80 درصد کاربران اینترنت کشور جوان هستند

روند رو به گسترش دسترسی جوانان به فناوریهای نوین اطلاع رسانی طی سالهای اخیر و جلب اعتماد اینترنت به عنوان دومین رسانه مورد اعتماد جوانان کشور بعد از صدا و سیما
کد خبر: ۱۱۲۰۲۷
، اهمیت فراوان این فناوری را در میان جوانان و حتی روند توسعه کشور نشان می دهد ؛ به گونه ای که 80 درصد از 6.4 میلیون کاربر اینترنت در کشور را جوانان تشکیل می دهند.
جوانان امروزه به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان دانایی و اطلاعات در جامعه و هم بیشترین مصرف کنندگان آن هستند، این در حالیست که جوانان ایرانی از احساس عقب ماندگی در رنج بوده و به دنبال پیشرفت و توسعه از طریق تحصیل هستند. از سوی دیگر آمارها نشان می دهد که ضریب نفوذ اینترنت در کشور 9.9 درصد و برای کاربران جوان اینترنت 19.3 درصد است که پیش بینی شده که این ضرب نفوذ تا پایان سال 88 به 57 درصد افزایش خواهد یافت.
اما از سوی دیگر و با اذعان به اهمیت کاربرد اینترنت در توسعه کشور گفته می شود که با افزایش ضریب نفوذ اینترنت در میان جوانان ، تهدیدات این قشر نیز در بکارگیری این وسیله افزایش می یابد ؛ افزایش مراجعه به سایتهای غیراخلاقی ، استفاده از امکان چت کردن و تبعات ناشی از آن و... از جمله این موارد است که استفاده های نادرست از این تکنولوژی نه چندان ناشناخته ، جوان را در دام انواع مفاسد گرفتار می کند.
در این زمینه دکتر گرانمایه استاد دانشگاه می گوید: ما هرگز مثل اروپا عمل نکردیم که بعنوان مثال اول بیاییم جاده سازی کنیم بعد ماشین بیاوریم ، بنابراین اول ماشین آوردیم و بعد دیدیم که نیاز به اتوبان و جاده داریم ؛ اینترنت نیز مانند همین مثال است و چه بخواهیم و چه نخواهیم ضریب نفوذ آن بیشتر خواهد شد و ظرف روزهای آینده به اشکال متعددی از جمله بی سیم و...نیز ارائه می شود و ما کاری هم نمی توانیم انجام دهیم.
این استاد دانشگاه معتقد است که باید بصورت بی پرده و به شکل فرهنگی اجتماعی اول خانواده ها را آموزش دهیم و بعد سراغ جوانان برویم و یا این آموزشها را به صورت همزمان به خانواده و جوانان ارائه دهیم ، از این رو باید بدانیم که منع دائمی جوانان و ترساندن آنها که به سمت اینترنت و یا هر چیزی دیگری نروید هیچ فایده ای ندارد ؛ چرا که جوانان آنقدر باهوش و راغب هستند که به کنه یک قضیه پی ببرند.
تحقیقات سازمان ملی جوانان در زمینه استفاده از اینترنت نشان می دهد که بیشترین زمان گذران اوقات فراغت جوانان تهرانی را استفاده از کامپیوتر و اینترنت در منازل و اماکن عمومی به خود اختصاص می دهد ؛ این در حالیست که بر اساس این تحقیقات 27 درصد جوانان امکان دسترسی به اینترنت را دارند.
دکتر گرانمایه در این زمینه می گوید: با توجه به ساختار اجتماعی و وضعیت ضعیف اوقات فراغت برای جوانان که دیگر نمی توانند همچون گذشته زمین فوتبال و یا تفریح نیمه رایگانی داشته باشند، بنابراین تنها چیزی که برای آنها وجود دارد و عمدتا خانواده ها نیز به آن دلگرم هستند استفاده از کامپیوتر و اینترنت است ؛ این درحالیست که خانواده های این جوانان نیز می گویند که با توجه به محیط جامعه راضی هستند که یک کامپیوتری باشد و خط تلفنی اشغال شود ولی فرزندانشان در کنار خود آنها به تفریح بپردازند.
وی با اشاره به گرایش جوانان به استفاده از اینترنت ، خاطرنشان می کند: اگر جوان به سمت اینترنت گرایش پیدا می کند دلیل استقبال وی از اینترنت نیست بلکه یکی از دلایل آن را می توان عدم وجود یک سرگرمی مشابه برای جوان و یا گران بودن سایر سرگرمی ها دانست ؛ چرا که زمانی استفاده از زمین های خاکی بهترین راه گذران اوقات فراغت بود، اما در حال حاضر یا زمین چمنی وجود ندارد و یا اگر وجود دارد باید برای استفاده از آن پول بپردازند.
دکتر گرانمایه نیز با اشاره به ذهن جستجوگر جوانان و قابلیت اینترنت برای بردن جوان به فضا و جامعه ای دیگر، اظهار می کند: علاوه بر این موضوع نتایج برخی تحقیقات نشان می دهد که مباحث "پورنوگرافی" یکی از موارد گرایش جوانان به اینترنت است ؛ بنابراین با توجه به بافت سنتی جامعه و تغییرات سریع آن و از سوی دیگر محدودیتهای رفتاری و اجتماعی موجود مسلما می توان استنباط کرد که مباحث "پورنوگرافی" یکی از جذاب ترین و بیشترین استفاده های جوانان از اینترنت است ، ولی در این زمینه نمی توان رای قطعی صادر کرد.
وی با بیان اینکه این امر نه تنها در میان جوانان ایرانی بلکه در تمام کشورها نیز به چشم می خورد، می افزاید: تحقیق صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد که بسیاری از سایتهای بین المللی حدود 60 درصد درآمد خود را از طریق تبلیغات ، لینکها و موارد پورنوگرافی بدست می آورند. نتایج تحقیقات بیانگر آن است که یک چهارم تمام جستجوهای وب در جهان مربوط به سایتهای "پورنوگرافی" است ؛ این در حالیست که درآمد سالانه صنعت پورنوگرافی در جهان 57 میلیارد دلار است.
وی در ادامه بیان می کند: زمانی که رسانه ملی ما برنامه ای پخش می کند و محتوایی تولید می کند که با انتظارات جوان و سایر افراد جامعه فاصله دارد در نتیجه این فاصله توسط اینترنت ، ماهواره ، سی دی و شبکه های مختلف پر می شود، از سوی دیگر ایران در چهار راه تنوع فرهنگی دنیا قراردارد و هر محصولی که در گوشه ای از دنیا تولید می شود در کشور ما نیز پیدا می شود که این امر نشان می دهد ما همانگونه که دارای واردات اقتصادی هستیم واردات فرهنگی هم داریم.
این استاد دانشگاه درباره برنامه های ماهواره ای می گوید: در رابطه با ماهواره بهترین راه "بازپخش" است ، به عبارتی برنامه ها را دریافت کرده و با سانسور و اصلاح بخشی از آن مجدد آن را پخش کنیم ؛ این در حالیست که حتی کشورهای عربی دارای 120 کانال ماهواره ای بوده و برای جوانان خود برنامه های متنوعی پخش می کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها