براساس پیش‌بینی‌ها، تعداد راهپیمایان ایرانی اربعین امسال از مرز 3 میلیون نفر می‌گذرد

آغاز صدور روادید اربعین در‌4 استان

درحالی که دو ماه به اربعین باقی‌مانده و مرزهای زمینی و محل تردد زائران عتبات عالیات در کشورمان بسرعت در حال آماده شدن برای پیاده‌روی خیل میلیونی زائران و مشتاقان اربعین اباعبدالله است، از صبح دیروز صدور روادید اربعین در چهار کنسولگری عراق در ایران (تهران، مشهد، کرمانشاه و اهواز) نیز آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۷۲۰۱۹

به گزارش جام‌جم، سالانه حدود دو تا سه میلیون نفر از جمعیت 20 میلیون نفری زائران اربعین که پیاده عازم کربلا می‌شوند، ایرانی هستند. این رقم سال گذشته به دو میلیون و 600 هزار نفر رسید که البته پیش‌بینی‌ها حاکی است، این رقم امسال از مرز سه میلیون نفر خواهد گذشت.

تا سال گذشته امکان تردد زمینی فقط از طریق مرزهای مهران در استان ایلام و شلمچه و چذابه در خوزستان میسر بود، اما امسال مرز خسروی در کرمانشاه نیز به این سه مرز افزوده شده و قرار است بخشی از بار جمعیتی زائران را بر دوش کشد، اما این زائران امسال نیز چون سال‌های گذشته باید برای ورود به عراق روادید در دست داشته باشند و از آنجا که صدور روادید برای خیل میلیونی زوار اربعین، کاری زمانبر است، اجرای آن از روز گذشته آغاز شد تا همه زائران در فرصت مناسب، امکان دریافت آن را داشته باشند.

البته فعلا صدور روادید در کنسولگری‌های دائم عراق در تهران، مشهد، کرمانشاه و اهواز آغاز شده، اما به‌گفته مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت، از اوایل مهر نیز 12 کنسولگری موقت به‌منظور تسهیل و تسریع در صدور روادید زائران، در سراسر کشور فعال خواهد شد.

محسن نظافتی، هزینه روادید و بیمه زائران را 190 هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: هر زائر اربعین از هر جایی که روادید دریافت می‌کند، تابع تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی برای خروج از مرز خواهد بود. همچنین تفاهم‌نامه‌ای با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران منعقد شده تا در برخی شهرستان‌هایی که دفاتر زیارتی وابسته به سازمان حج و زیارت کمتر است یا اصلاً وجود ندارد، زائران از دفاتر پستی برای ثبت‌نام در سامانه سماح استفاده کنند.

آغاز صدور روادید در کرمانشاه

کرمانشاه امسال و پس از گذشت چند سال برای اولین بار، مرزهای خود را به روی زائران اربعین باز می‌کند و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، زائران آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان و کرمانشاه می‌توانند از مرز خسروی در شهرستان قصرشیرین این استان برای حضور در مراسم اربعین استفاده کنند. صدور روادید پیاده‌روی اربعین برای تردد از این مرز نیز همزمان با سایر مناطق کشور از روز گذشته آغاز شده، خبری که رشید صدری، نماینده حج و زیارت استان کرمانشاه در ستاد اربعین، آن را به مهر اعلام کرده و می‌گوید: صدور این روادید درمجموع 40 دلار به اضافه 35 هزار و 800 تومان به عنوان مابقی هزینه‌های سفر هزینه دارد و از زمان صدور تا حداکثر 13 ماه صفر اعتبار دارد.

صدری با اشاره به این‌که صدور روادید از طریق پرداخت با کارت‌های عضو شتاب صورت می‌گیرد، بر انجام ثبت‌نام گروهی تاکید می‌کند و می‌افزاید: صدور روادید گروهی باعث تسهیل امور شده و به زائران پیشنهاد می‌شود که در قالب گروه‌های پنج‌نفره نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

محدودیت در ساعت تردد زائران

اعمال محدودیت در ساعت‌های تردد زائران در مرز خسروی اما نکته‌ای است که اسدالله رازانی، استاندار کرمانشاه به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: براساس توافق با طرف عراقی، به منظور افزایش امنیت زائران، عبور زائران از مرز خسروی تنها در روز امکان‌پذیر است و شب‌ها مرز بسته می‌شود.

رازانی می‌افزاید: علاوه بر زائران شش استان آذربایجان‌های غربی و شرقی، کردستان، زنجان، کرمانشاه و اردبیل از مرز خسروی، زائران دیگر کشورها که از طریق ایران قصد عزیمت به عراق را دارند، از مرز خسروی راهی عتبات عالیات می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که زیرساخت‌های لازم برای تردد زائران اربعین حسینی در مرز خسروی فراهم است، خاطرنشان می‌کند: با توجه به این‌که مرز خسروی از دیرباز به‌عنوان مرز رسمی تردد زائران ایرانی مطرح بوده ، بسیاری از زیرساخت‌ها در آن وجود دارد، ضمن این‌که به منظور تسهیل در رفت و آمد زائران اربعین حسینی، تعداد گیت‌های کنترل ورود و خروج زائران در مرز خسروی به 60 گیت افزایش پیدا کرده است.

صدور روادید در ایلام از دوم مهر

مرز مهران در استان ایلام هم یکی دیگر از مرزهای عبور زائران اربعین است و البته پرترددترین و شلوغ‌ترین آنها، به گونه‌ای که سال گذشته یک میلیون و 80 هزار نفر از مرز مهران وارد عراق شدند و یک میلیون و 200هزار نفر از همین مرز به ایران بازگشتند، اما صدور روادید ورود به عراق در دفاتر زیارتی استان ایلام به گفته مهدی حیدری، مدیر حج و زیارت استان از دوم مهرماه، یعنی 12روز دیگر آغاز خواهد شد.

حیدری با تاکید بر این‌که تردد زائران از مرز مهران بدون روادید امکان‌پذیر نیست، در گفت‌وگو با ایرنا از کنترل جدی گذرنامه و روادید زائران اربعین حسینی در خروجی مرز مهران خبر داده و می‌افزاید: افزون بر ایران، دولت عراق نیز تاکید دارد، به هیچ وجه به افراد فاقد روادید و گذرنامه اجاره ورود نخواهد داد.

آمادگی کامل در مرز مهران

محمدرضا مروارید، استاندار ایلام نیز با تاکید بر آمادگی کامل استان ایلام برای پذیرایی از زوار اربعین، درخصوص تدابیر اندیشیده شده و امکانات تعبیه شده در مرز مهران به جام‌جم می‌گوید: امسال پیش‌بینی می‌کنیم، یک میلیون و 200 هزار نفر (معادل 10 درصد افزایش نسبت به سال گذشته)، مرز مهران را برای ورود به سرزمین عراق انتخاب کنند، بر همین اساس به امکانات سال گذشته که شامل پارکینگ و سرویس‌های بهداشتی و خدمات و موکب‌های بین‌راهی بود، امکانات و تمهیدات افزون‌تری برای مرز مهران چاره‌اندیشی شده و درحال اجرا و استقرار است.

مروارید با اشاره به تعریض جاده ایلام به مهران، به‌عنوان یکی از تمهیدات مهم تسهیل پیاده‌روی اربعین می‌افزاید: تاکنون 50 کیلومتر از طول 80 کیلومتری این مسیر، چهاربانده شده و تعریض 30 کیلومتر آن می‌ماند برای سال بعد، اما برای تسهیل در تردد زائران، امسال نیز مثل سال گذشته جاده ملکشاهی (جاده موازی با جاده ایلام ـ مهران)، برای زمان اوج بار ترافیکی منطقه در نظر گرفته و بهسازی شده تا در کنار جاده ایلام ـ مهران، یک جاده، مسیر رفت و جاده دیگر، مسیر بازگشت زائران شود.

سرهنگ محمد کرمی، معاون عملیات یگان‌های ویژه ناجا نیز از آمادگی کامل یگان ویژه برای خدمت به زائران و تمهیدات این یگان برای کنترل تردد و برقراری نظم و امنیت هنگام رفت و بازگشت زائران خبر می‌دهد و تاکید می‌کند، تامین نظم و امنیت مسیر تردد زائران به سمت عراق و عتبات عالیات در شهر مهران، اولویت نخست قرارگاه ظفر خواهد بود.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها