هزار و یک شب رویاهای پادشاه

از زمانی که ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی از سال ۲۰۱۴ به قدرت رسید چینش و ساختار سیاسی سعودی ها به گونه ای رقم خورد که با ورود طیف جدید سیاستمداران جوان و هیجان زده این کشور از سیاست سنت گرایانه و محافظه کارانه پدران خود به سمت ماجراجویی های منطقه ای توام با هیجان به پیش رفتند.
کد خبر: ۱۰۹۴۰۹۹
هزار و یک شب رویاهای پادشاه

آنچه عالم سیاست تا امروز به دولتمردان خردمند در پی سالیان دراز به الاخص از جنگ جهانی دوم به بعد آموخته نمایانگر این حقیقت بوده است که همواره امنیت و آرامش یک منطقه در گرو خویشتن داری و همکاری کشورهای آن منطقه بوده است.

کشورهایی که با وجود اشتراکات فراوان دینی - فرهنگی و جغرافیایی وجود یک دشمن مشترک منطقه آنها را به شدت مورد تهدید قرار می دهد.

بر همگان عیان است طی نیم قرن اخیر تهدید اصلی منطقه آشوب زده خاورمیانه، رژیم غاصب صهیونیستی است که اتفاقا عمده فتنه های منطقه با طراحی این رژیم و صحنه گردانی حاکمان ماجراجوی سعودی شکل گرفته است.

از این رو مسلمین جهان و همسایگان بیشتر از هر زمان دیگری به وحدت کلمه و هم سویی در راستای تحقق آزادی قدس شریف احتیاج دارند. چرا که سران رژیم صهیونیستی با ایجاد فتنه در منطقه و بین دول اسلامی تلاش دارند اشغال سرزمین فلسطین و آرمان آن را از اذهان امت واحده مسلمان دور نگه دارند. لذا خاورمیانه را درگیر برادر کشی نموده اند و متاسفانه در این غائله مدعیان کلیدداری کعبه بازیچه صهیونیسم بین الملل شده اند.

حال، با وجود آشفته بازاری که امروز در منطقه شاهد آن هستیم ولیعهد جوان سعودی به دور از تأمل و سعه صدر در پی پیاده سازی نقشه های شوم رژیم صهیونیستی و البته آمریکا در جغرافیای پر تلاطم منطقه است.

اما پر واضح است که صف آرایی های مختلف آل سعود بیش از همه علیه جمهوری اسلامی برنامه ریزی شده است گرچه این سیاست نخ نما شده مسیری جز به بیراهه پیدا نخواهد کرد.

نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از هر کشور دیگری همواره از امنیت و ثبات داخلی کشورهای منطقه حمایت کرده و حسن همجواری را به نحو احسن انجام داده است. موضوعی که در تمامی محافل بین المللی همواره به آن تاکید شده است و نقش ایران در راستای تقویت همکاریهای منطقه ای بر هیچ کس پوشیده نیست.

جالب اینجاست حکام سعودی با قبول شکست در محور سوریه - عراق و یمن متنبه نشده و نوک پیکان سیاست های تکراری خود را این بار به صحنه تحولات لبنان و بازی با مهره سعد حریری هدایت کرده اند. اما باید بدانند حتی اگر پادشاه سعودی با هم دستی ولیعهد جوان خود توان برهم زدن شطرنج سیاسی لبنان را داشته باشند که ندارند و با توجه به اینکه گروگان (حریری) ریاض بزودی به سرزمین خود باز خواهد گشت، لبنان که متحد چهار دهه اخیر جمهوری اسلامی بوده است هرگز اسیر مطامع صهونیستی ریاض نخواهد شد.

آنچه به وضوح روشن است، قصه هزار و یک شب پادشاه سعودی تمامی ندارد و هر روز به جهل سیاسی این رژیم اضافه می شود. باید منتظر ماند و دید اقدام دیگر ریاض برای ادامه بقای سلطنت خود در شبه جزیزه چیست و چه فتنه دیگری در پس پرده داعش سفید منطقه قرار دارد.

سید محمدصادق اقدسی/ پژوهشگر مسایل بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها