کدام شیوه برای جوان‌سازی پوست مناسب است؟

اسفند ماه زمانی است که تعداد بیشتری از افراد خواستار رسیدگی به پوست و جوان شدن پوست می‌شوند. جوان‌سازی پوست کلمه‌ای کلی است. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد از کرم‌ها گرفته تا استفاده از لیزرها یا دستگاه‌هایی شبیه لیزر و جراحی‌ها همه راه‌هایی است که در صنعت جوان‌سازی پوست استفاده می‌شود. با توجه به تبلیغات گسترده در این‌باره و با توجه به نگرانی‌هایی که برای بهره‌گرفتن از راه‌های مختلف و عوارض احتمالی آنها وجود دارد، انتخاب شیوه درست جوان‌سازی اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل و برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر سراغ دکترامیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران رفتیم تا از شیوه‌های مختلف جوان‌سازی بیشتر برایمان بگوید.
کد خبر: ۱۱۳۰۴۲۳

خطوط اخم محو میشود؟

بوتاکس، شایعترین شیوهای است که برای جراحی استفاده میشود. بوتاکس قدمتی حدود 40 یا 50 ساله دارد و برای کمشدن چروکهای دور چشم، اخم، پیشانی و بتازگی برای کاهش چروکهای قسمت پایین صورت نیز از آن استفاده میشود. بوتاکس باید بدرستی تزریق شود و بیمار باید قبل از انجام بوتاکس درباره تاثیرات آن بدرستی آگاه باشد تا بتواند انتخاب درستی داشته باشد.

بوتاکس برای چروکهای سطحی موثر است و دردی از چروکهای منفی دوا نمیکند. عارضه مهم بوتاکس، افتادگی پلک و ابروست که بشدت تحت تاثیر تکنیک تزریق است. احتمال افتادگی در افراد مسن که عضلات شلتری دارند، بیشتر است. تعیین این که کدام بوتاکس تقلبی نیست توسط بیمار کار دشواری است، بوتاکسهای غیر اصیل و تقلبی میتواند آسیبهای زیادی بزند. البته بتازگی بوتاکس ایرانی با کیفیت خوب تولید شده است که با قیمت مناسب به نسبت نمونه خارجی میتواند جایگزین خوبی برای بوتاکسهای تقلبی و چینی شود. لازم است بگویم ما خود با استفاده از این بوتاکس دربیمارستان رازی تجربه بسیار خوبی داشتهایم. بوتاکس حتما باید با آگاهی از تاثیردرمان انتخاب شده و پزشک نیز در این کار تبحر کافی داشته باشد تا مضرات آن کاهش پیدا کند در غیر این صورت ممکن است علاوه بر این که فرد هزینهای را متقبل میشود، به نتیجه مطلوب نرسد.

مدت ماندگاری: بوتاکس چهار تا شش ماه ماندگار است.

چالهها پر میشود؟

فیلرها همان پرکنندهها است. فیلرها موادی بوده که توسط پزشک تزریق میشود تا مکانهایی مانند خط خنده و قسمتهایی در صورت که دچار فرورفتگی است را پر کند. از این صنعت برای افرادی که وزن کم کردهاند و دچار افت در چهره هم شدهاند نیز استفاده میشود. موادی که در فیلر استفاده میشود، دو دسته است؛ پرکنندهها را میتوان از چربیهای موجود در بدن برداشت یا از ژلهای آماده به صورت تزریقی بهره گرفت.

مراقب باشید استاندارد بودن این مواد بسیار مهم است. گاه برخی افراد سودجود میگوینداز ژلهایی استفاده میکنند که برای همیشه ماندگار است و درست همین ژلهای ماندگار عوارض زیادی دارد. ژلها باید ظرف یک یا نهایت دو سال توسط بدن جذب شود و ماندگار نباشد. تزریق در محل مناسب هم بسیار مهم است و باید این نکته را بدانید تزریق برای همه قسمتهای صورت مناسب نیست. از طرفی فرد باید قبل از هزینه برای این کار از تاثیرآن نیز آگاهی داشته باشد، چراکه تاثیر آن نمیتواند به طور صد درصد مشکل را حل کند و تاثیر فیلرها نسبی است.

مدت ماندگاری: باید این نکته را بدانید ژلها بیش از 9 ماه تا یک سال و نیم باقی نمیماند. البته ماندگاری فیلرها بر حسب نوع ژل و چربی متفاوت است و میتوان آنها را تا سه چهار بار تمدید کرد.

دوباره کلاژنسازی به راه میافتد؟

لیزرها حدود 30 یا 40 سال است در دنیا استفاده میشود. لیزرهای جوانسازی انواع مختلف دارد که به صورت فهرستوار میتوان به لیزرهای فرکشنال، آر. اف و هایفو اشاره کرد. هر کدام تکنیکهای مختلفی دارد. هدف لیزرها این است با تحریک بافت زیر پوست، کلاژنسازی و الاستین بیشتر تولید شود. کلاژن و الاستین در جوانسازی پوست نقش دارد و با افزایش سن میزان آنها کاهش پیدا میکند. تاثیر این لیزرها هم قطعی نیست. در برخی موارد ممکن است سوختگی در پوست ایجاد شود. در واقع سوختگی پوست یکی از عوارض لیزر است. کارشناسانی که با دستگاه کار میکنند باید نسبت به شرایط، رنگ پوست بیمار آگاهی داشته باشند و بعد از تنظیمات مناسب، کار با لیزر را آغاز کنند.

مدت ماندگاری: لیزرها متفاوتاند و بسته به نوع و شیوهای که از آنها استفاده میشود، بین یک سال تا یک سال و نیم پوست را جوان نگه میدارد.

کرمها جوان میکند؟

کرمها، پیلینگهای شیمیایی با اسیدهای میوه هم در درمان جوانسازی استفاده میشود. اثر آنها به نسبت موارد گفته شده کمتر است، اما میتوان گفت از جهاتی شاید بیدردسرتر باشد. کرمها تنها کمک میکند قوام پوست بیشتر و سطح آن شادابتر شود. کرمهایی که حاوی اسید میوه یا ترتینوئن است یا کرمهای حاوی ویتامین C میتوانند در جوانسازی پوست موثر باشد.

گاه تبلیغات خاصی برای اثربخشی این کرمها میبینیم که متاسفانه منطبق بر واقعیت نیست. این کرمها باید طولانیمدت استفاده شود تا اثر گذار باشد.

افتادگی پوست درمان میشود؟

لیفت با نخ تکنیکی است که در آن نخهایی زیر پوست کار گذاشته میشود که باعث کلاژنسازی در پوست میشود. کلاژنسازی باعث میشود پوست سفت و کشیده شود. اگر این شیوه بدرستی برای بیماری با شرایط مناسب استفاده شود، میتواند مفید باشد. بهتر است بدانید در این شیوه از داروی بیهوشی استفاده نمیشود. لیفت با نخ برای افرادی که دچار افتادگی زیاد هستند، مناسب نیست و این تکنیک برای افرادی که افتادگی متوسط دارند، کاربرد دارد. خانمهای باردار یا شیرده، آنها که از داروهای ضد انعقاد کننده استفاده میکنند یا بیماران نئوپلاستیک نباید از این شیوه استفاده کنند. لیفت، نوعی جراحی است و کار جراح و نه متخصص پوست است. این تکنیک جوانسازی نوعی جراحی است و نیاز به اتاق عمل دارد و به نسبت راههای دیگر مراحل درمان آن دشواریهای مخصوص به خودش را دارد. در کل لیفت با نخ عوارض کمی دارد و
مهمترین عارضه آن کبودی و ورم است که در عرض چند روز بهبود پیدا میکند.

مدت ماندگاری: لیفت با نخ بین یک تا دو سال ماندگاری دارد.

تکنیکهای سادهتر را بشناسید

میکرودرم نوعی لایهبرداری با دستگاه است که میتواند به جوان شدن پوست کمک کند. همین میکرودرم ساده در صورتی که درست استفاده نشود، میتواند لک ایجاد کند. گاه در آرایشگاهها هم از این شیوه استفاده میکنند که متاسفانه درمان لک ایجاد شده تا حدود دو سال به طول میانجامد.

نیلوفر جامه بزرگی
دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها