کشتی آمریکایی، مقصر حوادث شیمیایی سوریه

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح صبح روز یکشنبه از شناسایی یک کشتی آمریکایی حامل مواد شیمیایی خبر داد که احتمالا در ایجاد حوادث شیمیایی متعدد در نقاط مختلف کشور سوریه نقش داشته است و شاید در آینده هم چنین نقشی را دوباره ایفا کند.
کد خبر: ۱۱۵۰۹۸۷

به گزارش ایرنا، سردار سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی از ورود این کشتی با نام Cape Ray اسکورت یک فروند ناوشکن آمریکایی به منطقه و پهلوگیری آن در سواحل یکی از کشورهای منطقه خلیجفارس خبر داد. گفتنی است این کشتی در جریان عملیات سازمان ملل در سال 2014 برای امحای تسلیحات شیمیایی دولت سوریه نقش اصلی را بهعهده داشته است.

دور از ذهن نیست که نیروهای حاضر در کشتی به جای امحا کردن این تسلیحات آنها را در اختیار تروریستهای تحت حمایت خود در غوطه شرقی و خان شیخون گذاشته باشند تا از آنها برای ایجاد حوادث شیمیایی و نسبت دادن آنها به دولت سوریه استفاده شود. این کشتی که در سال 1977 ساخته شده به یک سیستم هیدرولیسیس (تجزیه به وسیله آب) مجهز است که از موادی مثل آب، هیدروکسید سدیم و هیپوکلوریت سدیم برای ایمنسازی عاملهای شیمیایی به کار رفته در تسلیحات جنگی استفاده میکند. سخنگوی پنتاگون در سال 2014 گفته بود این مواد پس از خنثیسازی، احتمالا به فنلاند یا آلمان منتقل خواهند شد.

شکارچی گفت احتمال دارد آمریکا از این کشتی برای اجرای توطئهای به منظور توجیه تداوم حضور ارتش این کشور در عراق و سوریه استفاده کند. معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه شناور آمریکایی حامل مواد شیمیایی با هدف انتقال این مواد به بخشهایی از عراق و سوریه وارد منطقه شده است، به عواقب احتمالی اقدام آمریکاییها هشدار داد و افزود: آمریکاییها پس از تحمل شکستهای پی در پی در جبهه مقاومت اکنون به روشهای خطرناکی برای تداوم حضور در عراق و سوریه متوسل شدهاند تا حضور نامشروع خود را در منطقه توجیه کنند این در حالی است که پیش از این آمریکاییها و متحدان منطقهای آنها با استفاده از چنین روشهایی در ادعاهایی که هرگز ثابت نشد، دولت اسد را به حملات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی این کشور متهم میکردند.

شکارچی تصریح کرد: اطلاعات دقیقی از مشخصات کشتی آمریکایی از جمله تعداد خدمه و مواد شیمیایی حامل آن در اختیار است که در آینده جزئیات و اهداف این شناور آمریکایی منتشر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها