با گذشت چهار سال از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دیگر کسی از جامعه دانشگاهی نیست که نداند مفهوم و مقصود این سیاست چیست. 24 بند اقتصاد مقاومتی می‌گوید که باید روی پای خودمان بایستیم و جزئیات هر بخش را هم تعیین کرده است. در ابتدای ابلاغ اقتصاد مقاومتی برخی بر این باور بودند که تنها قوه مجریه با این موضوع درگیر است، اما این سیاست به همه قوا ابلاغ شد و همه اقدامات دستگاه‌ها باید مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد. برای این‌که این موضوع بیشتر مطرح شود باز هم باید تاکید کرد که اجرای اقتصاد مقاومتی تنها به قوه مجریه بازنمی‌گردد و قوای دیگر هم باید در این زمینه گام بردارند.
کد خبر: ۱۱۲۳۶۲۴

ما در قوه مقننه اقداماتی در راستای تسهیل تولید انجام دادیم. در حال مقرراتزدایی برای بهبود محیط کسب و کار هستیم و بررسیهایی که در این حوزه انجام شده این موضوع یکی از بندهای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را شامل میشود. حذف مقررات اضافه از سوی مجلس با استقبال دولت همراه بود و امیدواریم در زمینه اجرا هم با همین جدیت موضوع پیگیری و اجرا شود.

درونزایی و همچنین حذف بخش دولت از اقتصاد، اقداماتی است که با شعار حل نمیشود و باید به صورت عملی روی آن کار کرد. تجربه تلخ اجرای نادرست اصل 44 قانون اساسی در کشور وجود دارد اما پیگیری نتایج اقتصاد مقاومتی نشان میدهد این سیاست مانند اصل 44 نادرست اجرا نشده اما نیاز به کار بیشتری دارد.

یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی به کشورهای دیگر است و در این راستا اقتصاد ایران باید در مقابل هجمهها مقاوم شود تا در صورت بازگشت تحریمها دیگر شاهد نوسان در اقتصادمان نباشیم. شرایط اقتصاد ایران عادی نیست و به دلیل مشکلاتی که غرب برای ما درست میکند باید احتیاط لازم را در نظر بگیریم.

حمیدرضا فولادگر

رئیس کمیسیون ویژه تولید مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها