نمایندگان مجلس از اطلاع‌رسانی شفاف صدا‌و‌سیما می‌گویند

معضل اعتیاد با مخفی‌کاری حل نمی‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پخش تصاویری از معتادان متجاهر در شبکه خبر را بلامانع و ناشی از اطلاع‌رسانی شفاف صدا و سیما دانستند .
کد خبر: ۱۰۸۲۱۶۶

به گزارش روابط‌عمومی رسانه ملی، در پی پخش تصاویری از حضور معتادان متجاهر در خیابان‌های تهران در یکی از گزارش‌های زنده از شبکه خبر، واکنش‌های متفاوتی در جامعه به‌وجود آمد و برخی آن را مغایر با اصول شهروندی ارزیابی کردند و با موضوع حفظ حرمت افراد، نشان دادن تصویر معتادان متجاهر از شبکه خبر را محکوم کردند. اما در مقابل بسیاری از صاحب‌نظران نیز این اتفاق را که در گزارشی زنده از این شبکه خبری بوده ناشی از ملزومات اطلاع‌رسانی زنده و شفاف دانسته‌اند .

خبرنگار صدا و سیما در گفت‌وگو با چند نفر از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، نظر آنان را درباره این گزارش و پخش تصاویر معتادان متجاهر جویا شده است.

نقش کلیدی در کنترل اعتیاد

حجت‌الاسلام حسن نوروزی، ‌سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اقدام رسانه ملی در پخش تصاویر معتادان بوی‍ژه مصرف مواد مخدر توسط معتادان متجاهر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: طبیعتا برای پیشگیری و کنترل این آفت اجتماعی،‌ صداوسیما به عنوان رسانه ملی موظف است به وظایف خود در جهت اطلاع‌رسانی، کنترل و پیشگیری از سوء‌مصرف مواد مخدر در جامعه عمل کند.

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس با بیان این‌که متاسفانه معتادان متجاهر ابایی از مصرف مواد مخدر در جامعه ندارند، خاطرنشان کرد: پخش تصاویر آنها و همچنین نشان دادن عاقبت اینگونه اعمال، شاید تلنگری به جامعه و راهی برای پیشگیری از افزایش آن باشد.

‌وظیفه سنگین در زمینه پیشگیری از اعتیاد

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با بیان این‌که قصه اعتیاد مساله‌ای نیست که با مخفی‌کاری بشود درباره آن تصمیم گیری کرد، گفت: ما باید واقعیت جامعه را درست مطرح و منعکس کنیم و بتوانیم بموقع اقدامات لازم را درباره آن انجام دهیم. وی تاکید کرد: نباید هزینه کوتاهی درباره مصرف مواد مخدر و افزایش معتادان را به گردن دیگران بیندازیم .

به گفته نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی، موضوع اعتیاد و سوء‌مصرف مواد مخدر در جامعه، موردی نیست که اگر صداوسیما واقعیت‌های مربوط به آن را منعکس نکند، مردم درباره اثرات مخرب آن آگاهی پیدا نکنند.

تولید هدفمند

محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که به تصویر کشاندن زندگی یک معتاد توسط رسانه ملی، برای دیگران مایه عبرت است، گفت: بسیاری از افراد جامعه شرایط زندگی معتادها، بدبختی‌ها و آثاری که روی خانواده و جامعه‌شان گذاشته‌اند را می‌بینند و درس عبرتی برای آنها خواهد شد و این موضوع به نظر من ایرادی ندارد.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس در ادامه به ارائه پیشنهادهایی برای فرهنگ‌سازی در زمینه مقابله با رواج مصرف مواد مخدر در جامعه پرداخت و افزود: در تولید برنامه‌های تلویزیونی بهتر است به صورت هدفمند با خود معتادها مصاحبه کنند چرا که حرف‌هایی که آنها می‌زنند مورد توجه مردم قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین برنامه‌سازان صداوسیما باید زمینه‌های اقتصادی، خانوادگی، تربیتی، اجتماعی و اقتصادی و غیره افراد معتاد را بررسی و تحلیل کنند و اگر این مسائل از زبان خود این افراد بیان بشود بسیار بهتر است.

انعکاس معضلات اجتماعی در رسانه ملی

نظر افضلی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز با دفاع از عملکرد شبکه خبر و پخش تصاویری از معتادان متجاهر گفت: بالاخره این موضوع بخشی از واقعیت‌ها و معضلات اجتماع است و باید مردم نیز در جریان اثرات مخرب آنها قرار گیرند. واقعیت‌های اجتماعی باید در یک چارچوب منظم انعکاس پیدا کند و جای تعجب دارد مسائلی از قبیل مصرف آسان مواد مخدر و دستیابی سریع به آن که از سوی رسانه ملی پخش شده و با واکنش‌هایی همراه بود. مردم باید در جریان این امور قرار گیرند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با تاکید بر این‌که انعکاس زندگی افرادی که به این آفت و معضل اجتماعی دچار شدند و زندگی آنها متلاشی شده در رسانه ملی گامی بسیار موثر در جهت فرهنگ‌سازی میان مردم برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر است، خاطرنشان کرد: تولید مستندهای رادیویی و تلویزیونی با موضوع آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ناشی از مصرف مواد مخدر در جامعه، تاثیری مثبت بر نگرش مردم دارد که در این مسیر قرار نگیرند و داخل این دام نیفتند.

عملکرد مثبت در طرح مشکلات کشور

محمدمهدی برومندی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که رسانه ملی به عنوان یک سازمان دارای مقبولیت عمومی در بین مردم، همواره نقشی بسیار مهم در طرح مشکلات در کشور داشته است گفت: صداوسیما در واقع زبان گویای مردم است، بنابراین رسانه ملی با یک برنامه‌ریزی دقیق، مسائل و مشکلات مردم را مطرح می‌کند و مردم هم دوست دارند این مسائل و مشکلات دیده شود .

نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد با بیان این‌که متناسب با طرح مسائل و مشکلات جامعه از سوی رسانه ملی، مسئولان هم فرصت دارند مسائل و مشکلات را بررسی کنند و پاسخ بدهند، تاکید کرد: من به عنوان نماینده ملت در مجلس نقش صداوسیما را بسیار مثبت می‌دانم.

باید منصف بود

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی،‌ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اما مخالف پخش این تصاویر از شبکه خبر بود .

وی گفت: با این که این موضوع صحت دارد، ولی پخش این تصاویر مُهر تائیدی بر این کار است و باعث می‌شود وجود معتادان متجاهر و مصرف مواد مخدر در جامعه عادی جلوه کند. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد داد در بعد فرهنگ‌سازی، صداوسیما می‌تواند از خانواده همان فردی که در حال مصرف هروئین است، گزارش تهیه کند و بگوید مثلا همسر، خواهر، برادر و خانواده این فرد معتاد به چه سرنوشتی دچار شده‌اند. مردم باید ببینند عاقبت این فرد معتاد به چه روزی رسیده است.

وی افزود: البته این انتقاد به منزله نادیده گرفتن زحمات کارکنان و تولیدکنندگان صداوسیما نیست. معتقدم یک مجموعه‌ای که تمام تلاش و زحمات خود را برای اعتلای افکار عمومی به کار گرفته است نباید به خاطر پخش تصاویری ناهنجار در یک گزارش زنده، هدف هجمه سنگین قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها