یک کارشناس طراحی و دوخت لباس با گلایه از عدم حمایت طراحان داخلی توسط دستگاه های ذیربط، بیشترین سهم واردات پوشاک زنانه خارج از کشور را مختص به ترکیه و چین دانست و نسبت به بی توجهی مسئولین به طرح های دانشگاهی مد و لباس ایرانی انتقاد کرد.
کد خبر: ۱۱۵۲۹۸۶
دست کوتاه طراحان در تولید پوشاک مشاغل / تولیدکننده ما فرهنگ ایرانی را فاکتور گرفته، فقط فروش!

نسرین فروغی آذر در گفت وگو با جام جم آنلاین در خصوص موانع و کاستی های موجود پیش راه طراحی و دوخت لباس ایرانی گفت: یکی از مشکلات ما واردات بی رویه لباس از خارج کشور است و مادامی که جلوی آن گرفته نشود ادامه فعالیت هم برای طراح و هم تولید کننده بسیار دشوار خواهد بود.

فروغی آذر اجحاف در صنعت پوشاک را بیشتر متوجه طراحان مد لباس دانست وافزود: علاوه بر اینکه مسئولین باید مانع قاچاق پوشاک به کشور شوند در داخل یک فضای توزیع وفروش برای صنف طراحان بوجود آورند تا ما امکان معرفی و ارایه مدل های خود به مردم را داشته باشیم.

فروغی آذر در خصوص اینکه نمایشگاه هایی که همه ساله در حوزه پوشاک والبسه دایر می شود تا چه میزان به طراحی مد ایرانی کمک می کند، تصریح کرد: با اینکه بنیاد ملی مد و لباس نمایشگاه هایی برای ارایه محصولات ما برگزار می کند اما به دلیل اینکه نظرات مختلفی در نحوه فعالیت نمایشگاه دخیل هستند که نظر طراحان بعنوان بانیان اصلی ان در مورد توجه قرار نمی گیرد.

این فعال حوزه مد و لباس درباره نحوه استقبال مردم از طرح های ایرانی و برگزاری این نمایشگاه ها بویژه در بخش پوشاک مشاغل(لباس فرم سازمانی) خاطر نشان کرد: با اینکه سیاست گذاری نوع پوشش کارمندان در هر سازمانی منوط به تصمیم مدیران آن بخش است اما ما طراحان همواره آماده ارایه مشاوره و طرح پیشنهادی هستیم. نکته قابل توجه اینکه اگر می بینیم طرح های پوشاک مشاغل در بازار خیلی اندک بنظر می آید به این خاطر است که دست طراح واقعا در این مورد کوتاه بوده وخود تولید کننده تصمیم می گیرد تا چه محصولی به بازار عرضه کند.

فروغی آذر در همین ارتباط ادامه داد: وقتی هم طرح مرتبط با پوشاک اداری به تولید کننده ارایه می دهیم در شکل و ابعاد آن آنقدر دخل و تصرف دارند که عملا کل مدل از بین می رود و اصلا به این نکته توجه ندارند که طراح به عنوان کارشناس این حوزه بررسی های لازم را انجام داده تا به یک الگوی نهایی رسیده است و این الگو با اعمال نظر تولید کننده کاملا به سلیقه خود ان فرد تغییر پیدا می کند.

وی افزود: تولید کنندگان بیش از اینکه جنبه فرهنگی اجتماعی طرح را در بحث مد و لباس در نظر بگیرند بیشتر مقوله فروش و تجاری موضوع را مورد توجه قرار می دهند. بنده می خواهم عرض کنم اصلا بحث فرهنگ در تولید پوشاک از سوی تولیدکنندگان فاکتور گرفته می شود.

وی در جواب این پرسش که مانتو و پوشاک زنانه خارجی موجود در بازار اکثرا متعلق به چه کشورهایی است، افزود: ترکیه حرف اول را در واردات مانتو و لباس های مجلسی موجود در کشور می زند و در بخش سایر پوشاک همچون مدل های اسپرت مارک های چینی معرف تر است و چندان در لباس های رسمی و مجلسی حضور جدی در بازار زنانه ندارند.

این کارشناس طراحی و دوخت در پایان با ارایه یک راه کار برای حل مشکلات پیش روی طراحان مد و لباس گفت: باید یک کمیته ای در بنیاد ملی مد ولباس دایر شود تا در مقاطع مختلف نظرات طراحان را جمع آوری و آن را در عرصه تولید به شکل بهتری دخیل کند. اساسا فلسفه تاسیس مد و لباس حمایت از طراحان بود ولی بیشتر نقطه نظرات تولیدکنندگان را مورد توجه قرار می دهد.

وی افزود: بنده در حال حاضر در دانشگاه مشغول به تدریس طراحی هستم. وقتی ژوژمان(طرح نهایی دانشگاهی در حوزه هنر) دانشجویان که مشتمل بر لباس کار- مجلسی و ... توسط اساتید کارشناسی می شود برای طرح اصلی مدل پوشاک ارایه می دهیم متاسفانه مورد استقبال قرار نمی گیرد و هیچ تولید کننده یا وزارتخانه ای بستر لازم برای عرضه زحمات دانشجویان به بازار مصرف را فراهم نمی آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها