عضو انجمن رادیوتراپی و انکولوژی اروپا و ایران با اشاره به علائم ابتلا به سرطان حنجره گفت: استعمال سیگار به طور کلی عامل خطر 30 درصد از سرطان‌ها و 95 درصد سرطان‌های حنجره است.
کد خبر: ۱۱۰۰۸۵۲

به گزارش جام‌جم، دکتر مهدی سبحانی در آستانه برگزاری دومین کنگره بین‌المللی کلینیکال انکولوژی و دوازدهمین کنگره سالانه کلینیکال آنکولوژی ایران (22 تا 24 آذر در هتل المپیک) در ارتباط با سرطان حنجره اظهار کرد: دلایل مختلفی درمورد ایجاد این سرطان مطرح است که مهم‌ترین آن مصرف دخانیات و الکل بوده و تا 95 درصد موارد سرطان حنجره مربوط به این عوامل است. در مورد دخالت عوامل شغلی و تغذیه‌ای هم فرضیاتی مطرح است که اهم آنها، تماس با گرد و خاک، پنبه نسوز، مواد شیمیایی، فلزات سنگین و کار در صنایع چرم‌سازی و نساجی است.

این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی گفت: کمبود ویتامین‌های A و C هم به عنوان عوامل مساعدکننده نام برده می‌شوند، ولی تاثیرات مصرف سیگار و الکل به عنوان ریسک فاکتورهای اصلی در ایجاد سرطان حنجره به قدری بارز است که پزشکان، عوامل دیگر را نادیده می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در مورد افرادی که شغلشان وابسته به حنجره و صدایشان است همانند گویندگان و خوانندگان هم مطالبی مطرح شده است، ولی تأثیر استفاده زیاد از حنجره در ایجاد این سرطان، بعید به نظر می‌رسد و صدا پیشگان نباید نگرانی از این بابت داشته باشند. علائم بیماری می‌تواند با خشونت و تغییر مداوم و محسوس در تون صدایشان یا درد، توده و ورم در ناحیه سرو گردن تظاهر یابد بخصوص اگر مداوم و پایدار بوده و عوامل عفونی مثل عفونت‌های ویروسی یا سرماخوردگی مطرح نباشد.

وی اضافه کرد: اطلاع از علائم اولیه بالینی و هشداردهنده سرطان حنجره از بابت مراجعه سریع به پزشک و تشخیص زودرس و کسب نتایج درمانی بهتر بسیار اهمیت دارد، زیرا این سرطان در گروه سرطان‌هایی بوده که به درمان پاسخ خوبی می‌دهد و احتمال زیادی برای بهبود قطعی وجود دارد. سرطان حنجره به طور ذاتی پاسخ‌دهی خوبی به درمان‌های انکولوژی یعنی رادیوتراپی و شیمی‌درمانی دارد ولی باید گفت هدف انکولوژی مدرن، بهبود صرف نیست و در دهه‌های اخیر، پیشرفت‌های بسیار خوبی برای حفظ حنجره و صدای بیماران و احتراز از نقص عضو حنجره، صورت گرفته است.

وی بیان کرد: در صورت نیاز به جراحی، روش‌هایی به وجود آمده که فقط تومور برداشته شود و ساختمان حنجره بیمار با کمترین دستکاری، برای بیمار باقی گذاشته شود و نیز تکنیک‌های رادیوتراپی و شیمی درمانی دچار تغییراتی شده‌اند که بعدها بیمار با کمترین عوارض ناشی درمان روبه‌رو باشد.

این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی گفت: در مراحل اولیه بیماری، شاید رادیوتراپی بهترین درمان باشد و می‌تواند تومور را بدون آسیب به حنجره از بین ببرد، اما در مراحل پیشرفته‌تر باید از تلفیق جراحی‌های محدود که ضامن حفظ حنجره برای بیمار و درمان‌های تکمیلی با رادیوتراپی و شیمی درمانی است به منظور جلوگیری از عود یا الگوهای تلفیقی دیگر بنا به نظر پزشک انکولوژیست بهره برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها