همه ما ، ماه رمضان را به امید بیشترین بهره معنوی و روحی آغاز می کنیم ، غافل از این که رعایت اصول صحیح تغذیه می تواند سلامت جسمی را نیز برایمان به ارمغان بیاورد.
کد خبر: ۱۱۰۸۵۶

به اعتقاد کارشناسان تغذیه ، روزه داران بعد از ماه رمضان به سه گروه تقسیم می شوند گروهی که بدون توجه به اثرات درمانی این ماه به علت پرخوری و بدخوری دچار اضافه وزن می شوند. افرادی که وزنشان نسبت به قبل ماه مبارک تغییر نمی کند و در واقع معادل همان غذایی که قبلا در چند وعده مصرف می کردند در وعده افطار شام و سحری میل کرده اند و در واقع فرصت طلایی برای سم زدایی دستگاه گوارش خود را از دست داده اند و دسته آخر کسانی هستند که با حذف یک وعده غذایی مقدار 500 تا 600 کالری از انرژی روزانه خود را کاهش داده اند و با این اتفاق فرصت پاکسازی و بازسازی سلولهای کهنه و جوان سازی سلول ها و ارگان های بدن را ایجاد کرده اند. از پرخوری و بدخوری پرهیز و سعی کنید تنوع و تناسب را در وعده غذایی خود رعایت کنید.

توصیه وزارت بهداشت

وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در آستانه حلول ماه مبارک رمضان در اطلاعیه ای نکات تغذیه ای در این ماه را اعلام و هموطنان را به رعایت اصول بهداشتی و تغذیه ای دعوت کرد. در این اطلاعیه برضرورت استفاده از 4 گروه اصلی غذایی نان ، غلات ، میوه ها و سبزی ها ، گوشت و حبوبات و تخم مرغ ، شیر و لبنیات در برنامه غذایی تاکید و توصیه شده است . افراد روزه دار همانند زمانی که روزه نیستند سه وعده غذا بخورند که این وعده ها شامل افطار ، شام و سحر است البته مصرف غذا در دفعات کمتر مثلا 2 بار در روز نیز اشکالی ندارد و بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی وعده ناهار را داشته باشد.همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت ، مصرف شیرگرم و فرنی و یا شیربرنج هنگام افطار مناسب است و استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ ، آش ، حلیم بدون روغن و مایعات هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار می شود. استفاده از سبزی ها و میوه ها هنگام افطار زمانی بین افطار تا سحر به دلیل این که منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و مانع بروز یبوست می شود. روزه داران باید برای تامین آب مورد نیاز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب بتدریج انواع میوه ، چای کمرنگ و سایر مایعات بویژه آب برای جبران کم آبی بدن بنوشند و افطار خود را با کمی آب گرم و یا چای آغاز کرده و پس از آن می توانند از خرما یا کشمش استفاده کنند زیرا این دو سبب کنترل اشتها می شود. مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظیم قندخون بسیار مفید است . همچنین به افراد روزه دار توصیه شده است به جای مصرف انواع شیرینی مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی (ویتامین ها و املاح) هستند از موادغذایی طبیعی شیرین مثل خرما ، کشمش و انواع میوه استفاده کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها