مسکن مهر پردیس ؛ پروژه ای در پرده ابهام

خانه همیشه بوی مهر می دهد و پُر است از رایحه خوش خانواده... خانه همان سقفی است که آرامش را برایت معنا می کند... فرقی ندارد این سقف کجا باشد وقتی سایه ای به بلندای خانواده بر سرت است... خانه‌هایی را می شناسم که نام محل‌شان را پردیس گذاشتند اما هنوز برای خانه شدن انتظار می کشند... اطراف ساختمان های بلند و خالی که می ایستی، پردیس دیگر معنی باغ و بستان نمی دهد و زمینی است که تنها ساختمان های خالی در آن قد کشیده اند! بی برو بیایی و بی سر و صدایی. خانه های پردیس امسال چهارساله شدند اما هنوز به جای نجوای خانواده ها صدای باد است که سکوت خانه ها را می شکند...
کد خبر: ۱۰۷۳۱۰۲

از نعیمایی مدیر سابق برنامه‌ریزی شرکت توسعه شهرسازی ایرانیان و مجری پروژه 10 هزار واحدی فاز 5 و 9 پردیس، حال و هوای این مجموعه را که جویا می شوم، می گوید: مسکن مهر پردیس آخرین پروژه مسکن مهر است که در دولت دهم کلید خورد. طرح بلند پروازانه ساخت 80 هزار واحد که در سال 91 در فازهای مختلف پردیس آغاز شد. ساخت این پروژه اینگونه رقم خورده است؛ 33 هزار واحد توسط شرکت کوزو در فاز 11 شامل 565 برج 15 طبقه، 27 هزار واحد در فاز 8 توسط پیمانکاران مختلف و به صورت سازه های صنعتی و نیمه صنعتی و 10 هزار واحد در فاز 5 و 9 در مجموع 182 برج 14 و 11 طبقه در یک منطقه کوهستانی و زمین ناهموار در حالی که طبق سیاست گذاری های صورت گرفته قرار بود برنامه های اولیه احداث 80 هزار واحد به همراه آماده سازی آن یکساله و تا پایان دولت دهم باشد، زمان تحقق این وعده به درازا کشید. اکنون از آن تاریخ بیش از 5 سال می گذرد و پروژه مسکن مهر پردیس تنها 83 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. تکمیل پروژه های مسکن مهر به ویژه مسکن مهر پردیس از وعده های دولت یازدهم و از اولویت های مهم این دولت بوده است این در حالی است که عمر دولت به افتتاح این طرح ملی قد نداد و پروژه به سر منزل مقصود نرسید.

مشکل و گره کجاست؟

نعیمایی ادامه می دهد: مسکن مهر پردیس با نرخ پایه مسکن مهر منعقد شد که سایر پروژه ها از سال 88 و 89 با آن بسته شده بود. برخی از پروژه هایی که در سال 89 و 90 شروع شدند به اتمام رسیدند، اما پروژه هایی که اجرای آن دیرتر شروع شد عمدتاً به مشکلات متعددی برخوردند. شرکت مادرتخصصی شهرهای جدید و شرکت عمران شهرجدید پردیس، مشکل را به گردن پیمانکاران و قصور و ضعف آنها می اندازند و برخی پروژه هایی که در سایر شهرها به اتمام رسیده اند را شاهدمثال می آورند، اما این مدیران به این نکته توجه نمی کنند. در بسیاری از همان پروژه ها پیمانکاران، به واسطه گرفتن زمین یا تراکم تجاری حمایت شدند و قبل از افزایش قیمت سال 91 پروژه را تمام کردند. این جمله را نعیمایی در حالی می‌گوید که سعید غفوری مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس آن را رد می کند.به گفته نعیمایی، در زمان عقد قرارداد 330 هزار تومانی به عنوان قیمت پایه مسکن مهر، قیمت فولاد زیر هزار تومان بود و در مقایسه با قیمت مبنای اعلام شده ساخت و ساز در ساختمان های 13 تا 15 طبقه توسط سازمان نظام مهندسی در سال 90 عبارت بود از حدود 459 هزار تومان.

نعیمایی می گوید: آنچه مطرح است و باید با دقت نظر دیده شود این نکته است که با توجه به حجم عملیات و ساخت و ساز برای مثال در فاز 5 و 9 حدود 5.2 میلیون مترمکعب سنگبرداری و خاکبرداری و 500 هزار مترمکعب بتن ریزی اسکلت و ساخت حدود یک میلیون متر مربع، برنامه زمان بندی منطقی در صورت وجود منابع حدود سه الی چهار سال بود؛ این در حالی است که پس از چند ماه از آغاز پروژه، افزایش شدید نرخ ارز و قیمت ها رخ داد.

نعیمایی، قیمت مبنای اعلام شده ساخت و ساز در ساختمان های 13 تا 15 طبقه توسط نظام مهندسی در سال 92 را بیش از 990 هزار تومان در مترمربع اعلام می کند؛ یعنی بیش از دو برابر سال 90 و می گوید: این یعنی هزینه های ساخت و ساز رشد افسار گسیخته ای داشته، ولی مدیران صرفاً بر طبل قرارداد قیمت قطعی و تکمیل کار با همان هزینه اولیه می کوبیدند! و گره کور پروژه از اینجا آغاز شد.

اما سعید غفوری مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در برابر این گفته علامت سوال می گذارد!

افزایش وام، نوشدارویی پس از مرگ سهراب

نعیمایی عنوان می کند: از همان سال 92 ، راه حل توسط کارشناسان بارها مطرح شد. اما اصرار بر موضع غیر فنی، غیرعملی و غیر اصولی باعث شد که صرفاً زمان از دست برود و پروژه ها پیشرفت لاک پشتی داشته باشند و هزینه های بالاسری و سربار بالاتر رود و از آن مهمتر فشارهای زیاد به متقاضیانی وارد شود که با مشقت در انتظار وعده مسئولان بودند و چه بسا آسیب های اجتماعی زیادی به آنان تحمیل شد.راه حل ارائه شده که در نهایت هم بسیار دیر اجرا شد، افزایش وام و آورده متقاضیان بود که باید گفت این راه حل نوشدارویی بود پس از مرگ سهراب! مدیران دولتی که می توانستند با تسریع در بررسی حقوقی و فنی و تصمیم سازی و تصمیم گیری سریع موجب تزریق به موقع منابع تکمیل پروژه در سال 94 و 95 شوند، با کندی و تلف کردن وقت، در سال 95 افزایش وام را تصویب کردند که البته هنوز هم به پروژه تزریق نشده است! و اکنون در بهترین فصل کاری، پروژه ها نیمه تعطیل هستند. برآورد قیمت ساخت و ساز از نظر سازمان نظام مهندسی در سال 96 چیزی بیش از یک میلیون و 570 هزار تومان است! عدد فعلی قرارداد با تمام الحاقیه ها و افزایش ها و منت هایی که بر سر مردم و پیمانکاران گذاشته شده است (و هنوز ابلاغ نشده است!) حدود 560 هزار تومان است. آیا فکر نمی کنید اتمام این پروژه با این قیمت ساده انگارانه و خیال پردازانه و غیر واقعی باشد؟ اگر مدیران و کارشناسان شرکت مادرتخصصی شهرهای جدید و شرکت عمران پردیس، درست و بجا تصمیم سازی می کردند و مقامات عالی دولت به موقع تصمیم گیری می کردند، شاید این گره کور ایجاد نمی‌شد.

پروژه پردیس نیمه دوم سال 97 به شرط تامین اعتبار تکمیل می شود

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با تشریح موقعیت جغرافیایی شهرعنوان کرد: این مجموعه در17 کیلومتری شرق تهران در مسیر جاده هراز واقع شده است؛ پردیس از شمال به سلسله جبال البرز، از غرب به منطقه جاجرود، از جنوب به روستای کرشت، سیاه سنگ و طاهر آباد و از شرق به بومهن محدود می‌شود.

سعید غفوری در خصوص افزایش وام متقاضیان به عنوان راهکار عبور از بحران های با بیان اینکه افزایش وام سال 95 به صورت کامل به پروژه تزریق نشده است، عنوان می کند: پروژه های بدون معارض پردیس نیمه دوم سال 97 به شرط تامین اعتبار تکمیل می شود.

مشاهده پیشرفت فیزیکی ماهانه پیمانکاران و مصاحبه میدانی با پیمانکاران شاغل در پردیس در فاز 5 و 8 و 11 حاکی از آن است که باز هم عزمی برای باز کردن این گره در مدیران عالی و میانی دیده نمی شود و تحریک مردم علیه پیمانکاران و فرافکنی مشکلات به مردم و پیمانکاران هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.

بررسی منحنی های پیشرفت پروژه طی پنج سال اخیر نشان می دهد، هر زمان که منابع به خوبی و به سرعت به پروژه تزریق شد، پیشرفت خوبی حاصل شد. برای مثال در سال 93 و 94 با تزریق های مالی هر سال حدود 20 تا 25 درصد پیشرفت در پروژه مشاهده شد. اما در سال 95 با روی کار آمدن تیم مدیریتی اخیر، فقط حدود شش الی هفت درصد پیشرفت در کل فازها مشاهده شد.

آسیه چهارباغی - جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها