گزارش جام‌جم تائید شد

آغاز رایزنی گروه‌های فلسطینی برای لغو توافق اسلو

همزمان با تشدید حملات رژیم صهیونیستی با هدف سرکوب اعتراضات فلسطینیان به تلاش‌ها برای رسمیت بخشیدن به اشغال شهر قدس، گروه‌های مختلف فلسطینی با رایزنی با یکدیگر و تقویت اتحاد بین خود سعی دارند اقدامی هماهنگ علیه توطئه‌های آمریکایی و اسرائیلی صورت دهند.
کد خبر: ۱۱۰۴۱۷۶

از این رو همان‌طور که پیش‌از این تیسیر خالد، عضو ارشد کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین به جام‌جم خبر داده بود، رایزنی فلسطینی‌ها برای لغو توافق اسلو نیز آغاز شده است.

روز گذشته جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در یک اقدام هماهنگ و حساب شده تعدادی از پایگاه‌های مقاومت در غزه را از هوا و دریا هدف قرار دادند . این حملات بعد از آن صورت می‌گیرد که انتفاضه سوم فلسطینی‌ها در اعتراض به تصمیم نابخردانه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روزبه‌روز اوج می‌گیرد. اشغالگران صهیونیستی از آنجا که گروه‌های مقاومت را عامل اصلی شروع انتفاضه جدید و تداوم آن می‌دانند به این خاطر در صدد انتقام کشی از آنان برآمده‌اند.

به گزارش العالم، نظامیان صهیونیست پایگاه دریایی گردان‌های القسام را در منطقه الواحه در شمال غرب نوار غزه بمباران کردند. اشغالگران همچنین پایگاه‌های بدر، عسقلان، الواحه و پلیس نظامی را در نوار غزه هدف حمله قرار دادند. در یک اقدام دیگر قایق‌های جنگی اسرائیل به سواحل رفح در جنوب نوار غزه تیراندازی و خمپاره شلیک کردند . منابع خبری می‌گویند این حملات خسارت‌های زیادی در پی داشته اما تلفات جانی نداشته است. ارتش رژیم صهیونیستی پیش از شروع حملات دیروز در بیانیه‌ای بدون پرداختن به جزئیات اعلام کرده بود فلسطینیان در نوار غزه دو راکت به سمت جنوب اراضی اشغالی فلسطین شلیک کردند اما این خبر از سوی منابع فلسطینی تائید نشده است .

جنبش مقاومت اسلامی حماس در واکنش به حملات دیروز صهیونیست‌ها با صدور بیانیه‌ای گفت این حملات در راستای ادامه تجاوزات و جنایات دشمن صهیونیستی علیه ملت فلسطین در کرانه باختری و قدس اشغالی صورت می‌گیرد. حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس تصریح کرد حملات گسترده جنگنده‌های صهیونیستی به نوار غزه، تلاشی نافرجام برای توقف انتفاضه سراسری ملت فلسطین در دفاع از قدس شریف پس از تصمیم جنجالی دونالد ترامپ مبنی بر شناسایی این شهر به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی است. قاسم افزود رژیم صهیونیستی می‌خواهد از طریق بمباران غزه، جنبش حماس را به خاطر مشارکت در فعالیت‌های انتفاضه دفاع از قدس در اراضی اشغالی فلسطین تحت فشار قرار دهد، اما ملت فلسطین هرگز ترس و ابایی از حملات و بمباران‌های دشمن ندارد. وی تاکید کرد ملت فلسطین به انتفاضه و خیزش خود برای دفاع از قدس شریف ادامه می‌دهد تا اهداف انتفاضه محقق شود و تصمیم ترامپ در مورد قدس لغو و اشغالگری از سرزمین فلسطین برچیده شود.

ناتوانی در سرکوب انتفاضه

طی ده روز گذشته شهرها و روستاهای فلسطین شاهد اعتراضات گسترده جوانان فلسطینی بود. تصمیم دونالد ترامپ جرقه‌ای بود برای آغاز یک انتفاضه جدید در فلسطین. رژیم صهیونیستی با گسیل داشتن سربازان خود به خیابان‌ها و سرکوب شدید معترضان تاکنون نتوانسته است این آتش را خاموش کند. به گزارش منابع فلسطینی از آغاز موج اخیر درگیری‌ها میان شهروندان فلسطینی و نظامیان رژیم صهیونیستی در مرحله پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ، هشت فلسطینی در نوار غزه شهید و 540 نفر دیگر زخمی شده‌اند. هلال احمر فلسطین نیز در گزارشی شمار زخمی‌های این درگیری‌ها را 3434 نفر در سراسر فلسطین اعلام کرد. اشرف قدرت، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین از سیاست رژیم صهیونیستی در زمینه استفاده بی‌رویه از زور نظامی و نیز استفاده عمدی از گلوله‌های جنگی و مشقی، مواد انفجاری قوی و بمب‌های حاوی گاز اشک‌آور انتقاد کرد و گفت تک تیراندازان صهیونیست در جریان درگیری‌های اخیر فلسطینیان را به صورت مستقیم هدف قرار می‌دهند. وی افزود: در جریان این درگیری‌ها 38 فلسطینی در رفح، 110 نفر در خان یونس، 47 نفر در اردوگاه البریج، 133 نفر در شهر غزه، 151 نفر در جبالیا و 56 نفر در شمال نوار غزه زخمی شده‌اند و علاوه بر این، چهار نفر در غزه، سه نفر در جبالیا و یک نفر در خان یونس شهید شده‌اند. هلال احمر فلسطین نیز اعلام کرد در 11 روز اخیر 3434 فلسطینی از جمله 77 نفر درکرانه باختری و قدس اشغالی و 187 نفر در غزه به ضرب گلوله صهیونیست‌ها زخمی‌ شده‌اند.

نشست گروه‌های فلسطینی

مقاومت پر شور جوانان فلسطینی علیه اشغالگران و حامیان بین‌المللی آنها طی روزهای اخیر، بعضی از گروه‌های سابقه‌دار فلسطینی را به بازنگری در سیاست‌ها و رویکردهای خود واداشته است. به همین مناسبت چند روز پیش محمود العالول، عضو کمیته مرکزی جنبش فلسطینی فتح از بازنگری در روابط با رژیم صهیونیستی در اعتراض به تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره قدس اشغالی خبر داد و گفت: بزودی، نشست شورای مرکزی جنبش فتح را برگزار می‌کنیم و در اعتراض به تصمیم ترامپ درباره قدس، به شورای امنیت و دادگاه بین‌المللی کیفری رجوع می‌کنیم.

در همین ارتباط روز گذشته رهبران سازمان آزادیبخش با محمود عباس نشستی را ترتیب دادند تا ضمن بررسی اوضاع جاری فلسطین در مورد ادامه پایبندی دولت خودگردان به توافق‌نامه اسلو تصمیم‌گیری کنند. عزام الاحمد عضو کمیته مرکزی جنبش فتح از دو گروه حماس و جهاد اسلامی نیز برای شرکت در این نشست دعوت کرد. اتحاد گروه‌های فلسطینی یکی از ثمرات فوری انتفاضه جدید فلسطینی‌ها بوده است. عباس چهارشنبه گذشته با تاکید بر این که باید موضعگیری‌ها و اقدامات سیاسی و اقتصادی جدیدی در برابر اسرائیل در پیش گرفته شود، از کشورهای جهان خواست در به رسمیت شناختن اسرائیل تا زمانی که بر نقض اصول و قوانین بین‌المللی تاکید دارد، تجدیدنظر کنند.

این تحولات درحالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز به پیشنهاد مصر تصمیم گرفت در نشستی جدید درباره اظهارات تحریک‌آمیز دونالد ترامپ پیرامون بیت المقدس تصمیم گیری کند. در نشست قبلی شورای امنیت اکثریت قاطع اعضا سخنان دونالد ترامپ را محکوم کرده و آمریکا را در یک انزوای تاریخی قرار داده اند . پیش از این نبیل شعت، مشاور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره احتمال استفاده آمریکا از حق وتو گفته بود: آمریکا حق ندارد پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت درباره قدس را وتو کند. وی با اشاره به این که جلسه شورای امنیت به دلیل معیارهای وارونه در این شورا و حق وتو داشتن آمریکا ممکن است خیلی تاثیرگذار نباشد، گفت، دنیا می‌بیند فلسطین ضعیف است لیکن ما سخنان و کارهای بیشتری می‌توانیم انجام دهیم تا تاثیرگذارتر باشد.

تحریم آمریکا

روحانیون مسلمان در اندونزی تحریم محصولات آمریکایی در اعتراض به اقدام اخیر این کشور در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را خواستار شدند.

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم اندونزی در جاکارتا دست به راهپیمایی اعتراضی به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل زدند.این بزرگ‌ترین راهپیمایی اعتراضی در اندونزی از زمان اعلام تصمیم ترامپ بود.پلیس اندونزی تخمین زد که 80 هزار نفر از مردم این کشور به خیابان‌ها آمده و دست به راهپیماهی زدند.

معترضان پرچم فلسطین و پلاکارت‌هایی در دست داشتند که رویشان نوشته شده بود «صلح، عشق و آزادی فلسطین» و اکثریت لباس سفید به تن داشتند. روحانیون مسلمان در پایان خواستار تحریم محصولات ساخت آمریکا شدند و از مردم اندونزی خواستند تا این محصولات را نخرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها