گزارشی از همه حاشیه‌های بازی استقلال خوزستان و پرسپولیس

فوتبال با احتمال خونریزی مغزی

مسابقه استقلال خوزستان و پرسپولیس در ورزشگاه غدیر اهواز با تساوی بدون گل تمام شد؛ مسابقه‌ای که اگرچه صحنه‌های جذاب و موقعیت‌های گل فراوانی نداشت، اما تا دلتان بخواهد حاشیه به خود دید و صورت افراد بسیاری را خونین کرد. مسابقه‌ای که سنگ‌پرانی و فحاشی، حرف اول و آخر آن بود و متاسفانه همه چیز داشت غیر از فوتبال.
کد خبر: ۱۱۵۸۴۹۵

سکوها بوی خشونت و انتقام میداد، البته پیشبینی این اتفاقات زشت، به دلیل ماجراهای عجیب فرودگاه و درگیری هواداران و پررنگ شدن نقش بوقچیها در این میان، بازی را از حالت عادی خود خارج کرد و مسابقه به مسیری رفت که در پایان برای همه حسرت ماند و خستگی. این درگیریها البته قابل پیشبینی بود. بعد از ماجراهای نهچندان خوشایند سکوها در بازی پرسپولیس و فولاد خوزستان در ورزشگاه آزادی تهران، میشد حدس زد بازی هفته بعد در اهواز، آبستن وقایع بسیاری است. اهوازیها شاکی بودند که در بازی تهران، بعضی از طرفداران پرسپولیس شعارهای قومیتی دادهاند. این شعارها هم دقیقا از جایی شنیده میشد که رئیس کانون هواداران پرسپولیس حضور داشت. از همان لحظه ورود قرمزها به اهواز هم کاملا مشخص بود شرایط سختی در انتظار آنهاست. البته متاسفانه این شرایط به سمتی رفت که عده‌ای فرصت‌طلب، شعارهای ضدمیهنی سردادند.

شیشه شکست

هنگام عزیمت اتوبوس تیم پرسپولیس به ورزشگاه و در تاریکی شب، ناگهان سنگی بزرگ به شیشه اتوبوس تیم خورد که باعث شکسته شدن آن شد. سیامک نعمتی و محمد انصاری دو بازیکنی بودند که کنار این شیشه نشسته بودند و شانس آوردند که آسیب ندیدند. پس از چند دقیقه توقف، اتوبوس دوباره به سمت ورزشگاه حرکت کرد.

فرار اتوبوس!

با رسیدن اتوبوس به ورزشگاه، سنگ‌پرانی‌ها به سمت آن آغاز شد. هواداران استقلال خوزستان جلوی اتوبوس را گرفتند و در نهایت با کمک ماموران، کاروان قرمزها از در دیگری وارد ورزشگاه شد. مسئولان هم پیش‌بینی می‌کردند شرایط بازی خاص باشد به همین دلیل نزدیک به هزار نفر مامور در ورزشگاه مستقر کرده بودند. سال گذشته بویژه در بازی استقلال و استقلال خوزستان، این اتفاقات رخ داده بود. کمال کامیابی‌نیا، هافبک دفاعی قرمزها درباره این اتفاقات گفت: در زمان ورود به استادیوم پنج دقیقه با سنگ از ما پذیرایی شد و یک ربع طول کشید تا به رختکن برویم. زمان گرم‌کردن هم این رفتار و فحاشی‌ها ادامه داشت و هیچ‌کس تمرکزی روی بازی نداشت.

تاخیر به خاطر سنگ‌پرانی

وقتی داور قصد داشت بازی را شروع کند، سنگ‌پرانی‌ها و فحاشی‌ها بیشتر و بیشتر شد. هواداران معترض استقلال خوزستان اینقدر سنگ پرتاب کردند که داور مانع شروع مسابقه شد. با دخالت ماموران و مسئولان تیم استقلال خوزستان، در نهایت جو کمی آرام شد تا حداقل بازی شروع شود!

سیامک سنگ خورد

در طول مسابقه سنگ‌پرانی‌ها ادامه داشت و بارها به داخل زمین هم سنگ پرتاب شد. در بین دو نیمه، بازیکنان برای رفتن به رختکن با مشکل روبه‌رو بودند، چون این سنگ‌پرانی‌ها ادامه داشت. در نیمه دوم هم اوضاع همین بود. اواخر بازی بازیکنان دو تیم درگیر شدند و این درگیری باعث شد جو سکوها متشنج‌تر بشود. هواداران دیگر هر چه دم دستشان بود، پرتاب می‌کردند. در این بین سنگ‌پرانی میان سکوها هم ادامه داشت.

در این سنگ‌پرانی‌ها، یکی از ماموران نیروی انتظامی که بین تماشاگران دو تیم بود، آسیب دید. این آشوب و خشونت عجیب، حتی موجب پاره شدن لباس‌های کودکی شد که همراه پدرش برای دیدن فوتبال آمده بود؛ اما چیزی به نام فوتبال ندید.

سیامک نعمتی که در ماجرای شب قبل و سنگ‌پرانی به اتوبوس جان سالم به در برده بود، در اتفاقات درون ورزشگاه سنگ خورد. او در این باره گفت: در طول بازی همه به جای این‌که دنبال توپ باشیم باید مراقبت می‌کردیم سنگ به ما نخورد مخصوصا لب خط. با این حال در جریان بازی یک سنگ به پایم خورد که حتی راه رفتن را هم برایم سخت کرده بود. اگر دقت کرده باشید در نیمه اول حسین ماهینی و بشار و در نیمه دوم محمد انصاری اصلا جرات رفتن به سمت خط را نداشتند، چرا که ممکن بود با برخورد سنگ مواجه شوند. من فقط یک سوال دارم. چرا این دوستان عزیز اهوازی، خوزستانی و عرب‌زبان به ما بازیکنان سنگ می‌زدند؟ مگر ما باعث اتفاقات بازی با فولاد شده بودیم؟ ما که در آن بازی در زمین برخورد بدی با آنها و حتی بازیکنان فولاد نداشتیم. این بازی نبود. وقتی وارد زمین شدیم انگار وارد میدان جنگ شده‌ایم. از همان ابتدا شروع به فحاشی و سنگ زدن کردند حتی مربی گلرهای ما نیز مورد هدف آنها قرار گرفت.

شجاع در کانون توجه

شجاع خلیلزاده، مدافع پرسپولیس بازهم جنجالساز شد. او که اخیرا در مصاحبهای گفته بود دیگر خشن نیست و خیلی خودش را در زمین کنترل میکند، بعد از خطای مکوندی روی علیپور، با این بازیکن برخورد داشت و طبق تصاویری که منتشر شد، حتی به این بازیکن لگدی زد. پس از این اتفاق داور مجبور شد به خلیلزاده کارت زرد نشان دهد. او حتی نزدیک بود با داور هم برخوردی شدید داشته باشد؛ اما این پایان ماجرا نبود. خلیلزاده که از اتفاقات بازی به طور کلی شاکی بود، در پایان مسابقه با داور چهارم و با سعید فتاحی، رئیس کمیته مسابقات و ناظر بازی هم درگیر شد. خلیلزاده در راه رفتن به رختکن هم بشدت لگدی به سطل زباله راهروی ورزشگاه کوبید و آن را شکست. او سپس به زمین افتاد و شانش آورد مصدوم نشد. خلیلزاده به طور کلی نشان داد مثل آتش زیر خاکستر است و هر لحظه میتواند از کوره در برود و جنجال درست کند. او اعتقاد داشت بازیکنان استقلال خوزستان فحاشی کردهاند، ولی حمدینژاد، یکی از بازیکنانی که در آن درگیری حضور داشت، گفت: عادل فردوسیپور استاد لبخوانی است و میتواند در برنامه این هفته این کار را انجام دهد. ما یک کلمه بیاحترامی نکردیم، اما شجاع خلیلزاده پیاز داغ قضیه را زیاد میکرد.

شجاع خلیلزاده هم به اتفاقات پایان بازی واکنش نشان داد. او ابتدا درگیریاش با سعید فتاحی را رد کرد و گفت: متأسفم برای کسانی که اینگونه شایعه درست میکنند. آقای فتاحی از دوستان صمیمی من است و هیچ برخورد و درگیری بین ما وجود نداشت. آقایان لطفا دنبال قاتل بروسلی نباشند. خلیلزاده از برگزاری بازی در جوی که مملو از پرتاپ سنگ و فحاشی بود انتقاد کرد و ادامه داد: واقعا در این شرایط باید بازی انجام میشد؟ ۹۰ دقیقه به ما فحاشی کردند و به سمت ما سنگ پرت شد. ما زیر باران سنگ فوتبال بازی کردیم و در این شرایط اصلا نمیشد فوتبال بازی کرد. از مقابل صورت من فقط ده سنگ به اندازه آجر رد شد که اگر یک سنگ به من میخورد معلوم نبود زنده بمانم. مسئولان چرا در این شرایط فوتبال برگزار کردند؟ شجاع تاکید کرد اگر یکی از این سنگها به سر یکی از بازیکنان میخورد، قطعا سالم نمیماند. خلیلزاده به حرفهای حمدینژاد هم واکنش نشان داد و گفت: همه دیدند هرچه فحش بلد بودند به ما دادند و ما زیر باران سنگ فوتبال بازی کردیم و این درست نیست. بهترین بازیکنان دنیا هم در این شرایط نمیتوانند فوتبال بازی کنند، اما داور بازی در کمال تعجب میگوید باید بازی انجام شود! متأسفانه داور هم ترسیده بود و همه سوتها را به سود حریف میزد تا مبادا فحشی بشنود. واقعا برای فوتبال باید متأسف بود که سیدجلال حسینی با بیش از ۱۱۰ بازی ملی این همه فحش بخورد، وقتی با او این رفتار را میکنند دیگر چه انتظاری از دیگران میتوان داشت؟! حمدینژاد هم در حدی نیست که من جوابش را بدهم. همه کسانی که بازی را دیدند متفقالقول میگویند چه بر ما گذشت. حتی سیامک نعمتی هم سنگ خورد و واقعا فوتبال بازی کردن در این شرایط درست نبود. خانواده ما چه گناهی کرده که اینقدر فحش بشنود؟

سلطانی: خود پرسپولیسیها مقصر را میشناسند

امیر سلطانی، مدیرعامل استقلال خوزستان بعد از بازی با پرسپولیس گفت: اول باید از نیروی انتظامی تشکر کنم. اتفاقات بازی ما با پرسپولیس به بازی هفته گذشته پرسپولیس و فولاد برمیگردد. مسئولان امنیتی استان پیشبینی میکردند که چنین اتفاقاتی بیفتد. اینکه آقای یزدی گفته هواداران استقلال خوزستان سنگ تمام گذاشتند، واقعا هم منظورش هواداران تیم خودمان بود که بدون هیچ مشکلی فقط به تشویق تیم خود پرداختند. خود اعضای باشگاه پرسپولیس هم گفتهاند مسبب این اتفاقات دیشب چه کسی بوده و شما هم میدانید که بازیکنان این تیم چه فردی را مقصر دانستهاند. همه چیز به اتفاقات بازی فولاد برمیگشت. باز هم میگویم مسلما ما هیچکدام از این مسائل را تائید نمیکنیم اما هیچ ربطی هم به باشگاه استقلال خوزستان نداشت.

کامیابینیا: بله، سنگ تمام گذاشتند!

کمال کامیابینیا، هافبک دفاعی پرسپولیس به حرفهای یزدی واکنش نشان داد: پرتاب سنگهای فراوان به سمت بازیکنان ما تمرکز را از همه گرفته بود. من از صحبتهای یزدی که گفته بود هوادارانشان سنگ تمام گذاشتند، تعجب کردم. آقای یزدی شما اول راهتان است و باید درستی و صداقت را رعایت کنید. این فوتبال ارزشی ندارد. بزرگترین شکست ما چکیدن یک قطره خون از هواداران بود. فرقی هم نمیکند هوادار کدام تیم. هواداران سنگ تمام گذاشتند، اما چگونه؟ اگر این سنگها به یک نفر میخورد سالم در میرفت؟ اگر جان انسانها ارزش داشت، این بازی نباید برگزار میشد.

پیری: اتفاق خاصی نیفتاد!

یعقوب پیری، سرپرست استقلال خوزستان حرفهای عجیبی زد: چند دقیقه که از بازی گذشت، همه چیز اوکی شد و فکر نمیکنم شرایط بدی در ورزشگاه بود. بعد از اتفاقات اول بازی، دیگر همه چیز خوب شد و مشکل خاصی نبود. نه سری شکست، نه اتفاقی برای هواداران رخ داد. هرچند شعارهایی در طول بازی داده شد، اما از نظر ما که در استادیوم بودیم، بازی بدون مشکل خاصی انجام شد. اتفاق خاصی رخ نداد و نمیدانم پرسپولیسیها برای چه چیزی ناراحت هستند.

یزدی: هواداران اهوازی سنگ تمام گذاشتند!

داریوش یزدی، سرمربی استقلال خوزستان گفت: برای این نتیجه خوشحالم و به بازیکنان جوانم تبریک جانانه میگویم. یک خسته نباشید هم میگویم به هواداران که امروز سنگ تمام گذاشتند.

انصاری: از ضربه مغزی جان سالم به در بردیم

محمد انصاری، مدافع بااخلاق پرسپولیس گفت: از فوتبالدوستان میخواهم با پرهیز از رفتار خشونتبار مانع از زشتی فوتبال شوند تا همه از آن لذت ببرند. در طول بازی کسی جرات نزدیک شدن به خط طولی را نداشت. من واقعا نگران کمک داور بودم. حداقل 30-20 سنگ به آن سمت پرتاب شد و سنگها یکی پس از دیگری از گوش و کنار ما میگذشتند. خدا را شکر به خیر گذشت و کسی ضربه مغزی نشد. امیدوارم همه هواداران و تیمها به این فکر کنند که ما ایرانی هستیم و این رفتار از طرف هر کسی باشد ناشایست است.

طالقانی: درگیریها طبیعی و سطح پایین بود!

عبدالکاظم طالقانی، رئیس هیات فوتبال استان خوزستان هم جملههای جالبی درباره این بازی گفت: اتفاقاتی که در این بازی رخ داد، جای تاسف دارد. همیشه میگوییم تماشاگران باید از دیدن یک بازی لذت ببرند؛ اما اینگونه هیچکس لذت نمیبرد؛ چه در ورزشگاه آزادی و چه در ورزشگاه غدیر. به هر حال این اتفاقاتی که در بازی استقلال خوزستان و پرسپولیس افتاد درگیریهای طبیعی و سطح پایین بود. درگیریها آنقدر شدید نبود که بازی را متوقف کنیم. یکسری افراد هستند که دنبال فوتبال نیستند. آنها در این اتفاقات نقش داشتند.

تشکیل پرونده ویژه انضباطی

اسماعیل حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال گفت: به طور حتم پرونده ویژه‌ای با قید زمان درباره دیدار استقلال خوزستان و پرسپولیس در کمیته انضباطی تشکیل خواهد شد. از ناظران محترم این مسابقه درخواست می‌کنم در اسرع وقت و با قید فوریت، گزارش‌ها را به کمیته انضباطی ارسال کنند تا ضمن اتخاذ تصمیم‌گیری‌های لازم، اقدام مقتضی صورت پذیرد. کمیته انضباطی همه زوایای پیدا و پنهان مربوط به مسابقات لیگ برتر را زیر نظر دارد و این مسابقه را هم به طور کامل بررسی می‌کند.

عامل اصلی لو رفت

بعد از بازی، بازیکنان پرسپولیس، عباس اسماعیلبیگی، رئیس کانون هواداران را عامل اصلی اتفاقات ورزشگاه اعلام کردند نه طرفداران استقلال خوزستان. حسین ماهینی هم اولین بازیکنی بود که این مساله را اعلام کرد. او گفت چون در بازی فولاد و در پایان مسابقه دقیقا از جایگاه او علیه خوزستانی‌ها شعار دادند، کاملا قابل پیش‌بینی بود این اتفاقات در بازی استقلال خوزستان رخ دهد: این اتفاقات برمی‌گردد به بی‌عرضگی کانون هواداران که نقش اصلی این حادثه را رئیس این کانون به ‌عهده دارد. ایشان بار اولش نیست که باعث این چنددستگی و اقدام علیه تیم می‌شود. او بارها علیه پرسپولیس اقداماتی انجام داده بود و ما سکوت کرده و منتظر بودیم باشگاه تصمیم‌ بگیرد، اما این بار باشگاه باید پاسخگوی هواداران پرسپولیس باشد. او هجمه‌ها علیه نوروزی را به همین فرد ربط داد. عامل دودستگی هواداران در ماجرای طارمی را، او خواند. همچنین گفت مسلمان و فرشاد احمدزاده هم ضربه زیادی از اسماعیل بیگی خوردند.

ماهینی اضافه کرد: ما هرچه می‌خوریم از خودی‌هاست. افراد بی‌عرضه نباید مسلما در باشگاه حضور داشته باشند. به نظر من طرفداران واقعی پرسپولیس باید از پشت پرده این موضوعات باخبر شوند. ما تاکنون به‌خاطر شرایط پرسپولیس سکوت کردیم، ولی امروز تمام بازیکنان به خاطر این موضوع در رختکن بشدت بابت از دست رفتن دو امتیاز حیاتی این بازی عصبانی بودند و مسلما نقش اصلی این ماجرا آقایی است که به اشتباه در سمت رئیس کانون هواداران قرار دارد و امیدوارم باشگاه تصمیم درست و جدی در این باره بگیرد. این خواسته همه بازیکنان است و مسلما اگر جدی گرفته نشود مشکلات بزرگی در آینده برای تیم ایجاد خواهد شد. باور کنید بعضی از سنگ‌ها یک کیلو وزن داشت و خدا را شکر که اتفاق خطرناکی برایمان نیفتاد.

نعمتی: خدا را شکر کشته ندادیم

سیامک نعمتی درباره بازی پرحاشیه اهواز گفت: ما فوتبال بازی می‌کنیم تا هواداران رضایت داشته باشند و خوشحال شوند، اما تعدادی که مشخص نیست از کجا آمده‌اند رفتاری دور از شأن از خود نشان می‌دهند. بزرگان تیم بهتر می‌دانند، اما من هم می‌خواهم بگویم، ما چرا باید در تمرین از کسی که خود را لیدر باشگاه می‌داند، فحش بخوریم؟ چرا آنها در تهران و بازی مقابل فولاد این‌طور رفتار کردند که ما در اهواز دچار چنین مشکلی شویم. همه این اتفاقات از طرف لیدرها رقم خورد و همان رفتاری را که لیدرها در تهران مقابل فولاد داشتند با ما در اهواز انجام دادند. خدا را شکر فقط کشته ندادیم.

عصبانیت پرسپولیسی‌ها از لیدر دردسرساز

بازیکنان پرسپولیس بعد از پایان بازی با استقلال خوزستان ناراحتی خود را از عملکرد رئیس کانون هواداران باشگاه به گوش مسئولان باشگاه رساندند. بازیکنان پرسپولیس معتقدند اتفاقات تلخ دیدار مقابل استقلال خوزستان ریشه در رفتاری دارد که بوقچی و رئیس کانون هواداران این باشگاه در بازی مقابل فولاد و در تهران انجام داده بود. پرسپولیسی‌ها که به دلیل فضای فاجعه‌بار ورزشگاه غدیر، دو امتیاز حیاتی را از دست دادند، در پایان بازی با اشاره به اتفاقاتی که ابتدای فصل گذشته نیز در ماجرای مهدی طارمی و گادوین منشا شکاف بین هواداران ایجاد کرد، حضور این افراد را دردسری بزرگ برای تیم خواندند. اعتراض به این بوقچی را حسین ماهینی کلید زد و بازیکنان دیگر پرسپولیس ازجمله سیدجلال حسینی، کمال کامیابی‌نیا،‌احمد نورالهی و ... با انتشار پست‌هایی در صفحه‌های اجتماعی از کاپیتان دوم تیمشان حمایت کردند. در همین حال گرشاسبی سرپرست باشگاه پرسپولیس اعلام کرد طی امروز و فردا نشستی در این‌باره با کاپیتان‌های تیم برگزار می‌کند.

فتاحی: آنها هواداران استقلال خوزستان نبودند

سعید فتاحی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ که در ورزشگاه غدیر اهواز بود، بعد از بازی گفت: وظیفه داریم از نیروی انتظامی به شکل ویژه‌ای تقدیر کنیم. آنها بخوبی از عهده کنترل این بازی برآمدند؛ اما باید بلیت‌فروشی به صورت اینترنتی انجام شود و ما بدانیم دقیقا چه کسی، روی کدام سکو و شماره صندلی می‌نشیند. بی‌نظمی پنجشنبه شب در ورزشگاه اصلا به‌خاطر تماشاگران فوتبال نبود و آن کسانی که ترقه و سنگ داخل زمین انداختند، حساب‌شان از تماشاگران استقلال خوزستان جداست. کسانی این کارها را کردند که مشخص بود برای مصدوم کردن دیگران وارد استادیوم شده‌اند. از ته دلم می‌گویم متاسفیم که چنین اتفاقاتی را شاهد هستیم.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها