با رحیم نوروزی، بازیگر تلویزیون، نویسنده و کارگردان تئاتر

مردم سریال‌های پرگره را دوست دارند

اغلب مخاطبان تلویزیون رحیم نوروزی را به واسطه بازی در نقش‌های متفاوت، خاکستری و جذاب در سریال‌ هایی مثل رخنه و پس از باران و... می‌شناسند.
کد خبر: ۱۱۴۲۱۰۸

نوروزی بیش از دودهه است که در عرصه بازیگری حضوری بیحاشیه و تاثیرگذار دارد. او با بسیاری از هنرمندان مثل زندهیاد فرجالله سلحشور، حسن فتحی، سعید سلطانی، کمال تبریزی و ... همکاری داشته است. نوروزی فعالیت تلویزیونی خود را با مجموعه آموزشی بازی برای بچهها به عنوان مجری و بازیگر در شبکه استانی گیلان شروع کرد و بعدها در تلویزیون در سریالهایی چون دنیای شیرین دریا، پس از باران، مثل زندگی، دختران، راز شیوا، چراغهای خاموش، آواز مه، خانهای در تاریکی، آشیانه سیمرغ، مدار صفر درجه، و خداوند عشق را آفرید، شهریار، بوی گلهای وحشی، شاهزاده سرزمین آلان، کلانتر، روز حسرت، سالهای برف و بنفشه، همچون سرو، عملیات 125و یوسف پیامبر حضور داشته است.

در سریال تاریخی ایراندخت در نقش یک صاحب منصب قجری به نام امیر خان بازی دارید. این نقش برایتان چه ویژگیهایی داشت؟

در گذشته در سریال معمای شاه در قالب یک نقش کوتاه و مهمان با محمد رضا ورزی سابقه کار مسترک داشتم. موقعی که از طرف ایشان با من برای بازی در سریال ایراندخت تماس گرفته شد و با خواندن فیلمنامه و نقش، متوجه شدم با نقش متفاوت و چند لایهای مواجه هستم. شخصیتی که سوای شغل نظامیاش ویژگیهای پررنگ عاطفی و عاشقانهای دارد و سفت و سخت به دخترعمویش دلبستگی دارد و این مساله یکی از درامهای جذاب داستان ایراندخت را رقم میزند. از نگاه شخصی خودم که با خواندن فیلمنامه و دیدن قسمتهای پخش شده سریال انجام میشود یکی از دیدنی ترین بخشهای سریال ایراندخت چالش عاطفی بین امیر خان و لیلا است که حضور فرد سومی این درام را برای مخاطب غنیتر و جالب توجهتر میکند و اصولا حضور مثلثهای عاطفی در هر فیلم و سریالی بر جذابیت کار میافزاید میتوان در این نوع رابطهها فرجام خوش
یا تلخ را ببینیم.

یعنی بحثهای جدید و سیاسی برای مخاطب در درجه دوم اهمیت قرار دارد؟

بله، مردم دوست دارند بیشتر یک قصه جذاب و پر از گرههای دراماتیک را در یک سریال ببینند و در خیلی از سریالها و کارهای تاریخی و سیاسی مهم دنیا هم یک داستان عاطفی قوی و پر کشش وجود دارد.

امیر خان یک نظامی باهوش و کاربلد است و در مواجهه با عمویش که اسلحه او را میگیرد تا بتواند لیلا از خانه بیرون برود. اشاره میکند دوست داشتن او را آسیبپذیر میکند. آیا این ویژگی باعث چالش برای امیرخان میشود؟

لیلی دخترعمویش است و از دوران کودکی برای ازدواج با او در نظر گرفته شده بود و بنابراین ریشه این علاقه جدید نیست ودر واقع سالهاست که او به لیلا به چشم زن آیندهاش نگاه میکند. به دلیل این ویژگیهای امیرخان این نقش را خیلی دوست داشتم و برای ایفایش هم زحمت زیادی کشیدم.

نکته مهم شخصیتی امیرخان تفاوتهای برخوردش با آدمهای مختلف است...

برای من هم چنین ویژگیهایی مهم و جذاب بود. امیرخان در مواجهه با مافوقش یپرمخان ارمنی یک مطیع و فرمانبردار صرف است در مواجهه با سربازان و زیردستانش تبدیل به فرماندهای بیرحم و هیولا میشود و در مواجهه با لیلا هم تبدیل به یک مرد آرام و رومانتیک میشود. جایی هم در سریال میبینیم که در کمال شقاوت و بیرحمی زنی را با دستانش خفه میکند .

اغلب آدمها در شرایط مختلفی که قرار میگیرند واکنشها متضادی بروز میدهند؟

بله، این خصلت آدمهاست. جایی هم که امیرخان با مرد جوان روزنامهچی (زهیر یاری) مواجهه، تلاش میکند خیلی با سیاست او و خصلت هایش را رصد کند. بنابراین بازی در این نقش ساده و راحت نبود و نیاز به مهندسی خاصی داشت.

آیا سراغ الگوهای واقعی این نوع نظامیها و صاحب منصبان عصر قجری رفتهاید؟

بله، در کتابهایی که درباره این شخصیتها خواندم تا حدی به خصوصیات آنها آشنا شدم.

آیا امیرخان با توجه به شرایطی که برایش پیش آمده محکوم به نابودی است؟

سارتر جملهای به این مضمون گفته است «قهرمان تراژدی محکوم به قربانی شدن است و دراین قربانیشدن هیچ شکوهی وجود ندارد». در ایراندخت هم امیرخان در حکم یک قهرمان حرفهای است، اما از ناحیه اعتماد و علاقه به خویشان لطمه میخورد و آسیبپذیر میشود. اگر امیرخان در یک حادثه و تقابل با دشمن شکست میخورد یا نابود میشد، در وضعیت با شکوهی قرار میگرفت .

در ادبیات کلاسیک دنیا همه قهرمان روئینتن مثل آشیل و افراسیاب نقطه ضعفهایی دارند که به مرگشان منتهی میشود...

بله، همینطور است و این ضعفها کار دستشان میدهد.

سال قبل با شاگردانتان در تئاتر شهر نمایش «ما تا ابد در قطب میمانیم» را با موفقیت اجرا کردید...

بله، سالهاست تلاش میکنم با انتقال تجربیات و دانستههایم به جوانها برای آنها خدمتی انجام دهم و سال قبل هم نمایش ما تا ابد در قطب میمانیم که با نگاهی به آثار هاروکی موراکامی نویسنده برجسته ژاپنی را با موفقیت اجرا کردیم و امسال هم چند پیشنهاد برای اجرای این نمایش در شهرستانها داریم. بعد از اینکه بازیام در سریال جدید سیروس حسنپور در شمال کشور انجام شد، این کار را انجام میدهیم. برایم نوع نگاه موراکامی ارزشمند است چون نگاه ابزوردی دارد. نگاه ابزوردی که امروز بهنظر میرسد در شرق آسیا و ژاپن صنعتی به صورت گستردهای وجود دارد و موراکامی با سفرهایی که انجام داده و بیشتر در غرب دنیا بوده این نگاه ابزورد را تعمیم و تسری به جامعه بشری داده است. نگاهی که مبتنی بر استیصال، تنهایی، گمگشتگی، مرگ، فرصتهای اندک انتخاب در زندگی انسان مدرن و امروزی است .

این روزها سوای بازیگری به چه کارهای دیگری مشغول هستید؟

مشغول انجام پروژهای در باره نظریه روان شناسی در بازیگری هستم و این بحث برایم به شدت جذاب است.

به کدامیک از نقشهایی که در تلویزیون بازی کرده اید بیشتر علاقه دارید؟

سریال پس از باران سالهاست جزو کارهای پر مخاطب و محبوب بین مردم است و بارها از شبکههای مختلف تلویزیونی نیز پخش شده است. یکی از حضورهای خوب و موفقم در سریال تلویزیونی با حضور در این مجموعه جذاب و ملودرام رقم خورد.

هونام حقانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها