این سال بوده است. فیلمهایی مثل دد پول، بتمن در برابر سوپرمن: سقوط عدالت، کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی، مردان ایکس، آخرالزمان، لاکپشتهای نینجا، بتمن: کشتن جوک، جوخه خودکشی و دکتر عجیب بودند. این نمودار درآمد فروش فیلمهای ابرقهرمانی را نشان میدهد.

فروش محصولات جانبی یک فیلم که در دنیا از آن با نام مرچندایزینگ یاد میشود، یکی از منابع درآمدی محصولات فرهنگی به حساب میآید که گردش مالی آن نیز بسیار قابل توجه است. اندازه بازار محصولات مبتنی بر یک دارایی فکری ثبت شده (اعم از شخصیت یک انیمیشن یا فیلم سینمایی، سلبریتی و…) در سال ۲۰۱۵ رقمی نزدیک به ۲۶۳میلیارد دلار بوده است. کمپانی والت دیزنی بزرگترین فروشنده اینگونه محصولات است که در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۵۲ میلیارد دلار از این محل درآمد کسب کرده است. مرچندایزینگ به زبان ساده عبارت است از کسب درآمد از محل شهرت یک دارایی فکری. شخصیت «باب اسفنجی» به واسطه پخش انیمیشنهای داستانی به شهرت رسیده، لذا از آن برای فروش کیف، نوشتافزار، پوشاک، عروسک و مبلمان بهرهبرداری میکنند. این تصویر نشاندهنده موفقیتهای باب اسفنجی در مرچندایزینگ است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها