جام‌جم از ادعاهای کذب آمریکا علیه کشورهای ناهمسو گزارش می‌دهد

آمریکا؛ کارگردان ناشی سریال پرونده‌سازی

آمریکا در سال‌های گذشته ثابت کرده برای پیشبرد برنامه‌هایش علیه کشورهایی که با آنها مشکل دارد از هیچ اقدامی کوتاهی نمی‌کند و به هر دروغی متوسل می‌شود تا اهداف خود را به کرسی بنشاند؛ هرچند در مورد جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر به در بسته خورده است.
کد خبر: ۱۱۰۴۲۸۵

نمایش ناکام نیکی‌هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل علیه کشورمان نیز در همین چارچوب بود که هفته گذشته در ادعاهای بی‌اساسی ایران را متهم به ارسال موشک به یمن کرد. وی مدعی شد: نشانه‌های ایران روی موشک‌هایی که انصارالله پرتاب می‌کند، پیداست.

شوی تبلیغاتی نیکی هیلی علیه ایران، یادآور پرونده‌سازی‌های آمریکا علیه برخی کشورها از جمله عراق، ایران و سوریه در طول سال‌های گذشته است که برخی از آنها منجر به جنگ شد و در برخی از آنها با وجود تلاش‌های بسیار ناکام ماند.

پرده اول: طرح ادعای وجود تسلیحات شیمیایی در عراق
و حمله به این کشور

سال 2002 دولت جورج بوش تصمیمش را برای جنگ با عراق گرفته بود، اما مشکلی که با آن مواجه بود، دست و پا کردن توجیهی برای معقول جلوه دادن جنگ بود.

دولت جورج بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا پیش از حمله به عراق ادعا کرد بازرسی‌های سازمان ملل آخرین فرصت برای این کشور هستند تا شبهات درباره برنامه سلاح‌های کشتار جمعی خود را از بین ببرند و از وقوع جنگ اجتناب کنند.

با وجود این ادعاها، آمریکا هرگز بازرسان سازمان ملل را به حساب نیاورد و در عوض آنها را ابزارهایی برای هدف آغاز جنگ دید. امیدواری آمریکا در آن زمان این بود که صدام یا بازرسان سازمان ملل را به طور مستقیم به این کشور راه ندهد یا این بازرسان، در صورت کسب مجوز ورود به خاک عراق، مسیر جنگ را هموار کنند. وقتی بازرسان سازمان ملل در نوامبر سال 2002 بارها از مکان‌های مورد ظن آمریکا دیدن کردند و هیچ شواهدی در تائید این برنامه‌ها نیافتند، کاخ سفید ادعا کرد که عراق بازرسان سازمان ملل را بازی داده است.

دولتمردان آمریکایی در مرحله‌های بعد با قطعیت از نتایج ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی‌شان سخن گفتند و اعلام کردند که نه تنها از وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق خبر دارند، بلکه از مکان آنها و حتی هویت‌ سازندگان این سلاح‌ها هم باخبرند. با این زمینه‌ها جنگ با عراق در مارس سال 2003 شروع شد، اما پس از جنگ، بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل و بازرسان آمریکایی جست‌وجوی 15 ماهه‌ای برای یافتن سلاح‌های شیمیایی داشتند، اما نتیجه فاجعه‌بار بود؛ هیچ سلاح کشتار جمعی در عراق یافت نشد.

پرده دوم: اتهامات هسته‌ای علیه ایران

سال 2004 بود که ادعاهای جدید و مهندسی شده علیه ایران آغاز شد، بهانه آن نیز اطلاعات مطرح شده در لپ‌تاپی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود، ادعاها از این قرار بود که یک شخص ناشناس یک لپ تاپ حاوی مطالب و فیلم‌ها و عکس‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا ( سیا ) ارائه داده و این لپ‌تاپ که به نام «لپ‌تاپ مرگ » معروف شد حاوی اطلاعات سری در این باره است که ایران چگونه در حال دستیابی به تکنیک‌هایی است که از طریق آنها می‌تواند به بمب اتمی دست پیدا کند.

در تمام مراحل مذاکرات و بحث‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران، مفروض گرفته شد که این اطلاعات و داده‌ها، اصیل و واقعی هستند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در گزارش منتشره خود در سال 2008 به این اطلاعات استناد کرد و آنها را مدارک معتبری درباره جهت‌گیری نظامی برنامه هسته‌ای ایران دانست. این در حالی است که محمد البرادعی، مدیرکل وقت آژانس، اعلام کرده بود صحت این اطلاعات برای آژانس اثبات نشده است.

کارستن وویگ، از مدیران وزارت خارجه آلمان اعلام کرده است این اطلاعات نخستین بار توسط یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به سرویس اطلاعاتی آلمان داده شد. اما دستگاه اطلاعاتی آلمان، صحت اطلاعات داده‌شده را مورد تشکیک قرارداد، ولی همین اطلاعات جعلی مبنای فشارهای آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

پرده سوم: ادعای حمله شیمیایی اسد در خاک سوریه

در 4 آوریل 2017، شهر خان شیخون در استان ادلب، هدف حمله و بمباران سنگین هوایی قرار گرفت که به دنبال این حمله، مسمومیت شیمیایی گسترده‌ای در بین غیرنظامیان به وقوع پیوست و به تلفات گسترده‌ای منجر شد.

به دنبال آن و به بهانه انجام این حمله شیمیایی از سوی دولت اسد، نیروی دریایی آمریکا پایگاه هوایی شعیرات را با 59 فروند موشک کروز مورد هدف قرار داد، چرا که ادعا می کرد دولت بشار اسد مسئول این حمله است.

روسیه با ارائه طرحی به شورای امنیت سازمان ملل، خواستار اعزام تیمی برای انجام تحقیقات گسترده با استفاده از روش‌های لازم در کوتاه ترین زمان به خان شیخون، اعزام تیم دیگری به پایگاه شعیرات برای اثبات نگهداری گاز سارین مورد استفاده در حمله شیمیایی به این منطقه در این پایگاه و ارزیابی مجدد نتایج گزارش کمیته تحقیقاتی درباره حمله شیمیایی دولت سوریه در 4آوریل به منطقه خان شیخون استان ادلب شد.

روسیه پیش از این قطعنامه درخواست تمدید ماموریت سازمان ملل متحد را به منظور بررسی استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه که توسط آمریکا تهیه شده و در شورای امنیت به تصویب رسیده بود برای نهمین بار وتو کرد. وتوی قطعنامه آمریکا در شورای امنیت توسط نماینده روسیه، موجب جنگ لفظی سفرای آمریکا و روسیه شد.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل هشدار داد اگر ضروری شود، ایالات متحده دوباره به اقدام دست خواهد زد.

پرده چهارم: ادعاهای موشکی علیه ایران

با نگاهی به چند مورد از پرونده‌سازی و مطرح کردن اتهامات بی‌اساس علیه برخی کشورها از سوی آمریکا به بهانه‌های هسته‌ای، شیمیایی و موشکی می‌بینیم که این کشور در برخی مقاطع و بدون ارائه مستندات لازم با همراهی اسرائیل به وارد کردن اتهاماتی علیه دیگران اقدام کرده و در مورد ایران، گروهک تروریستی منافقین نیز به آنها کمک کرده است.

در برخی از این موارد اتهامات بهانه ای برای شروع جنگ علیه کشوری مانند عراق شده و در برخی موارد مانند جمهوری اسلامی ایران به دلیل آگاهی آمریکا از توانمندی‌های دفاعی و نظامی کشورمان، بهانه‌تراشی‌ها در حد مسائل دیپلماتیک باقی مانده است و همچنان ادامه دارد.

در آخرین نمونه آن نیز ادعای موشکی نیکی هیلی، علیه ایران را می‌توان عنوان کرد. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که آمریکا همراهی‌ها و حمایت خود را از جنایات جنگی صورت گرفته در یمن، حمله به افغانستان و عراق و فروش تسلیحات جنگی به برخی کشورها در کارنامه خود دارد.

ادعای اخیر آمریکا البته آنقدر سست بود که سازمان ملل هم آن را نپذیرفت و مقامات کشورمان هم واکنش گسترده‌ای به آن نشان دادند.

قطعات موشک‌های ادعایی به ایران تحویل شود

وزیر دفاع کشورمان در واکنش به ادعاهای اخیر نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد: دشمنان می‌توانند هر ادعایی را مطرح کنند اما به دنبال طرح شکایت، بنا به درخواست جمهوری اسلامی باید قطعه‌ای از این موشک‌ها تحویل ایران داده ‌شود.

به گزارش تسنیم، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: بنابر ادعای مطرح‌شده، مجموعه فنی حوزه دفاعی جمهوری اسلامی در حال بررسی ادعای نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا مبنی بر تحویل تسلیحات ایرانی به انصارالله یمن و نشان دادن تصویری از این موشک‌ها در سازمان ملل است.

وی افزود: از این‌رو مجموعه‌های فنی حوزه دفاعی جمهوری اسلامی درخواستی را تنظیم کرده تا بتوان در این رابطه جهت شفافیت به سازمان ملل شکایت کنیم. امیر حاتمی ادامه داد: بدون بررسی و از راه دور نمی‌توان پاسخ این ادعا را داد، از این رو بزودی شکایت جمهوری اسلامی در قالب درخواستی تهیه و به سازمان ملل ارجاع خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها