اگرچه بارش‌های خسارت‌زای جمعه گذشته از قبل پیش‌بینی شده بود، اما حتی لحظه‌ای گمان نمی‌شد که این بارندگی‌ها به سیلابی ویرانگر با بیش از ده کشته و مفقودی و خسارت‌های مالی سنگین تبدیل شود.
کد خبر: ۱۰۶۱۹۷۳

به گزارش جام‌جم، سازمان هواشناسی از سه‌شنبه هفته گذشته، نسبت به کاهش دما و بارندگی در سواحل شمالی و شمال شرق کشور در روزهای پنجشنبه و بویژه جمعه، اطلاع‌رسانی کرده بود، حتی به احتمال وزش باد، بارندگی شدید و وقوع سیلاب و آبگرفتگی در برخی مناطق چون شرق مازندران، گلستان و خراسان شمالی نیز در این اخبار اشاره شده بود. اما شاید حتی یک نفر هم به این اخبار و هشدارهای هواشناسی توجه نکرد؛ نه مسئولان، نه کشاورزان، نه مردم عادی و نه حتی گردشگرانی که در حاشیه رودخانه‌ها اتراق کرده بودند؛ هیچ کس توجه نکرد تا هم دوباره شاهد جان باختن تعداد زیادی از هموطنان مان باشیم و هم شاهد خسارت‌های سنگین میلیاردی به بخش‌های کشاورزی و راه و جاده و... و البته هم دوباره شاهد تکرار حکایت نوش‌دارو پس از مرگ سهراب باشیم.

جان باختن 12 نفر از هموطنان

بارش‌های شدیدی که روز جمعه از آسمان استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان‌شمالی و خراسان رضوی باریدن گرفت، به وقوع سیلابی شدید در برخی مناطق این استان‌ها منجر شد که در پی این سیلاب و به گفته مقامات محلی، 12 نفر در 3 استان خراسان‌رضوی (9 نفر)، گلستان (2) نفر و خراسان‌شمالی (یک نفر) جان خود را از دست دادند. همچنین طبق گفته رئیس مرکز بحران کشور، چند نفر در استان‌های خراسان‌رضوی و گلستان مفقود شده‌اند که جست‌وجوها برای نجاتشان همچنان ادامه دارد.

نوبخت در مناطق سیل‌زده

گستردگی دامنه خسارات سیلاب جمعه گذشته، به حدی بود که محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری را راهی خراسان‌رضوی کرد؛ یکی از استان‌هایی که بیشترین خسارت را در این حادثه دیده است.

نوبخت که به همراه استاندار و جمعی از مسئولان خراسان‌رضوی و به منظور بازدید از مناطق سیل‌زده این استان صبح روز گذشته عازم شهرستان کلات شده بود، گفت: طبق برآوردهای انجام شده تاکنون 149میلیارد تومان خسارت سیل به روستاهای خراسان‌رضوی وارد شده است.

وی اطلاع‌رسانی مناسب و خارج کردن مردم از حریم رودخانه‌ها را عاملی برای به حداقل رسیدن تعداد جانباختگان عنوان و درعین حال تصریح کرد: با این وجود سیل به 58 روستا و 6 شهرستان خسارت قابل توجهی وارد کرده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به این‌که دولت در راستای جبران خسارت سیل‌زدگان اقدامات لازم را انجام خواهد داد و بخشی از خسارت‌ها نیز به صورت وام بلاعوض جبران می‌شود، تاکید کرد: برای جلوگیری از بروز اتفافات مشابه باید اقداماتی از جمله کاشت درختان در دامنه‌های شیب دار و احداث سیل بند دنبال شود.

بازدید نوبخت از مناطق سیل‌زده خراسان‌رضوی، به مناطق سیل‌زده کلات از جمله منطقه «لایین کهنه» که اغلب روستاهای خسارت دیده از سیل در آن قرار دارد و همچنین مناطق سیل‌زده درگز محدود شد. حجتعلی شایانفر، مدیرکل دفتر بحران استانداری خراسان‌رضوی درخصوص این بازدیدها به ایرنا گفت: پس از این بازدید تصمیم گیری‌های لازم در نشست شورای مدیریت بحران استان اتخاذ خواهد شد.

شایانفر با اشاره به این‌که عملیات جستجوی مفقودین در منطقه سیل زده همچنان ادامه دارد، افزود: بر اثر جاری شدن سیل 2 روز پیش در این استان 9 نفر کشته و 2‌نفر مفقود شده‌اند و به روستاهای شهرستان‌های مختلف استان از جمله کلات، درگز، سبزوار، فریمان، مشهد، نیشابور و قوچان خسارت وارد شده که بیشترین آسیب در شهرستان‌های کلات و درگز بوده است.

خسارت میلیاردی به گلستانی‌ها

رامیان در استان گلستان نیز در پی سیلاب روز جمعه خسارات زیادی دید؛ خساراتی که به گفته جواد صادقلو، فرماندار این شهرستان، بالغ بر 14 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

صادقلو در گفت‌وگو با ایسنا این خسارات را مربوط به بخش‌های تاسیسات و ابنیه فنی جاده‌های اصلی و فرعی، تاسیسات آب و فاضلاب، اراضی کشاورزی و برخی از منازل مسکونی در سطح شهرستان دانست و گفت: در پی اعلام هواشناسی استان مبنی بر وقوع سیل در روز پنجشنبه و جمعه مورخ 19 و 20 مردادماه سالجاری بلافاصله جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان تشکیل و اکیپ‌های هشدار دهنده به تمام تفرجگاه‌ها اعزام شدند و به تمامی دهیاران نیز اعلام شد تا اطلاع‌رسانی کنند. به گفته وی، بر اثر سیل محور النگ و روستاهای ویرو، کشکک، رضی و پاقلعه مسدود شده بود که با همکاری راهداری و حمل ونقل جاده‌ای محورهای مذکور بازگشایی شد. همچنین شبکه آب‌شرب روستاهای شش‌آب، باقرآباد و سیدکلاته تخریب شده بود که به همت مسئولان آبفار این مشکل نیز مرتفع شد.

خسارت 20 میلیارد تومانی سیلاب‌های مردادی

در همین زمینه عادل مصدقی، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای گلستان نیز با اشاره به این‌که سیلاب‌های مرداد ماه امسال به 300 کیلومتر از راه‌های روستاهای استان 203 میلیارد ریال خسارت وارد کرده است، یادآور شد: طی سه مرحله جاری شدن سیلاب در 9، 10 و 19 و 20 مرداد ماه سال جاری در گلستان این میزان خسارت به راه‌ها، ابنیه فنی، پل‌ها و تاسیسات جاده‌ای وارد شده که گزارش آن به سازمان مرکزی و مدیریت بحران استانداری به منظور تامین اعتبار برای مرمت ارسال شده است.

به گفته وی، بیشترین خسارت سیلاب پنجشنبه و جمعه اخیر به راه‌های 74 روستای شهرستان‌های علی‌آباد، رامیان، مراوه تپه، آزادشهر، مینودشت، کلاله و گنبدکاووس وارد شده است.

مراقب باشید؛ بارش‌ها ادامه دارد

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران، درخصوص حادثه سیل اخیر در استان‌های شمالی کشور گفت: از سه‌شنبه هفته پیش درباره احتمال سیل در منطقه کلات و استان‌های شمالی هشدارهای لازم داده‌ شده بود، اما متاسفانه مردم به این هشدارها توجه نکردند که در نتیجه 12 نفر از هموطنان در این حادثه جان خود را از دست دادند و 4 نفر نیز مفقود هستند. نجار بارش باران و وقوع سیلاب را مربوط به استان‌های گلستان، گیلان، خراسان‌رضوی و شمالی و سمنان دانست و افزود: عملیات امدادرسانی در 21 شهر و روستا از این پنج استان همچنان ادامه دارد. به گفته وی، این سیلاب خساراتی را نیز به تاسیسات و جاده‌های مواصلاتی وارد کرده و تاکنون برابر آمارها قریب به 400نفر امدادرسانی شده و در بیش از 30 واحد مسکونی عملیات تخلیه آب انجام شده است. رئیس سازمان مدیریت بحران تصریح کرد: بارش‌ در این استان‌ها هنوز ادامه دارد و طبق پیش‌بینی‌ها همچنان متوقف نخواهد شد؛ بنابراین توصیه می‌شود که مردم از استقرار و حضور در مجاورت مسیل‌ها جدا خودداری کرده و به هشدارها و توصیه‌های هواشناسی و مدیریت بحران توجه کنند.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها