گزارش جام‌جم از توقعات سینماگران از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی

مطالبات اهالی سینما در نمای نزدیک

رفتن سیدرضا صالحی‌امیری و آمدن سیدعباس صالحی به وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی این روزها قطعا مهم‌ترین خبر حوزه فرهنگ و هنر ایران است. نگاهی به زندگی‌ و سوابق اجرایی وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان می‌دهد او در عرصه فکری و فرهنگی کارنامه درخشانی دارد و از جمله سوابق علمی و پژوهشی او می‌توان به همکاری علمی با پروژه تفسیر راهنما اشاره کرد که از سال 1367 به بعد در مرکز فرهنگ و معارف قرآن ادامه یافت. تالیف و ارائه بیش از 50 مقاله در نشریات تخصصی و علمی ـ پژوهشی و تدوین و نشر سه کتاب «دین و دولت در قرون میانه»، «فرد و دولت در اندیشه شیخ مفید و سیدمرتضی» و «نص محوری در امامت» از دیگر فعالیت‌های این چهره فرهنگی است.
کد خبر: ۱۰۶۴۵۱۹

سید عباس صالحی‌ که پیش از این معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران نیز بوده از ابتدای فعالیت خود در این وزارتخانه نگاه میانه‌رویی داشته و در صحبت‌هایی هم که تاکنون داشته، دائما به مشارکت جمعی و گفت‌وگو با اصحاب فرهنگ و هنر تاکید کرده است.

طبیعتا اصحاب فرهنگ و هنر به عنوان اصلی‌ترین افراد درگیر با حواشی و متن آنچه که در وزارت ارشاد می‌گذرد؛ خواسته‌ها و دغدغه‌هایی نسبت به آمدن وزیر جدید دارند که جام‌جم در گفت‌وگو با چند نفر از سینماگران بخشی از این خواسته‌ها را جویا شده که در ادامه می‌خوانید:

لزوم صنعتی شدن سینما

علیرضا رئیسیان، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده سینما مهم‌ترین خواسته سینماگران را صنعتی شدن سینما دانست و در گفت‌وگو با جام‌جم بیان کرد: من و دوستان دیگر در شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینما همیشه مشخصا گفتیم؛ خواسته اصلی بیش از 90 درصد اهالی سینما این است که سینما بعد از صد سال به عنوان صنعت (با مفهوم جدید) در هیات دولت مصوب و به رسمیت شناخته شود. در این صورت خیلی از مشکلات سینما از جمله روزمرگی، بی‌هدفی و رانت‌بری خیلی‌ها تمام می‌شود و پاسخگو بودن دولت هم پایان می‌پذیرد. به نظرم اگر آقای صالحی تمام انرژی‌شان را روی صنعتی شدن سینما بگذارند، مطالبات بعدی سینماگران همگی در ذیل این مورد قرار می‌گیرد و بعضا حل می‌شوند.

کارگردان «دوران عاشقی»، «چهل سالگی»، «ایستگاه متروک» و... تاکید کرد: چنانچه ساختار سینما تغییر کند، فعالیت‌ها و رویکرد موجود هم به تبع آن تغییر می‌کند و تمرکززدایی، رانت‌خواری، انحصارطلبی و... از بین می‌رود.

سینما اولویت آقای وزیر باشد

پرویز شیخ‌طادی، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و طراح صحنه سینما با بیان این‌که سیدعباس صالحی را نمی‌شناسد، به جام‌جم گفت: من هیچ توقعی از این دولت و مدیرانش ندارم. من از کسانی توقعی دارم که اهل کار و عمل هستند و می‌شناسمشان، نه کسانی که آنها را نمی‌شناسم و سبقه حرکت‌های انقلابی و فرهنگی‌شان مشخص نیست! بی‌تعارف بگویم من آقای صالحی را نمی‌شناسم و تنها توقعی که در چنین شرایطی از ایشان دارم، این است که کار را بدتر از این نکنند و دست به ترکیب وزارت ارشاد نزنند. اگر خیلی کارها را از خود کارمندهای ارشاد بپرسند، آنها بهتر می‌توانند راهنمایی‌شان کنند. مدیریت یک وزارتخانه نیاز به توانایی و اقتدار معتبرتری دارد.

کارگردان «روزهای زندگی»، «شکارچی شنبه»، «پشت پرده مه» و... ادامه داد: وزارت ارشاد انگار جایی شده برای آزمون و خطا! دوستان می‌آیند اینجا و کار یاد می‌گیرند و می‌روند! در واقع از وزارت ارشاد نوعی بهره‌برداری سیاسی می‌کنند. مدیریت تمام مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در چهار سال اخیر به گونه‌ای بوده که صرفا اوضاع را آرام کنند، حالا این‌که سینما به کجا می‌رود اصلا برایشان مهم نبوده. انگار اولویت با وزیر فرهنگی نیست، بلکه اولویت با وزیر سیاستمدار دیپلمات است که وارد این عرصه شود و سینما و هنرمندان را هدایت‌هایی سیاسی کند. امیدوارم وضعیت از این‌که هست بدتر نشود.

تامین امنیت شغلی سینماگران

مهشید افشارزاده ازجمله بازیگران قدیمی سینما و تلویزیون است که چند سال پیش با فیلم «پنج ستاره» در مقام کارگردان بر پرده سینماها حضور داشت. او با تاکید بر اهمیت امنیت شغلی سینماگران به جام‌جم گفت: به نظرم عمده‌ترین خواسته تمام اهالی سینما از آقای صالحی تامین امنیت شغلی است و اساسا به همین دلیل سینماگران خانه سینما را تشکیل دادند. در سال‌های اخیر شاهد ورود افراد غیرحرفه‌ای و غیرمتخصص به این حوزه هستیم و این درحالی است که خیلی از موسپیدکرده‌های سینما، تئاتر و تلویزیون به درآمد این کار نیاز دارند و امروز در خانه نشسته‌اند!

بازیگر آثاری چون «افسانه آه»، «بایسیکل ران»، «بچه‌های طلاق» و... افزود: یکی از شاخصه‌های اصلی کار هنری قبول آن توسط مردم است. الان در فیلم‌ها و سریال‌های فعلی چند کار می‌بینیم که هنرمندان محبوب مردم در آن حضور داشته باشند؟ قطعا اگر مردم هنرمندان محبوبشان را در کاری ببینند، از آن استقبال می‌کنند. امروز عده‌ای به خاطر نام پدر، نام مادر و روابطی که دارند وارد این حوزه می‌شوند، در حالی‌که اصلا صلاحیتش را ندارند؛ اینها بی‌عدالتی است در عالم هنر.

او در پایان تصریح کرد: امیدوارم در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد امنیت شغلی به طور یکسان برای تمام هنرمندان فراهم باشد و صرفا این‌طور نباشد که یکسری تازه‌وارده توسط نهادهایی خاص حمایت شوند و باقی هیچ. در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که مثلا در حوزه فیلمسازی معمولا به فیلم‌های کمدی فضای ساخت و پرداخت می‌دهند و فضای کلی سینما خنثی و سرد شده. امیدوارم در وزارت ارشاد جدید شاهد توجه هرچه بیشتر به خواست‌های مردم باشیم.

حال سینمای کشور خوب نیست

مریم بوبانی، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر گفت: وضعیت حوزه فرهنگ و هنر و بویژه سینما اظهرمن‌الشمس است و همه از مشکلات عدیده آن مطلع هستند. حال سینمای کشور اصلا خوب نیست و امیدوارم که وزیر جدید ارشاد تدبیر جدی و اساسی برای رفع این قبیل معضلات و مشکلات داشته باشد.

بازیگر فیلم سینمایی «آینه‌های روبرو» در گفت‌وگو با سینماپرس افزود: مجموعه معضلات و مشکلات متعددی در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای رفع آنها اقدام عاجل داشته باشد. همه امروزه نسبت به مشکلات موجود در این حوزه آگاه هستند و قطعا وزیر ارشاد جدید هم آگاهی جدی نسبت به این موضوعات دارد و با آگاهی تصدی این وزارتخانه را می‌پذیرد و باید تدبیر جدی و فوری برای رفع بحران عجیب کنونی
داشته باشد.

بوبانی سپس با بیان این‌که آقای وزیر به فکر هنرمندان بیکار و خانه‌نشین که در تأمین مایحتاج اولیه‌شان درمانده‌اند باشید، تصریح کرد: در انجمن بازیگران سینمای ایران که نزدیک به 580 عضو ثابت دارد، فقط 70ـ 80 نفر هستند که مرتبا در سینما و تلویزیون مشغول به کار هستند و مابقی افراد در بیکاری مطلق به سر می‌برند و شرایط کار و فعالیت برایشان فراهم نیست؛ این وضعیت در سایر صنوف سینمایی نیز به همین شکل است.

بسیاری از هنرمندان واقعی و پیشکسوتان سینما مدت‌هاست که آرزوی حضور در یک اثر را دارند، اما به دلیل برخوردهای گزینشی و باندبازی‌های رایج، فرصتی برای حضور در سینما پیدا نمی‌کنند و این باعث تأسف است.

ساناز قنبری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها