جزئیات رهایی 4 صیاد ایرانی و شکنجه آنها در اسارتگاه جنگلی

دزدان دریایی مات شدند

38 ماه چشم‌انتظاری به پایان رسید و سرنوشت صیادان ایرانی در بند دزدان دریایی مشخص شد. مسعود بلوچی، شیرمحمد تابه‌زر، احمئ بلوچی و آدم بلوچی پس از سال‌ها به خانه بازگشتند، آنها البته خبری بد برای تعدادی از خانواده‌ها چشم انتظار داشتند.
کد خبر: ۱۱۴۶۵۴۲

خبر مرگ آنها در سومالی. خبری که سال گذشته اعلام شد اما حالا حرف صیادان آزاد شده تائیدی بر آن میشد تا کورسوی امید این خانوادهها خاموش شود. چهار صیاد روز پنجشنبه در عملیات پیچیده سربازان گمنام امام زمان(عج) آزاد و به کشور بازگردانده شدند.

به گزارش جامجم، صیادان بلوچ فروردین 94 با دو لنج از بندر کنارک به دریا زدند تا دست پر برگردند. زمان بازگشت صیادان فرا رسید اما هیچ خبری از 21 صیاد بلوچ نبود. چند ماه بعد چهار نفر از آنها بازگشتند اما بدون صید و لنج. ابراهیم، پیربخش، نورمحمد و ندیم حامل خبر بدی بودند.

صیادان از سوی دزدان دریایی به گروگان گرفته شده بودند. این چهار صیاد یک شب توانسته بودند از غفلت نگهبان استفاده کنند و خود را به شهر برسانند.

چند ماه بعد گلاب هم از مخفیگاه جنگلی دزدان دریایی گریخت و به کشور بازگشت. خانوادهها نگران وضعیت صیادان بودند که خبر رسید هشت نفر از آنها در همان ماههای اول بر اثر شکنجه و گرسنگی جان خود را از دست دادهاند. هشت نفر باقیمانده هم به دو گروه چهار نفره تقسیم شدند.

خبری از آنها نبود تا اینکه دزدان دریایی فیلمی از چهار صیاد منتشر کردند که برای آزادی خودشان درخواست پول داشتند. دزدان دریایی 400 هزار دلار برای رهایی صیادان درخواست کرده بودند، پولی که فراهم کردن آن برای خانواده گروگانها کاری محال بود.

آنها پولی روی هم گذاشتند و برای دزدان فرستادند تا از مرگ آنها جلوگیری کنند. یک بار هم پولی از طرف صاحب لنج برای دزدان فرستاده شد که واسطه پول را به مقصد نرساند.

سرنوشت صیادان در هالهای از ابهام بود تا اینکه زمستان سال گذشته رئیسجمهور در سفر به چابهار با خانواده گروگانها دیدار کرد.

بعد از این دیدار هم با دستور حسن روحانی، وزارت اطلاعات عملیات برای آزادی صیادان را با جدیت بیشتر ادامه داد. در این عملیات پیچیده اطلاعاتی، چهار صیاد آزاد شدند و به کشور بازگشتند اما از سرنوشت چهار صیاد دیگر خبری نیست البته پیش از این اعلام شده بود آنها بر اثر شکنجه
جان باختهاند .

عملیات پیچیده اطلاعاتی

چهار صیاد آزادشده پنجشنبه با استقبال وزیر اطلاعات به کشور بازگشتند. سیدمحمود علوی پس از مراسم استقبال از صیادان ایرانی آزاد شده از بند دزدان دریایی سومالی، در یک نشست خبری با حضور این افراد اظهار کرد: صیادان در بند از سال94 در اسارت گروگانگیران بودند که با دستور رئیسجمهور و در سفر به بندر چابهار و درخواست خانوادههای آنان از دکتر روحانی، این موضوع در دستور کار وزارت اطلاعات قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه صیادان در اختیار حکومت و یا مجموعه رسمی قرار نداشتند به همین خاطر وزارت اطلاعات در یک عملیات پیچیده اطلاعاتی وارد عمل شده و این افراد توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) از دست گروگانگیران آزاد شدند.

علوی خاطرنشان کرد: ارتباط گرفتن با این دزدان دریایی کار سادهای نبود و وزارت اطلاعات با هر روش و ابزاری که در اختیار داشت تلاش کرد تا مقدمات آزاد این عزیزان را فراهم کند.

وزیر اطلاعات خطاب به صیادان آزاد شده، گفت: امیدواریم بار دیگر با دلخوشی مشغول کار صیادی شوید و چشم خانوادهها به دیدن شما روشن شود و با آرامش در کنار آنها زندگی کنید.

فقط شکنجه بود و گرسنگی

هنوز آثار شکنجه دزدان دریایی روی دستانش هست. «آدم» میگوید هر وقت به آثار سوختگی و بریدگی روی دستانش نگاه میکند، یاد شکنجههای دزدان دریایی میافتد. او و سه صیاد دیگر فکر نمیکردند دیگر آزاد شوند و آزادی خود را مانند معجزه میدانند. آدم بلوچی، از بقیه بهتر فارسی صحبت میکند و موقع تشریح شکنجه دزدان،آستین لباسش را بالا میزند تا محل زخمها را نشان دهد. در این مدت از طریق واتساپ و فقط برای درخواست پول اجازه داشتند با خانوادههای خود صحبت کنند.

چطور گروگان گرفته شدید؟

برای صیادی به دریا رفته بودیم. 500 متری آبهای سومالی رسیده بودیم که دزدان دریایی آمدند. آنها به دنبال کشتی آمده بودند. قایقهای تندرو داشتند و در منطقه گشتی زدند اما خبری از کشتی نبود، به همین خاطر به سمت ما آمدند. رگباری تیراندازی میکردند و ما را به گروگان گرفتند.

در این مدت کجا بودید؟

در جنگل بودیم.

رفتارشان چطور بود؟

رفتار بدی داشتند. نه آب میدادند نه غذا. نگهبان کنار ما سیگار میکشید و سیگارش را روی دست ما خاموش میکرد. با چاقو ما را زخمی میکردند و میگفتند به خانوادهتان بگویید پول بدهند. شکنجههای آنها تمامی نداشت.

از ماموران وزارت اطلاعات تشکر میکنیم که ما را دوباره به ایران بازگرداندند.

محمد غمخوار

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها