پنیر پیتزا بر خلاف پنیرهای معمولی، نوعی پنیر فرآوری شده است که نوع و نحوه تولید و مصرف و نگهداری آن،‌ نقش پررنگی در ایفای کیفیت آن دارد. از آنجا که پرسش اغلب خانواده‌ها در این مورد است که یک پنیر پیتزای خوب و باکیفیت چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، به نکاتی در این باره می‌پردازیم.
کد خبر: ۱۰۷۵۲۲۱

پنیر پیتزا همچون سایر پنیرها، ترکیبات مشابهی دارد، با این تفاوت که علاوه بر حرارت پاستوریزاسیون به جهت ایجاد بافت کشدار یا عمل‌ کش‌آوری باید مجدد حرارت داده شود.

ارزش غذایی پنیر پیتزا طی حرارت پخت کمتر از پنیرهای معمولی می‌شود.

غیر از ویتامین‌های گروه B، پنیر پیتزا خواص مشابهی با پنیرهای معمولی دارد. البته چون نمک و چربی این پنیرها زیاد است،‌ میزان جذب کلسیم آن پایین است. امروزه برخی انواع پنیر به عنوان پنیر پیتزا استفاده می‌شود که همچون پنیر پیتزا خواص
ذوب شوندگی یکسانی دارند، اما فاقد خصوصیت کش‌آمدن هستند و در مجاورت با حرارت زیاد می‌سوزند.

پنیرهای کم‌چرب پیتزا از نظر طعم با انواع معمولی خود تفاوت چندانی ندارند‌. توصیه بر این است که برای مصارف خانگی و رستورانی از انواع کم چرب آن استفاده شود.

در صنعت برای تهیه پنیر پیتزای کم‌چرب، مقدار چربی افزوده را کاهش می‌دهند و از پایدار‌کننده‌ها که ویژگی‌هایی مشابه صمغ دارند، به‌عنوان جایگزین چربی کمک می‌گیرند. این ترکیبات انرژی‌زا نیست و همچون چربی‌ها خواص چرب‌کنندگی، پرکنندگی محصول و احساس مطلوب دهانی ایجاد می‌کنند.

خیلی از ویژگی‌های پنیر پیتزا از ظاهر آن قابل تشخیص نیست و بعد از پخت و مصرف قابل بررسی است.

میزان مصرف پنیر در غذا باید به گونه‌ای باشد که سطح غذا را کاملا بپوشاند و از نظر ضخامت در حدی باشد که پنیر در فر کامل ذوب شود و آن‌قدر نازک نباشد که بسوزد .

پنیر باید قابلیت کش آمدن و الاستیسیته داشته باشد، ولی نباید سفت و بیش از حد جویدنی باشد.

یک مشخصه مهم پنیر پخته شده رنگ آن است. رنگ پنیر می‌تواند از کرم خیلی روشن تا قهوه‌ای تیره متغیر باشد. معمولا رنگ طلایی و قهوه‌ای روشن ترجیح
داده می‌شود.

میزان روغن آزاد شده از پنیر طی پخت مهم است. روغن رها شده در سطح باید به مقداری باشد که سطح پنیر براق و جذاب به نظر برسد. کم‌بودن روغن آزاد شده سبب کدر و مات شدن پنیر و زیاد بودن آن باعث تشکیل حوضچه‌های روغن اضافی در سطح غذا خواهد شد. در هر دو حالت این پنیر کیفیت خوبی ندارد.

برای ذوب بهتر و کش دار شدن پنیر باید حرارت پخت ملایم باشد.

پنیر خوب باید به آسانی ذوب شود، ولی نه آن‌قدر زیاد که پنیر روی غذا باقی نمانده، حالت روان پیدا کند.

قطر رشته‌های پنیر رنده شده تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر ذوب پنیر دارد. هر چه رشته‌های پنیر نازک‌تر و نه خیلی ریز باشد، پنیر سریع‌تر ذوب می‌شود و هر چه ضخیم‌تر باشد، باعث کاهش قابلیت ذوب می‌شود.

هیچ‌گاه پنیر منجمد شده پیتزا بخصوص موزارلا را در دمای محیط نگهداری نکنید، زیرا خصوصیات پنیر تغییر پیدا خواهد کرد.

پنیر پیتزا باید در بسته بندی‌های استانداردی که همه مشخصات محصول روی آن درج شده، عرضه شود. انواع فله‌ای پنیر پیتزا که در بازار وجود دارد، غیربهداشتی و تاریخ مصرف و ترکیبات آن نامعلوم است.

اگر پنیر پیتزا مزه بیش از حد شور و بوی ترشی دارد، به تاریخ مصرف آن دقت کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها