گزارشی از یک بانوی شهرکردی که یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری است

از خانه داری تا کارآفرینی

این روزها بسیاری از جوانان از بیکاری گلایه دارند و به شرایط سخت اقتصادی معترضند، اما این شرایط باعث نشده تا برخی مثل هاجر درخشان هوره و همسرش برای رسیدن به آرزوهایشان تلاش نکنند و راهی برای رسیدن به آن نیابند؛ راهی که آن را در لابه‌لای تاریخ سرزمین خود و تولیدات محصولات نمدی‌اش یافتند. هاجر درخشان خانه‌دار بود و همسرش کارمند آموزش و پرورش؛ هاجر استارت کارش را از همان خانه زد و همسرش به فاصله یک‌سال پس از بازنشستگی به او پیوست و امروزه دوشادوش هم یکی از بزرگ‌ترین کارگاه‌های تولید محصولات متنوع و مدرن نمدی در استان چهارمحال و بختیاری را اداره می‌کنند و نمایندگی‌هایی هم در چند استان دیگر دارند.
کد خبر: ۱۱۵۷۶۰۱

به گزارش جامجم، هاجر درخشان، 43 ساله است و تا همین پنج سال پیش خانهدار بود و همزمان تحصیلاتش را در رشته حسابداری به پایان رسانده بود. همسرش اما بازنشسته آموزش و پرورش است و امروز در کنار هاجر از تولیدکنندگان و فروشندگان بزرگ صنایعدستی نمدی در کشور. هاجر به ما میگوید: خانهدار بودم و در کنار کار خانه و تربیت دو فرزندم علاوه بر کارگاه خیاطی و دستی هم در کار خرید و فروش خشکبار داشتم و تلاش میکردم که به بخش صادرات خشکبار هم ورود کنم که به دلیل آغاز تحریمهای ایران از این کار باز ماندم. بعد از بازنشستگی همسرم از آموزش و پرورش یعنی سه سال پیش هر دو به دنبال کار تولیدی بودیم؛ کاری که هم برای خودمان نفعی داشته باشد و هم بتوانیم از طریق آن برای خیل بیکاران چهارمحال و بختیاری ایجاد شغل کنیم. هاجر یک سال قبل از همسرش وارد کار تولید نمد میشود؛ اما بیگدار به آب نزده است، او برای انتخاب این کار کلی تحقیق کرده، برای انتخاب کاری که هم نفع شخصی داشته باشد و هم سودی برای همشهریانش. تحقیقاتش او را رسانده به اینجا که تولیدمحصولات نمدی بهترین حرفه و صنعت برای شروع است، چراکه هم مواد اولیهاش در استان است و هم کارگاههای تقریبا تعطیل و نیمه تعطیل زیادی در استان است که میتوان کار را با آنها آغاز کرد: «سراغ هر کارگاهی رفتیم گفتند در بحث فروش مشکل داریم، ما هم به عنوان شروع کارمان، تصمیم گرفتیم برای این کارگاهها بازاریابی کنیم. بنابراین به آنها گفتیم محصولاتتان را به ما بدهید برایتان میفروشیم. از طریق کارت بازرگانی که داشتم، بهمن 92 در نمایشگاه تهران غرقهای با هزینه خودمان و به مبلغ دو میلیون و 700 هزار تومان گرفتیم و تولیدات کارگاههای مختلف استان را به نمایشگاه بردیم، اما دست آخر با سه میلیون و 800هزار تومان ضرر به استان بازگشتیم.»

یک شکست؛ یک دستاورد

اولین ضرر و شکست، اما هاجر و همسرش را که یک سال بعد به او ملحق میشود، ناامید نمیکند و آنها دومین نمایشگاه را چند ماه بعد در تنکابن برگزار میکنند: «در این نمایشگاه که 17 روزه بود، نه ضرر کردیم و نه سود، اما فهمیدیم که میتوان ادامه داد و ناامید نشد و روزهای خوش در انتظارند.» نمایشگاه تنکابن دستاورد بزرگی برای هاجر و همسرش داشت، مردمی که به نمایشگاه می آمدند اغلب مشکلات دردکمر و پا و... داشتند و سراغ محصولاتی نمدی میگشتند که دردشان را آرام کند. این مهم زوج شهرکردی را به این فکر انداخت که در کنار فروش تولیدات کارگاههای استان، خود وارد کار تولید شوند و محصولات جدید نمدی بویژه محصولات طبی تولید کنند.

از پارکینگ خانه شروع کردیم

هاجر میگوید: کارگاهی نداشتیم، بنابراین پارکینگ خانهمان را کارگاه کردیم و خودم با استعدادی که در کار خیاطی داشتم و آنچه در این مدت از نمدمالی اموخته بودم، وارد کار تولید شدم آن هم نمدهای جدید و با ذائقه و سلیقه همه اقشار. نمد خام را از نمدکار ان گرفتیم و شروع کردیم به تبدیل و تولید محصولات نمدی بویژه محصولات طبی مثل مچبند و پاپیچ و کمربندهای طبی. همه اینها را در کنار آموزش داوطلبان به ورود به کار نمد به صورت رایگان انجام دادیم. امروزه و پس از پنج سال از آغاز به کار، اصلیترین تولیدات نمدی هاجر و همسرش عرق گیر صندلی اتومبیل و اداری، تشکهای یک نفره با کارایی رفع کمردرد و محصولات پزشکی برای رفع انواع دردهاست.

کار آنها امروز گسترش زیادی یافته، با زندان شهرکرد قرار داد دارند و چند نمایندگی در شهرهای تبریز و مشهد و اصفهان دایرکردهاند. برای بسیاری از زنان و مردان و جوانان شهرکردی هم اشتغال ایجاد کردهاند. بانوان زیادی که عمدتان زنان بیسرپرست و بدسرپرست هستند، در دو کارگاه خانواده درخشان امروز مشغول به کارند، دو کارگاه که در یکی پشم به نمد تبدیل میشود و مردها در ان مشغول کارند و در دومی نمد به انواع محصولات نمدی تبدیل میشود و بخش مخصوص کار بانوان است. البته زنان زیادی هم در خانههای خود با این زوج همکاری دارند و برای خودشان صاحب کسب و کار و درآمدی هستند. کسب و کار هاجر و همسرش بیدردسر هم نیست، مشکلات زیادی دارد که عمده این مشکلات برمیگردد به نبود حمایت جدی از سمت دولت و مسئولان مربوط و نبود تسهیلات با کارمزد پایین و شرایط بازپرداخت آسان و طولانی. با این همه هاجر همچنان امیدوار به آینده است و میگوید شنیده کارهای تولیدی پس از پنج سال به سودآوری میرسند و پنج سال او بهمن ماه امسال تمام میشود.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها