د‌شت پوشید‌ه از برف و سرمای طاقت فرسای زمستان زنجان و چالشی به نام تامین غذای 1105 راس آهوی د‌شت سهرین، د‌غد‌غه مسئولان برای وحوش د‌شت‌های زنجان است.
کد خبر: ۱۱۱۷۳۳۴

به گزارش مهر، استان زنجان به لحاظ تنوع زیستی و برخورداری از گونههای جانوری، دارای جایگاه ویژهای است و توانسته از گونههای متنوع و نادر جانوری در زیستگاهها و مناطق حفاظت شده خود بهرهمند باشد.

دشت سهرین با دارا بودن بیش از 1105 راس آهو بهعنوان آخرین و تنها زیستگاه آهوی ایرانی در شمالغرب ایران شناخته شده و این امر لزوم تلاش بیشتر برای حفاظت از این گونه جانوری را دوچندان میکند. منطقه حفاظت شده دشت سهرین، خرمنهسر و انگوران، مناطق حفاظت شده استان زنجان هستند که گونههای مختلف جانوری در این زیستگاهها شناسایی شدهاند.

دشت سهرین در فاصله 15 کیلومتری زنجان قرار دارد و در این دشت با چشمان غیر مسلح نیز میتوان اعمال و نحوه زندگی آهوان را مشاهده کرد.

این اکوسیستم دشتی در گذشته از نظر اکولوژیکی به عنوان یک زیستگاه تابستانی و مهاجرتی برای آهوان محسوب میشد و این حیوانات به طور پراکنده از خردادماه تا آذرماه هر سال در این منطقه دیده میشدند اما به علت توسعه راهها، خطوط انتقال برق و گاز و توسعه شهرها و مراکز مسکونی، روند گذر آهوان مختل شده و اثرات سوء آن نمایان شد. از همین رو لزوم حفاظت این منطقه اجتنابناپذیر شد و در نهایت در بهمن 57 با مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست در قالب بخشی از منطقه حفاظت شده سرخآباد تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

منطقه حفاظت شده سرخآباد دارای پنج جامعه گیاهی درختان و درختچهها، گونها و بوتهها، گندمیان و شبهگندمیان و جو، فوربها و پهن برگها و بالشتکیهاست که علاوه بر این موارد، 400 گونه گیاهی نیز در این منطقه شناسایی شده است.

گونههای جانوری منطقه سرخآباد شامل حیوانات وحشی و پرندگان بسیاری از جمله آهو، بز، خوک، پلنگ، خرس، خرگوش، گرگ، روباه، لاکپشت و چهارده گونه خزنده و مار است. انواع پرندگان منطقه سرخآباد را کبک دری، تیهو، کرکس، عقاب طلایی، زنگوله بال، باقرقره، جغد، سهره، انواع مرغابی و پرندگان شکاری تشکیل میدهند. همچنین از آبزیان نیز میتوان به انواع دوزیستان و شش گونه ماهی اشاره کرد.

منطقه حفاظت شده سرخآباد با توجه به وسعت و پوشش گیاهی و جانوری گوناگون بهعنوان یکی از مهمترین زیستگاههای حیاتوحش استان محسوب شده و از مراکز جلب گردشگر بهشمار میآید.

وحوش و پستانداران دیگری نظیر گرگ، شغال، روباه معمولی، رودک، تشی، گراز، خرگوش و پرندگانی چون کبوتر چاهی، کبک معمولی، سارگپه پابلند، بحری، دلیجه، انواع چکاوک، زنبورخوار، جغد کوچک، سار صورتی و طرلان، علاوه بر این آهوی زیبا در این زیستگاه زندگی میکنند.

آهوی ایرانی دارای جثه متوسطی است، نرها شاخهای نسبتا بلندی دارند که طول آن گاهی از 45 سانتیمتر تجاوز میکند و از مادهها که غالبا فاقد شاخاند، متمایز هستند، در فصل تابستان موها کوتاه و شنی رنگ و در زمستان موهای بلندتر و متمایل به قهوهای دارند.

تلاش برای حفاظت از حیات وحش زنجان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به تلاشهای انجام شده برای حفاظت از حیات وحش استان زنجان میگوید: نذر طبیعت، فرهنگی است که باید نهادینه شود.

سیدرضا موسویمشکینی با بیان اینکه انتظار داریم در فصل زمستان شرایط برای حیاتوحش جهت تهیه علوفه سخت شود، میافزاید: دو کار اساسی در این زمینه انجام شده است اما آنچه که بیش از سایر موارد حائز اهمیت است، آن است که تلاش کنیم تا نذر طبیعت بهعنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات اساسی، کشت در محدودهای از دشت سهرین و دست نخورده باقی گذاشتن این مناطق برای چرای آهوان است، ادامه میدهد: در فصل زمستان که آهوان دشت سهرین برای تهیه علوفه با مشکل مواجه میشوند، باید بتوانند با امنیت کامل در این مناطق که تحت کنترل این ادارهکل است، به چرا مشغول شوند.

موسوی اظهار میکند: یکی دیگر از اقدامات اساسی در خصوص چرای آهوان دشت سهرین در فصل زمستان، بحث تهیه علوفه در شرایطی است که آهوان قادر به تهیه علوفه نبوده و شرایط برای آنها سخت میشود که با این اقدام تلاش میکنیم تا آهوان برای تهیه علوفه با مشکل و سختی مواجه نشوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در ادامه در خصوص حضور آهوان در حاشیه روستاها نیز یادآور میشود: آهوان برای تغذیه و امنیت به روستاها کشیده میشوند و وقتی علوفه و آب نباشد، به مناطق شهری نزدیک خواهند شد که خوشبختانه امسال و تا به امروز در این زمینه با مشکل خاصی مواجه نبودهایم.

موسوی با اشاره به اینکه با این اقدام قصد داریم به گونهای مدیریت غیرمستقیم در زمینه تامین آب، علوفه و امنیت آهوان دشت سهرین داشته باشیم، اظهار میکند: بعضی افراد و نهادها همچون هیات والیبال استان زنجان علاقهمند به انجام فعالیتهای خیرخواهانه در حوزه محیط زیست هستند و برای اولینبار قرار است این اقدام که از آن میتوان به عنوان نذر طبیعت یاد کرد، محقق شود.

وی در ادامه با بیان اینکه محیط زیست در زمینه تامین تغذیه سایر گونههای جانوری در مناطق حفاظت شده استان زنجان نیز برنامهریزی کرده است، میافزاید: با توجه به اینکه حیوانات وحشی برای تامین غذا در برخی موارد به حاشیه شهرها و روستاها میروند، از همه هماستانیها درخواست داریم که در صورت مشاهده گونههای جانوری در حاشیه شهرها و روستاها، از آسیب رساندن به آنها خودداری کرده و موارد را به محیط زیست اطلاع دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان میگوید: این منطقه تنها زیستگاه و ذخیره گاه آهوان شمالغرب کشور محسوب میشود و به همین دلیل این ادارهکل، زمستان هر سال نسبت به تهیه، تامین و پخش علوفه این جانوران علفخوار اقدام میکند.

موسوی با اشاره به تغذیه آهوان در فصل زمستان، ادامه میدهد: در این راستا زمینی در سهرین برای کاشت یونجه و علوفه آهوان اختصاص یافته و امسال برای تغذیه آهوان یونجه و علوفه به اندازه خیلی زیادی وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان یادآور شد: با توجه به اینکه استان زنجان از مناطق سردسیر کشور بوده و احتمال بارشهای سنگین برف در طول فصل پاییز و زمستان به طور متناوب وجود دارد، این ادارهکل اقدام به تهیه علوفه و انبار آن در فصل تابستان کرده است.

دشت سهرین زنجان شکارگاهی مطمئن برای گرگهای منطقه

رئیس اداره نظارت بر امور حیاتوحش ادارهکل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز میگوید: دشت سهرین زنجان در فصل زمستان به دلیل وجود آهوان، شکارگاهی مطمئن برای گرگهای منطقه محسوب میشود.

علی قرهچهلو در گفتوگویی در اوایل دیماه امسال، عنوان کرده است: بر اساس حدس و گمان، قریب 30 قلاده گرگ در منطقه فیلهخاصه و دشت سهرین زیست میکنند و به دلیل اینکه این جانوران وحشی و درنده، بهطور معمول شبها از پناهگاههای خود بیرون میآیند، بنابراین آمار دقیقی از گرگهای این استان در دست نیست.

وی میافزاید: در فصول گرم سال، گرگهای منطقه فیلهخاصه و دشت سهرین زنجان به ارتفاعات کوهستانی میروند اما در فصل زمستان که این مناطق پوشیده از برف شده و طعمه به سختی گیر میآید، به این دشت آهوخیز باز میگردند تا با اطمینان شکار و گذران زندگی کنند.

وجود 1105 آهو در آخرین زیستگاه

مسئول روابطعمومی ادارهکل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز از اجرای طرح یک ساعت با محیط بان در زنجان خبر داده و میگوید: دشت سهرین در حال حاضر میزبان 1105 رأس آهویی است که تنها آهوان منطقه شمالغرب کشور را تشکیل میدهند.

به گزارش مهر امجد باقری با اشاره به اینکه قرار است برای اولینبار در استان زنجان، شاهد انجام یک کار خیرخواهانه در قالب اهدای علوفه به آهوان سهرین باشیم، میافزاید: این ابتکار که قرار است برای اولینبار در استان زنجان به اجرا گذاشته شود، ابتکاری از سوی هیات والیبال استان زنجان است که حدود 2 تن علوفه برای تغذیه آهوان دشت سهرین اهدا کرده است.وی با یادآوری اینکه امروز بحث خیرین حوزه محیط زیست یکی از مباحثی است که در دنیا نیز مطرح است، ادامه میدهد: در این اقدام، خیرین محیط زیست در راستای بهبود وضعیت محیط زیست کشور، بخشی از هزینهها را در این حوزه صرف میکنند که در این زمینه میتوان به تهیه ایستگاه سنجش آلودگی هوا و یا ساماندهی مکانی چون زنجانرود که به لحاظ زیستمحیطی در شرایط مطلوبی قرار ندارد، اشاره کرد.

مسئول روابطعمومی ادارهکل حفاظت محیطزیست استان زنجان با بیان اینکه علاوه بر موارد مذکور، خیرین حوزه محیط زیست میتوانند با خریداری زمین در دشت سهرین، آن را به ادارهکل حفاظت محیط زیست استان زنجان وقف کنند، اظهار میکند: در حال حاضر خیرین در همه حوزهها ورود پیدا کردهاند اما حوزه محیط زیست هنوز نتوانسته است آنطور که باید از این حیث منتفع شود که بیشک اگر در حوزه محیط زیست اهتمام ویژه وجود داشته باشد، میتوان از بروز بسیاری از ناهنجاریهای جلوگیری کرد.

باقری در ادامه با اشاره به اینکه معتقدیم در این راستا باید مجمع خیرین استان با کمک ادارهکل اوقاف وارد عمل شده و این کار را در مسیر صحیح خود هدایت کنند، تصریح میکند: خوشبختانه هیات والیبال استان زنجان در یک اقدام خیرخواهانه و در کنار انجام فعالیتهای ورزشی، دست به چنین کاری زد و قرار است آهو به عنوان نماد این هیات انتخاب شده و بر روی پیراهن بازیکنان تیم والیبال زنجان نقش ببندد.

مسئول روابطعمومی ادارهکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه دشت سهرین در حال حاضر میزبان 1105 رأس آهویی است که تنها آهوان منطقه شمالغرب کشور را تشکیل میدهند، ادامه میدهد: متاسفانه در گذشته از ظرفیتهای سازمانهای مردمنهاد و جوامع محلی استفاده مطلوبی به عمل نیامده است، بنابراین معتقدیم باید از این ظرفیت در راستای حفاظت مطلوب از مناطق حفاظت شده انجام گیرد.

باقری با بیان اینکه در صورت برودت هوا و نیاز بودن توزیع علوفه برای سایر گونههای جانوری همانند قوچ و میش در منطقه حفاظت شده انگوران و سرخ آباد این کار انجام خواهد شد، خاطرنشان میکند: یکی از طرحهایی که در رابطه با استفاده از توان جوامع محلی انجام گرفته، طرح یک ساعت با محیط بان است؛ چرا که در برهه کنونی، کمبود محیط بان یکی از دغدغههایی است که به جد احساس میشود.

تصویر آهوی دشت سهرین بر روی لباستیمهای والیبال استان زنجان

رئیس هیات والیبال استان زنجان نیز میگوید: تصویر آهوی دشت سهرین بر روی لباستیمهای والیبال استان زنجان نقش میبند تا در زمینه حفاظت از این گونه ارزشمند جانوری در جامعه فرهنگسازی صورت گیرد.علی صمیمی با بیان اینکه جرقه این کار در هیات رئیسه والیبال استان زنجان زده شد، میافزاید: بیتردید ورزش به عنوان یکی از ابزارهای قوی در عصر حاضر میتواند علاوه بر بعد قهرمانی، از سایر جنبهها نیز برای جامعه و بخشهای مختلف مفید فایده واقع شود.وی با اشاره به اینکه این اقدام که قرار است برای اولینبار در استان اتفاق بیافتد، ادامه میدهد: ما معتقدیم بعد قهرمانی با وجود اینکه روی پررنگ ورزش حرفهای بهشمار میرود، اما باید از ظرفیتی که ورزش در جوامع امروز به وجود آورده است، در راستای حفاظت از محیط زیست که همه ما از آن بهرهمند میشویم، استفاده کنیم.

صمیمی با یادآوری اینکه علاوه بر اهدای علوفه به آهوان دشت سهرین در راستای رفع نگرانیهای این بخش، قرار است طی مراسمی از دو محیط بان نیز تجلیل به عمل آید، میافزاید: علاوه بر همه این موارد، شاهد برگزاری آیین رونمایی از پیراهن والیبال زنجان منقش تصویر به آهوی دشت سهرین خواهیم بود.

منطقه حفاظتشده و پناهگاه حیاتوحش انگوران

همچنین منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیاتوحش انگوران در شمالغرب کشور در ناحیهای کوهستانی در رشته جبال زاگرس قرار گرفته است. این منطقه در جنوب غرب استان زنجان در مرز سه استان آذربایجانشرقی و غربی و کردستان واقع شده و از نظر تقسیمات کشوری قسمت عمدهای از شمال، شرق و جنوب آن در دو بخش انگوران و ماهنشان و قسمتی از جنوبغرب منطقه در بخش افشار شهر تکاب در استان آذربایجانغربی قرار گرفته است.

منطقه حفاظت شده انگوران در مساحتی معادل 90 هزار هکتار و پناهگاه حیاتوحش انگوران با مساحت 35 هزار هکتار، دارای انوع پوشش گیاهی بوتهها و درختچهها، فوربها و پهن برگها و گندمیان و شبه گندمان استمنطقه حفاظت شده انگوران در مساحتی معادل 90 هزار هکتار و پناهگاه حیاتوحش انگوران با مساحت 35 هزار هکتار، دارای انوع پوشش گیاهی بوتهها و درختچهها، فوربها و پهن برگها و گندمیان و شبه گندمان است. بر اساس مطالعات انجام شده، 29 گونه بوته و درختچه،
96 نوع علفیهای پهن برگ و 46 گونه گرامینه و شبه گرامینه در محدوده مورد مطالعه وجود دارد.

همچنین تعداد 33 گونه پستاندار، 107 گونه پرنده، 23 گونه خزنده، هشت گونه آبزی، هفت گونه دوزیست و 78 گونه حشرات هوازی و خاکزی حیاتوحش این منطقه را تشکیل میدهند. پستانداران عمده این منطقه عبارت از قوچ و میش، کل و بز، خوک، خرس، سیاه گوش، گرگ، روباه، شغال و خرگوش هستند.همچنین برخی از پرندگان آبزی، بومی منطقه بوده و مهاجرت نمیکنند که میتوان از این میان به آنقوت، تنجه و چنگر اشاره کرد. بعضی از مرغابیها، لکلک سیاه، فلامینگو، قو، درنا و پلیکان نیز از پرندگان مهاجری هستند که در بین سایر پرندگان از اهمیت برخوردارند. از سایر پرندگانی که در این منطقه و جود دارند میتوان به کبک دری، کبک معمولی، کبک چیل، باقریقره- قمری و فاخته اشاره کرد.مار، مار آبی، آگاما، جکو یا مارمولک، گونه خاصی از لاکپشتها از جمله خزندگان و دوزیستانی هستند که در این منطقه زیست میکنند. کپور، سس، سیاه کولی، زردپر یا سرخ پر، سیم، اسپله، ماشگ ماهی از انواع ماهیانی است که میتوان در منطقه حفاظت شده انگوران مشاهده کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها