کد خبر: ۱۱۲۷۰۷۴

امروزه همه ما تحت شرایط استرس زایی مثل مشکلات اقتصادی، بیکاری، فشارهای خانوادگی و فناوری هستیم. این استرس اگر بخوبی مدیریت نشود میتواند اثر بسیار منفی بر توانایی تفکر و تصمیم گیری ما بگذارد.

مطالعات اخیر نشان داده استرس مزمن ممکن است منجر به افسردگی و افت عملکردهای شناختی و آلزایمر شود. تحت استرس سیستم لیمبیک مغز، حالت ستیز و گریز را القا میکند تا با آزادسازی کورتیزول ضربان قلب و متابولیسم و فشار خون را بالا ببرد و توجه را ارتقا ببخشد. بعد از پایان شرایط استرسزا بدن به حالت طبیعی برمیگردد. تحت استرس مداوم بدن نمیتواند استراحت کند. سطوح بالای کورتیزول باعث به هم خوردن تعادل سطح قند خون و مشکلات فشار خون میشود. این فرآیند باعث مهار ساخت ارتباطات جدید عصبی در هیپوکامپ و افت حافظه میشود.

به جای ساده گذشتن از کنار استرس، آموختن این که چگونه میتوان بهطور موثر سطح استرس را مدیریت کرد و انعطاف احساسی پیدا کرد، نه تنها باعث میشود حس و عملکرد بهتری داشته باشید، بلکه مغز شما را از اثرات آسیبی استرس محافظت میکند. به این صورت که:

1. کمی ورزش کنید

مطالعات نشان داده است ورزشهای هوازی به ساختهشدن نورونها و ارتباطات جدید در مغز کمک میکند تا با اثر استرس مقابله کند. در واقع نتایج یک مطالعه در سال 1391/ 2012 نشان داد افرادی که خیلی کم ورزش میکنند به میزان بیشتری دچار آتروفی هیپوکامپ میشوند. ورزش منظم همچنین خواب را بهبود میبخشد، با افسردگی مقابله میکند و از طریق ساخت اندروفینها اعتماد به نفس را افزایش میدهد.

2. رهایی از تنش

شاید ساده تر از آنچه هست به نظر برسد. اما استراحت به صورت مدیتیشن، تایچی، یوگا، پیادهروی کنار ساحل و هر چیزی که به شما کمک میکند ذهن خود را آرام کنید و به شما احساس آسایش دهد، فشار خون، سرعت تنفس، متابولیسم و خستگی عضلات را کاهش میدهد. بهطور خاص مدیتیشن به شکل قابل توجهی برای مدیریت استرس و بهبود عملکرد ذهن مفید است. مطالعات نشان داده است به گردش رفتن در طبیعت میتواند اثر مثبت و جبرانی بر کاهش استرس و بهبود عملکردهای شناختی داشته باشد. پس تمرینات یوگای خود را به طبیعت ببرید یا تردمیل خود را خاموش کنید و به پارک بروید تا مغز شما بابت این کار از شما تشکر کند!

3. ارتباطات اجتماعی

وقتی کاسه صبرتان لبریز شده از ارتباطات اجتماعی خود مدد بگیرید. شواهد فراوانی نشان داده است حفظ روابط اجتماعی مهیج برای سلامت فیزیکی و روانی شما ضروری است. از محیط سالم و دوستان گرمابه و گلستان و خانواده برای مبارزه با استرس و تمرین دادن مغز خود استفاده کنید.

4. خود مدیریتی

نتایج مطالعات از وجود ارتباط مستقیم بین احساس توانمندسازی روانی و بهبود استرس خبر میدهد. توانمند کردن خود با تسلط بر شرایط موجود میتواند در کاهش استرس مزمن کمک کند و به شما اعتماد به نفس کنترل سلامت مغزتان را بدهد.

5. بخندید

همه ما بنا به تجربیات شخصی میدانیم خندیدن باعث میشود احساس بهتری پیدا کنیم. این تجربه قویا با مطالعاتی که نشان میدهد خندیدن استرس را کاهش میدهد، حمایت میشود. خوش گذراندن و شوخی با دوستان راهی برای سلامت مغز با استفاده از دو طریق بالاست. حتی فکر کردن راجع به یک چیز خندهدار میتواند اثر مثبت در کاهش استرس و آسیب آن به مغز باشد.

6. مثبت فکر کنید

این که چگونه در مورد مسائل استرسزا فکر کنید، تاثیرگذار است. در یک مطالعه در دانشگاه هاروارد گروهی از دانشجویان که به آنها تلقین شده بود استرس قبل از یک امتحان اثر مثبتی در نتیجه آن دارد در مقایسه با گروهی که به آنها تلقین نشده بود، نتیجه بهتری در امتحان گرفتند. پس فقط تغییر در نگرش به قضایا میتواند استرس را کاهش و توانایی مغز شما را افزایش دهد.

بهنام سور

عضو کارگروه تولید محتوای ستاد علوم شناختی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها