10 چهره سیاسی با اشاره به شعار سال در گفت و‌گو با جام جم تاکید کردند

اجماع نخبگانی برای «کالای ایرانی»

طرح شعار حمایت از کالای ایرانی به عنوان شعار سال 1397 از سوی رهبر معظم انقلاب، موجی از واکنش‌ها را به همراه داشته و از همان زمان تحویل سال و طرح این نام، اظهار نظرهای فراوانی از سوی اقشار مختلف مردم بویژه در فضای مجازی مطرح شده است.
کد خبر: ۱۱۳۲۴۰۸

در این میان، برخی به چالشهایی که در مقابل تحقق شعار سال وجود دارد، اشاره کرده و خواستار افزایش کیفیت کالاهای تولید داخل و بالا بردن قدرت رقابت آنها با کالاهای خارجی شدهاند.

عدهای از کاربران هم تاکید دارند برای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی، مسئولان باید الگوی مردم در استفاده از اجناس تولید داخلی باشند.

برخی نیز نسبت به بر زمین ماندن شعار سالهای قبل انتقاد کرده و بر همین اساس در مورد اصل نامگذاری سالها، تشکیک کردهاند که البته رهبر معظم انقلاب، در سخنرانی نوروزی در حرم رضوی پاسخ چنین انتقاداتی را دادند.

ایشان با رد دیدگاهی که معتقد است تعیین شعار سال به علت عملنکردن مسئولان بیفایده است، افزودند: مطرح کردن شعارهای سالانه با دو هدفِ: «جهت دادن به سیاستهای اجرایی و عملکردی مسئولان حکومتی» و «توجه دادن افکار عمومی به مسائل و نیازهای مهم کشور» صورت میگیرد؛ البته مسئولان نیز در حد توان کار و تلاش میکنند که البته اگر این تلاشها بیشتر شود، نتایج بهتری در پی خواهد داشت.

واکنش ها در فضای مجازی اگرچه گاهی با برخی گلایه ها و ارائه راهکارها همراه است اما جملگی آنها بیانگر نوعی اجماع ملی در حمایت از شعار سال است، حمایتی که گرایش سیاسی و مذهبی و قبیلگی نمی شناسد.

البته هستند تعداد اندکی از کاربران که در اقدامی عجیب به تخریب این شعار دست زدهاند و به دلیل زاویهای که احتمالا با نظام دارند در قالب محتواهای طنز و جدی به تمسخر حمایت از کالای ایرانی که یک شعار وطنپرستانه است، میپردازند.

اما منطق چنین واکنشهایی آنقدر ضعیف است که حتی برخی چهرهها که دل خوشی هم از نظام ندارند، نسبت به این واکنشها اظهار تعجب میکنند و از اینکه عدهای به دلیل برخی مسائل سیاسی، مشغول مخالفت با شعاری چون حمایت از کالای ایرانی هستند، انتقاد میکنند.

به عنوان مثال، حمزه غالبی از چهرههای اصلاحطلب که بعد از ماجراهای سال 88 مدتی بازداشت بود و سپس از کشور خارج شد در مطلبی در توییتر با انتقاد از چنین اظهار نظرهایی نوشته است:« اینکه به یک نفر انتقاد دارید دلیل نمیشه که هرچی گفت علیه او موضع بگیرید. آخه فراخوان حمایت از تولید ملی هم دیگه مخالف داره؟!! واقعا؟!»

یا مثلا یکی دیگر از کاربران در توییتی نوشته «اینایی که مخالف حمایت از کالای ایرانی هستند توییت میکنن دقیقا فازشون چیه !؟ چند چندی با خودت هموطن؟»

جامجم در گفتوگویی با کارشناسان به بررسی ابعاد شعار سال 97 و واکنشهایی که نسبت به این شعار در روزهای گذشته مطرح شده، پرداخته است:

حمایت از کالای ایرانی، شعار ملی است

الهام امینزاده/ استاد دانشگاه

قاعدتا هر ایرانی باید از شعار امسال حمایت و بسترهای تحقق آن را فراهم کند، این شعار ملی است و تمام ایرانیان از هر گروه و جناح سیاسی باید حامی چنین شعاری باشند. سوال این است که مگر میشود با تولید کالای ایرانی مخالفت کرد؟

در عین حال باید توجه داشت که تولیدکنندهها نیز باید امکانات لازم از جمله کارخانهها و مواد اولیه را در اختیار داشته باشند، همچنین بازار فروش در داخل و حتی خارج از کشور برایشان فراهم باشد. نباید صرفا به شعار سال بدون فراهم کردن زیر ساختهای مورد نیاز بسنده کنیم، نظر رهبری نیز اینچنین است که شعارها با تمام ابعاد و زوایا تحقق یابد.

بنابراین شعار امسال نیز صرفا به معنای خریداری کالاهای بدون کیفیت نیست. کالای ایرانی باید آنقدر کیفیت داشته باشد که در سطح منطقه نیز بتواند رقابت کند.

تعصب ملی در حمایت از کالای ایرانی

حمیدرضا ترقی/ عضو حزب موتلفه

شعار حمایت از کالای ایرانی تعصب ملی را به همراه دارد، تحقق تعصب ملی نسبت به کالای ایرانی جزو مواردی است که همه روی آن اتفاق نظر دارند و طبیعتا از آن حمایت میکنند.

با توجه به اینکه تحقق این شعار موجب حل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور از جمله اشتغال و رونق اقتصادی است، به همین دلیل مورد اتفاق همه قرار میگیرد.

امروز در شرایط تحریمی قرار داریم که به طور طبیعی در این شرایط تکیه بر ظرفیت داخلی اجتناب ناپذیر است، از سوی دیگر راه برونرفت از رکود اقتصادی موجود این است که مصرفکنندگان داخلی به جای گرایش به مصرف کالاهای خارجی به مصرف کالاهای داخلی گرایش داشته باشند تا به این ترتیب به صورت طبیعی شاهد شکلگیری رونق اقتصادی باشیم.

سال گذشته محور اشتغال و تولید مورد تاکید بود و امسال در همان راستا حمایت از کالای ایرانی مورد تاکید قرار گرفته که مکمل شعار سال قبل در فرآیند تحقق اقتصاد مقاومتی است، تحقق این شعار زمینه اشتغال را در داخل کشور فراهم و موانع و مشکلات بر سر راه حمایت از تولید داخلی را برطرف میکند.

اهمیت نوع بهرهبرداری از شعار سال

مهدی رحمانیان/ مدیرمسئول روزنامه شرق

شعار امسال که در ادامه شعارهای سالهای گذشته است مناسب و بجاست و همگان باید نسبت به آن توجه لازم را داشته باشند، چرا که یک شعار ملی است. اما در عین حال امکان سوءاستفاده برخی از آن وجود دارد و ممکن است به این واسطه تولیدات داخلی همچنان بدون کیفیت به مردم تحمیل شود. بنابراین نوع بهرهبرداری از این شعار بسیار اهمیت دارد و نباید زمینهای ایجاد کند تا برخی تولیدکنندگان به جای افزایش کیفیت، کالای بیکیفیت خود را به مردم تحمیل کنند.

بنابراین شعار امسال که شعاری ملی است، باید زمینهای برای افزایش کیفیت کالاهای ایرانی در میدان عمل ایجاد کند و بستری فراهم شود تا کالاهای ایرانی حتی در مناطق دیگر دنیا نیز مورد استفاده و استقبال قرار گیرد.

البته افرادی هم ممکن است صرفا به دنبال تخریب و انتقادهای غیرسازنده نسبت به شعار امسال باشند که باید در مورد نیت چنین افرادی تحقیق کرد و به نظرم موضوع بحث ما نیستند.

عنصر ایرانی-اسلامی در اقتصاد

غلامعلی دهقان/ عضو حزب اعتدال و توسعه

شعار حمایت از کالای ایرانی، شعاری است که در مورد آن اجماع وجود دارد و با توجه به اینکه به زندگی فرد فرد ایرانیها مربوط است، نمیتوان نسبت به اهمیت آن تشکیک کرد. اگر در برخی شبکههای اجتماعی، انتقاداتی هم نسبت به این شعار مطرح میشود به نظر من حسابشده است یا اینکه بعضا به دلیل عدم کیفیت لازم کالاهای ایرانی عدهای هنوز به استفاده از آن باور ندارند و به دلیل همین عدم خودباوری و خودکمبینی، کالای ایرانی را تحقیر میکنند.

برخی به جهت فراموش کردن هویت تاریخی خود که همان هویت ایرانی و اسلامی است، بنا ندارند از کالای ایرانی حمایت کرده و در جهت رشد و توسعه آن گام بردارند. این در حالی است که هویت ملی ما میطلبد در اقتصاد هم عنصر ایرانی- اسلامی بودن خود را فراموش نکنیم.

در حقیقت گویا نان عدهای در آن است که کالای خارجی در ایران خریدار داشته باشد و به این ترتیب کالای بومی و ملی از گردونه خارج شود.

ضرورت افزایش تحمل مصرفکنندگان

احمد توکلی/ نماینده پیشین مجلس

تجربه ژاپن و استفاده مردم آن از تولیدات داخلی میتواند تجربه خوبی برای مردم کشورمان باشد. اقتصاد ژاپن به واسطه اعتماد مردم آن به محصولات داخلی ارتقا پیدا کرد. به طور یقین اگر مصرف کالاهای داخلی گسترش پیدا نکند کیفیت هم پیدا نخواهد کرد. بنابراین مردم هم باید تحمل بیشتری برای استفاده از کالاهای تولید داخل از خود نشان بدهند. علاوه بر مصرفکنندگان، تولیدکنندگان محصولات داخلی نیز باید نقش خود را بخوبی ایفا کنند و دولت هم وظیفه دارد که از تولیدکنندگان حمایت کنند. طبعا کسانی که حمایت از کالاهای ایرانی را بر نمیتابند یا ضد انقلابند یا غافل .

طبیعی است که حمایت از تولید داخلی ضمن اینکه شرایط را برای بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغال فراهم خواهد آورد زمینه دوری از بسیاری از ناهنجاریهای اقتصادی و اجتماعی ایجاد خواهد کرد. البته حمایت از کالاهای داخلی به این معنا نیست که همهچیز را خودمان تولید کنیم و اساسا از محصول خارجی استفاده نکنیم چون چنین تفکری مقدور و مطلوب نیست. برای تولید داخلی باید به چند نکته توجه داشت. اول اینکه مصرفکنندگان حتما به کالاهای ساخت داخل بیشتر توجه کنند. بعضی از کالاهای داخلی ممکن است از کیفیت لازم برخوردار نباشد، اما اگر باور ایرانیان این باشد که از محصولات داخلی باید استفاده کرد طبیعی است تولید داخلی مقیاس اقتصادی برای بقا پیدا میکند و تولیدکننده هم به تولید کالاهای باکیفیت خواهد پرداخت.

ابعاد فرهنگی و بینالمللی تحقق شعار سال

محمد هاشمی/ فعال سیاسی اصلاحطلب

از نظر من شعاری که مطرح شده در حقیقت مستلزم برنامهای برای کشور است که مولفههای مختلف دارد. وقتی سخن از حمایت از تولید داخلی میکنیم به معنای آن است که جامعه باید اولویت مصرف خود را بر کالاها و تولیدات داخلی بگذارد در صورتی این اتفاق خواهد افتاد که این توقع را داشته باشیم که کالایی که تولید و عرضه میشود از نظر کیفیت و قیمت توان رقابت با کالاهای خارجی را داشته باشد. همواره مصرفکنندگان در پی استفاده از بهترین و ارزانترین کالا هستند. در چنین شرایطی باید اجماعی در میان مسئولان صورت گیرد تا از تولیدکنندگان حمایت کنند تا آنها علاوه بر تولید برای بازار داخلی به تولید انبوه برای صادرات به خارج از مرزهای ایران باشند. این مساله حمایت دولت و مجلس را میطلبد تا شرایط برای رقابت میان تولیدکنندگان داخلی با تولیدکنندگان خارجی فراهم شود. اگر این قدرت برای تولیدکنندگان داخلی فراهم شود حضور ایران در بازارهای فراسوی مرزهای کشور از سوی مصرفکنندگان خارجی فراهم خواهد شد. باید به این نکته توجه داشت که صدور کالاهای ایرانی حتی زمینه را برای فرهنگسازی در خارج از کشور نیز فراهم خواهد آورد. کسانی که مخالف چنین روندی هستند طبیعی است که بیم آن را دارند که حمایت از تولید داخلی باعث فرهنگسازی در عرصه بینالمللی شود.

اعتماد مردم به کالاهای باکیفیت ایرانی

احمد حکیمیپور/ دبیرکل حزب اراده ملت

حمایت از محصولات داخلی یک مساله ملی است و همه باید تلاش کنیم که استفاده از تولیدات داخلی را در اولویت قرار دهیم. اهتمام نسبت به این مساله حتما باعث ارتقای کیفیت کالاهای داخلی خواهد شد و زمینه تحول اقتصادی را فراهم خواهد آورد. مردم هم غیرت و عرق ملی دارند و عموما به کالاهای با کیفیت داخلی اعتماد دارند. از سویی دیگر دولت و مجلس و دیگر نهادهای مسئول هم باید وارد عمل شوند و شرایط را برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی تسهیل کنند و از سویی دیگر زمینههایی را فراهم آورند تا جلوی ورود کالاهای قاچاق به کشور گرفته شد. ورود اینگونه محصولات که بعضا از کیفیت لازم هم برخوردار نیست به تولیدکنندگان داخلی آسیب خواهد رساند.

حمایت از تولیدات داخلی، آرمان و آرزوی ایرانیان

محمدعلی ابطحی/ فعال سیاسی اصلاحطلب

در طول تاریخ ایران، حمایت از تولید داخلی یکی از آرمانها و آرزوهایی بوده که ایرانیها داشته و دارند و این مساله با تاکید رهبر انقلاب به صورت برجستهتری به عنوان شعار سال مطرح شده است. طبعا حمایت از تولیدکننده داخلی مورد اجماع همه ایرانیان است و در عین حال نگرانیهایی هم درباره چگونگی تحقق این شعار وجود دارد. طبیعی است که تولیدات داخلی باید از چنان کیفیتی برخوردار باشد که توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را در بازارهای داخلی و خارجی داشته باشد. تولید داخلی حتما باید از امنیت و کیفیت لازم برخوردار باشد تا مصرفکننده نسبت به آن اعتماد پیدا کند. نکته دوم اینکه متاسفانه به لحاظ فرهنگی برخی از مصرفکنندگان یک ناباوری نسبت به کالاهای داخلی دارند و حتی شاهد هستیم که برخی از کالاهای داخلی با آرم و برچسب خارجی ارائه میشود. بنابراین باید شیوهای را در پیش گرفت تا بیاعتمادی به تولید داخلی به لحاظ فرهنگی جبران شود و مصرفکنندگان با افتخار اعلام کنند که از تولید داخلی استفاده میکنند. البته باید به این نکته هم توجه داشت که حمایت از تولیدات داخلی بعضا با ایجاد مانع از سوی برخی که دستاندازی به بیتالمال دارند و در فساد دست دارند مواجه میشود. این افراد که بعضا از پشتوانههایی نیز برخوردار هستند و بعضا جزو واردکنندگان به شمار میروند اقدام به ورود کالاهای خارجی میکنند و منافع زیادی را میبرند. طبعا برای چنین افرادی حمایت از کالای داخلی معنایی نخواهد داشت. بنابراین یکی از راهکارها برای حمایت از تولیدات داخلی این است که نهادهای مسئول، مبارزه با فساد داخلی را گسترش دهند تا شعاری که مد نظر رهبری و مردم است تحقق پیدا کند.

حمایت از کالای ایرانی ، دفاع از منافع ملی

سید محمد حسینی / استاد دانشگاه

حمایت از کالای ایرانی، مورد تائید هر فردی است که به کشور و مردم ایران و تعالی جمهوری اسلامی، عشق میورزد و بر همین اساس است که پس از نامگذاری امسال به عنوان حمایت از تولید ملی، شاهد اقبال عمومی به این شعار هستیم.

حمایت و خرید کالای ایرانی موجب افزایش کیفیت آن میشود. بنابراین باید مراکز تولیدی را رونق داده و اهتمام ایجاد کنیم تا تولیدکنندگان جاذبه کالاهای خودشان را افزایش دهند.

باید مردم از تولیدکنندگان مطالبه کنند تا محصولاتشان مناسب باشد. همچنین دستگاههای نظارتی باید مراقبت کنند تا کالاها از مرغوبیت بهتر برخوردار باشد.

در صورتی که تولیدکنندگان، مشکلات عدیدهای از جمله در زمینه فروش داشته باشند نمیتوانند کارشان را توسعه دهند، و باید عزم و اراده جدی در کشور برای تغییر شرایط موجود وجود داشته باشد.

البته ممکن است برخی افراد در گوشه و کنار به دلیل برخی سوگیریهای سیاسی به تخریب شعار سال مشغول باشند که باید گفت این افراد، اشتباه کرده و مسیر نادرستی را طی میکنند. آنها در پی عدم خودباوری و اعتماد به نفس هستند تا به این ترتیب نگاهمان به خارج از مرزها باشد. در این صورت همیشه وابسته بوده و نمیتوانیم خودکفا باشیم.

در شرایطی که همواره در معرض تحریم و تهدید هستیم چارهای جز صبر و تحمل نداریم؛ چرا که همه کشورهای پیشرفته نیز مدتی تحمل کرده و توانستهاند در سطح جهانی مطرح باشند.

متاسفانه مشاهده میشود افرادی که در کلام میگویند جانم فدای ایران حاضر نیستند کالای ایرانی را مورد حمایت قرار دهند، در حالی که میبایست حتی در صورت بهتر بودن کالای خارجی از کالای ایرانی در جهت دفاع از منافع کشور حمایت کرد.

در داخل هم باید تولیدکنندگان تلاش کنند کیفیت کالاهای خود را افزایش داده و با کالاهای کشورهای دیگر رقابت کنند.

تعصب ایرانی ـ اسلامی

لطفالله فروزنده/ فعال سیاسی اصولگرا

شعار حمایت از تولید داخلی که به عنوان شعارسال مطرح شده بگونهای است که هر ایرانی با تمام وجود این ضرورت را احساس میکند. ضمن اینکه ملت ما بصیر هستند و میدانند که خرید کالاهای ایرانی باعث چرخش اقتصاد، رونق تولید، گردش مالی، بالا رفتن سطح رفاه و ایجاد اشتغال میشود. به نظر میرسد که شعاری که برای امسال انتخاب شده کاملا مردمی است و ملت ایران با تمام گوشت و پوست خود آن را درک میکنند. در شرایط کنونی این فرصت طلایی برای کشور ایجاد شده است تا از ظرفیتی که مردم دارند بیشترین استفاده را ببریم و نگذاریم که این حرارت و اشتیاق برای مصرف تولیدات داخلی و تحریم کالای خارجی از بین برود. این مساله البته به سیاستگذاران و دستگاههای رسانهای، اهل فرهنگ و هنر و گروههای مرجع برمیگردد و همه باید عامل به این شعار باشند. معتقدم رهبر انقلاب هوشمندانه این شعار را انتخاب کردند و تصور میکنم اگر همه همت کنند و در این زمینه سرمایهگذاری کنند اقتصاد را از رکود نجات خواهد داد و مقاومتی در اقتصاد ایجاد خواهد کرد که تحریمها و مشکلات دیگر اثری نخواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها