توریست ها ، جهان را فتح کردند

براساس آمار سازمان جهانی گردشگری ، شمار گردشگران جهان در سال 2005 به 808 میلیون نفر رسید که نسبت به سال 2004در حدود 5.5 درصد رشد داشته است که در این میان قاره آفریقا با 10درصد رشد، پیشتاز است.
کد خبر: ۱۰۶۷۷۹

بعد از آن آسیا و اقیانوسیه با 7.4 درصد، خاورمیانه با 6.9 درصد، امریکا با حدود 5.8 درصد و اروپا با 4.3 درصد قرار دارند. این آمار حاکی از آن است که صنعت گردشگری جهان در سالهای اخیر از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده است.
نایب رئیس سازمان جهانی گردشگری در این باره می گوید: سازمان جهانی گردشگری برنامه ای تدوین کرده که براساس آن گردشگری کشورهای فقیر نیز رونق بگیرد و در همین زمینه قصد دارد با تدوین برنامه های جدید به رشد گردشگری جهانی نیز کمک کند.
طالب رفاعی افزود: تاکنون کره جنوبی تنها کشوری بوده است که در تدوین این برنامه کمکهای بسیاری به ما کرده و قصد دارد با به کارگیری آن در کشورهای فقیر به رونق اقتصادی آنها کمک کند.

سوریه ، کشور شگفتی ساز


خاورمیانه سوریه از کشورهایی است که توانسته در سالهای اخیر شگفتی های بسیاری را در صنعت گردشگری در خاورمیانه رقم بزند. وقایع 11 سپتامبر این بار نیز توانسته به سود سوریه تمام شود. این کشور توانست پس از این حادثه شمار زیادی از گردشگران عرب را به سوی خود جذب کند.
رشد صنعت گردشگری سوریه در سالهای اخیر به حدی بوده که دولت این کشور در سال گذشته اعلام کرد که می تواند با درآمدهای صنعت گردشگری تمامی زیانهای ناشی از افزایش قیمت نفت را جبران کند. آغا قلعه وزیر گردشگری سوریه در این باره گفته است که این روزها صنعت گردشگری در جهان در حال رشد و نمو است. برای ما گردشگری جای نفت را گرفته و می خواهیم کاری کنیم همان گونه که کشورهای نفت خیز از نفت به درآمدهای سرشار می رسند، ما نیز از صنعت گردشگری به این سود برسیم. البته تا حدودی این خواسته ها دور از واقعیت نیست. سوریه در سال گذشته توانست میزان درآمد خود را از صنعت گردشگری به 2.8 میلیارد دلار برساند. این در حالی است که این رشد در سال قبل از آن در حدود 2.2 میلیارد دلار بوده است. گردشگری سوریه در سالهای 2001 به بعد با پرشهای ناگهانی مواجه شده است. به گونه ای که براساس آمار وزارت گردشگری این کشور، سوریه در سال 2004 میزبان بیش از سه میلیون گردشگر بوده که این رقم در سال 2003، 2.1 میلیون نفر بوده است که نشان از رشد 45 درصدی در شمار گردشگران این کشور دارد. وزارت گردشگری سوریه همچنین اعلام کرد درآمد این کشور از صنعت گردشگری با 57 درصد رشد از 1.4 میلیارد دلار در سال 2003 به 2.2 میلیارد دلار در سال 2004 رسیده است. در همایش قاهره نیز رئیس سازمان گردشگری عربی از سوریه به عنوان شگفتی سازترین کشور عرب و خاورمیانه در صنعت گردشگری یاد کرد. گفته ای که ظاهرا بسیار برازنده این کشور کوچک ساحل مدیترانه می تواند، باشد.

رشد 10 درصدی گردشگری آفریقا


مقامات رسمی سازمان گردشگری جهانی در کمیته آفریقا اعلام کردند که گردشگری آفریقا در سال 2004، 10درصد رشد داشته است. «diaye نماینده منطقه ای سازمان گردشگری جهانی در آفریقا گفت: این سازمان در سال 2004 گردشگری رشد قابل ملاحظه ای را در این قاره ثبت کرده است ، طوری که با ورود 70 میلیون گردشگر در مقایسه با سال 2003، شاهد افزایش 10 درصدی شمار گردشگران بودیم. براساس گزارش نماینده منطقه ، این نتایج در طول دوره ناآرامی ها و آشوبها در طول هفت سال گذشته به دست آمده است. او می گوید ما از رشد قابل توجه 100 میلیونی ورودی گردشگران در طول 3 سال صحبت می کنیم. در این میان فجایع 11سپتامبر، جنگ عراق و مشکلات فلسطین و اسرائیل فضایی ناامن و نامطمئن ایجاد کرده است. گردشگران هدف حملات هستند و اعمال نفرت انگیزی علیه آنان صورت می گیرد. شهرهای مهم و مقاصد مشهور گردشگری دنیا مثل مادرید، لندن ، قاهره ، استانبول و...از جمله مکانهایی هستند که هیچ گاه خالی از گردشگر نبوده اند. بلاهای طبیعی مثل شروع سارس و یا طوفان شدید کاریبون ، سیل در اروپای مرکزی ، زلزله پاکستان و یا تسونامی در هند از دیگر عوامل تاثیرگذار و مورد بحث در صنعت گردشگری در طول 5سال گذشته بوده است.
براساس گزارش سازمان گردشگری جهان ، سهم آفریقا از ورودی گردشگران این قاره تنها 4 درصد و سهم آن در سطح جهان بسیار کمتر و حدود 2 درصد است. فرابچسکو فرانجیالی ، رئیس سازمان جهانی گردشگری در گفتگو با خبرگزاری آدیس آبابا درباره وضعیت گردشگری گفت: در سال 2004 آفریقا رشد ناگهانی گردشگری جهانی را که 10 درصد بوده نشان می دهد و بعد از آن آسیا و اقیانوسیه با 7.4 درصد، خاورمیانه با 6.9 درصد، امریکا با حدود 5.8 درصد و اروپا با 4.3 درصد قرار دارند. وی افزود: افزایش این آمار، بعد از زمانی اتفاق افتاد که به دلیل مشکلات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی ، گردشگری در سطح جهان دچار افت بسیار شده است.

رشد 13.8 درصدی ژاپنی ها


سازمان ملی گردشگری ژاپن نیز گزارش کرده است ، سال میلادی گذشته (2005)بیش از 4 میلیون و 370 هزار گردشگر خارجی از این کشور دیدن کرده اند که در بالاترین سطح تاکنون قرار داشته است. به گزارش این سازمان ، شمار گردشگران خارجی که در سال 2005 میلادی وارد ژاپن شده اند، 13.8 درصد بیشتر از سال قبل از آن است. از سوی دیگر، شورای جهانی سفر و گردشگری اعلام کرد، پیش بینی می شود صنعت توریسم جهانی طی 10 سال آینده به طور متوسط 4.2 درصد رشد داشته باشد. روزنامه گلف دیلی نیوز در گزارشی آورده است: اصل جدیدی که کارشناسان از ابتدای سال 2006 تاکنون شاهد آن بوده اند، این است که این صنعت برای اولین بار از تاریخ 11 سپتامبر 2001 رشد پیوسته ای را تجربه کرده است. این روند بدون شک تا 10 سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد و این مدت دوره مفیدی برای صنعت گردشگری دنیا خواهد بود ؛ اما گفتنی است که تمام بازارها سرعت رشد یکسانی را تجربه نخواهند کرد. برای مثال ، این روند رشد در بازارهای قدیمی مانند اروپا و ایالات متحده آرام ؛ اما در بازارهای اقتصادی نوظهور مانند چین و هند بسیار قوی تر خواهد بود. به گفته کارشناسان ، چین و هند تاثیر عظیمی بر رشد گردشگری جهانی خواهند داشت و علت آن افزایش قابل توجه تعداد جهانگردان و گردشگران از این کشورهاست.
شورای جهانی سفر و گردشگری پیش بینی کرده است گردشگری چین ظرف دهه آینده نرخ رشد سالانه 8 درصدی خواهد داشت ، اما این کارشناسان خاطرنشان کردند زیرساخت این صنعت در چین باید به روز شود.

ایران در جایگاه سی و پنجم جهان


شورای جهانی مسافرت و گردشگری با اعلام این که صنعت مسافرت و گردشگری ایران از نظر حجم در جایگاه 35 جهانی قرار دارد، پیش بینی کرد: رشد این صنعت در سال 2006 به 2.4 درصد برسد. شورای جهانی گردشگری که طی گزارشی به بررسی وضعیت صنعت مسافرت و گردشگری در ایران پرداخته ، آورده است ، ایران با برخورداری از طبیعتی متنوع و آثار تاریخی متعدد دارای پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یکی از مراکز مهم گردشگری در جهان است.
براساس این گزارش ، این ویژگی همراه جمعیت بالا باعث شده است تا صنعت مسافرت و گردشگری در ایران بویژه در بعد داخلی به خوبی توسعه پیدا کند، طوری که در حال حاضر این صنعت از نظر حجم در رتبه سی و پنجم جهانی قرار گرفته است. شورای جهانی مسافرت و گردشگری در ادامه گزارش خود پیش بینی کرده است ، سهم صنعت مسافرت و گردشگری ایران در اقتصاد این کشور در سال 2006به 9.8 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور برسد. این رقم نسبت به سال قبل از آن معادل 2.4 درصد افزایش خواهد داشت.
کل ارزش فعالیت اقتصادی در صنعت مذکور طی سال 2006 به 29.8 میلیارد دلار خواهد رسید و در طی این سال 1.712میلیون نفر در این صنعت مشغول به کار خواهند بود که به این ترتیب سهم این صنعت در ایجاد فرصتهای شغلی در ایران 8.7 درصد خواهد بود. در این گزارش با اعلام این که رشد صنعت مسافرت و گردشگری ایران در سال 2006 بالغ بر 2.4 درصد خواهد بود، پیش بینی شده است که این رقم برای سالهای 2007 تا 2016 به طور متوسط 4 درصد در سال باشد.
صنعت گردشگری و مسافرت ایران از نظر میزان رشد طی 10 سال گذشته نیز حایز رتبه 126 در جهان بوده است.




جابر نوروزی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها