استقبال تماشاگران از «اکولایزر 2» ادامه دارد

متفاوت از نسخه موفق تلویزیونی

با آن‌که با نام «اکولایزر 2» راهی پرده سینماهای جهان شده است، اما دنزل واشنگتن بازیگر اصلی آن می‌گوید این اکشن دلهره‌آور قسمت دوم فیلم موفق سال 2014 او نیست! برخی از تحلیلگران این اظهار‌نظر را تلاشی برای جلب توجه بیشتر تماشاگران به فیلم ارزیابی کرده‌اند. اما ظاهرا بدون آن هم، خود فیلم توانایی کسب موفقیت در بین دوستداران ژانر اکشن معمایی را داشته است. بازیگر اسکار گرفته سینما در حالی فیلم تازه‌اش را قسمت دوم و دنباله اکولایزر نمی‌داند، که دوباره در قالب کاراکتر رابرت مک کال ظاهر شده است. منتقدان به این کاراکتر لقب یک مرد عصبی و انتقامجو را دادند.
کد خبر: ۱۱۵۶۱۹۰

واشنگتن در گفتوگوی تازهاش، چنین میگوید: «میدانید، همه این کلمه «دنباله» را به زبان آورده و تکرار میکنند. اما مایل نیستم فیلم را دنبالهای بر قسمت اول آن بدانم. داستان کلی فیلم اکولایزر از آن دسته داستانهایی است که پایانی باز دارد و نمیتوان پایان مشخصی برایش قائل شد. وقتی داستان فیلمی این چنین است، پس میتواند وارد دنیاهای تازهای شود و الزاما قسمت دوم یا دنبالهای بر آن داستان نیست.» در قسمت تازه این اکشن درام، کاراکتر مککال وارد کسب و کار جدیدی شده و به عنوان یک راننده مشغول کار است. اما زندگی آرام او با خبر قتل همکار قدیمیاش (با بازی ملیسا لیو) دستخوش تغییر میشود. زن در بروکسل در حال کار و تحقیق بر روی یک موضوع داغ سیاسی بوده که به شکل مرموزی به قتل میرسد. مک کال راهی سفری بینالمللی میشود تا قاتلان همکارش را پیدا و به مجازات برساند.

آنتون فوکوآ کارگردان فیلم در رابطه با این شخصیت میگوید: «استاد انجام کارها و اقدامات اکشن است و بهتر از هر کس دیگری وظیفهاش را انجام میدهد. این کاراکتر تفاوتهایی اساسی با شخصیت محوری فیلمهای ژانر اکشن دارد. با وجود سن بالا، هر روز تمرین مشتزنی میکند و هنوز میتواند از مهارتهایش استفاده خوب و درستی کند.» ریچارد ونک، نویسنده فیلمنامه تصدیق میکند که واشنگتن هنگام فیلمبرداری بارها با استرس و هیجان زیادی روبهرو شده و با این وجود، توانسته بازی خوبی ارائه دهد.

او به سکانسی از فیلم اشاره میکند که کاراکترها درگیر یک توفان میشوند و اضافه میکند: «به دلیل مشکلاتی که وجود داشت، این صحنه باید سریعا گرفته میشد و فرصتی برای تکرار فیلمبرداری یا تعلل در کار نبود. اما واشنگتن بیشترین همکاری را داشت و با آنکه در جلوی دوربین تمام فشارها به او وارد میشد، صحنه را به بهترین شکل ممکن بازی کرد.»

در دومین قسمت این اکشن دلهرهآور، اشتون سندرز هم به جمع بازیگران اضافه شده و نقش مهمی در ماجراها دارد. مککال تلاش دارد تا این مرد جوان را از دست گروههای تبهکار نجات دهد. فوکوآ اشاره میکند که بعد از دیدن درام تحسین شده «مهتاب» تصمیم گرفت از سندرز دعوت به همکاری کند و واشنگتن هم موافق حضور این بازیگر جوان در فیلم بوده است.

به گفته سندرز، «همیشه به خودم میگفتم بالاخره یک روز با واشنگتن همبازی میشوم و در اولین دیدار با او برایم جالب بود که گفت یکدیگر را روزی در صحنه فیلمبرداری ملاقات خواهیم کرد! زمان بازی در کنار واشنگتن، عصبی بودم و این نگرانی را داشتم که نتوانم پا به پایش حرکت کنم. اما مثل یک برادر بزرگتر، کمکهای زیادی به من کرد. باید بگویم او استاد هر کاری است که انجام میدهد. همبازی شدن با واشنگتن آرزوی هر بازیگری است که وارد کار سینما میشود. بازی در فیلم مثل یک کلاس درس بود.»

آنتون فوکوآ 6ماه روی فیلمنامه اکولایزر 2 کار کرد تا تمام آن چیزهایی را برآورده کند، که تماشاگران سینما از قسمت دوم و دنزل واشنگتن میخواهند. در عین حال، تمایل خود برای تولید قسمت سوم فیلم را نیز کتمان نمیکند.

به گفته او، «کاملا هیجان زدهام و بیصبرانه در انتظار روزی هستم که کار تولید قسمت بعدی را شروع کنیم. میدانم که کاراکتر واشنگتن در این فیلم باید جلوتر رفته و کارهای تازهای انجام دهد. چند کاراکتر جدید هم باید به داستان اضافه کنیم. هنوز در این رابطه با واشنگتن صحبتی نکردهام. اما مطمئنم او هم دوست دارد ماجراجوییهای رابرت مک کال ادامه پیدا کند.»

با آنکه اکولایزر نسخه سینمایی شده یک مجموعه تلویزیونی است، اما یک تفاوت عمده با آن دارد. منتقدان با اشاره به این تفاوت، آن را نقطه ضعف فیلم ارزیابی کردهاند. در نسخه تلویزیون، کاراکتر مک کال برای حل پروندههای پیش رو بیشتر از مغز خود استفاده میکند تا خشونت و اسلحه. او بر این باور است که خشونت باید آخرین راهحل پیشرو باشد. اما در نسخه سینمایی، این نکته جابهجا شده است. کاراکتر مک کال فیلم، به مجرد روبهرو شدن با یک مشکل و پرونده دست به کارها و اعمال خشونتآمیز زده و میخواهد همه چیز را قهرآمیز حل و فصل کند. منتقدان این نوع تفکر و گرایش را برای تماشاگران فیلم، مضر و خطرناک ارزیابی میکنند. باید دید در قسمت بعدی فیلم (اگر وارد مرحله تولید شود) سازندگان فیلم به این نکته توجه کرده و تغییرات مورد نظر منتقدان را اعمال میکنند یا نه.

از تلویزیون تا سینما

اکولایزر یکی از بیشمار فیلمهایی است که از قاب کوچک راه خود را روی پرده سینما باز کرده است. کمپانیهای فیلمسازی که طی دو دهه اخیر سراغ سینمایی کردن مجموعههای موفق و پربیننده قدیمی رفتهاند، مجموعه دهه هفتادی اکولایزر را هم از این قاعده مستثنی نکردند.

نقش آنتون فوکوآ در این رابطه را نباید نادیده گرفت. او که در دوران نوجوانی شیفته مجموعه تلویزیونی بود، پیشنهاد تولید نسخه سینمایی را داد و کارگردانی آن را هم به عهده گرفت. این فیلم چهارمین همکاری او با واشنگتن بعد از «روز تعلیم»، «هفت دلاور» و قسمت اول اکولایزر است.

موفقیت مالی

تماشاگران سینما طی سه روز آخر هفته، استقبال خوبی از اکولایزر 2 کردند. آنها مبلغی حدود 36 میلیون دلار برای تماشای این اکشن درام پرتنش پرداخت کردند. با این رقم فروش، کار جدید دنزل واشنگتن صدرنشین جدول هفتگی گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی شد. کمپانی کلمبیا و شرکت سونی برای تولید فیلم، هزینهای نزدیک 62میلیون دلار خرج کردند. قسمت اول فیلم با هزینه تولید 55 میلیون دلاری خود، 100میلیون دلار در آمریکا و 92 میلیون دلار در بقیه کشورهای دنیا فروخت.

کیکاووس زیاری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها