اکسیر

ال ـ آرژنین، اسیدآمینه چندکاره!

امروزه استفاده از مکمل‌ها به عنوان درمان کمکی رواج بسیاری یافته است. اگرچه برخی آثار ناشی از مصرف مکمل‌ها کماکان مورد سوال بوده و به صورت علمی اثبات نشده، اما مطالعات نشان می‌دهد، در موارد متعددی می‌توان برای بهبود سریع‌تر بیماری‌ها، درمان بهتر یا حتی تشخیص یک بیماری از مکمل‌ها استفاده کرد. ازجمله ترکیباتی که توسط پزشکان به عنوان درمان کمکی برخی بیماری‌ها تجویز می‌شود، می‌توان به اسیدآمینه‌آرژنین اشاره کرد. بد نیست بدانید، مصرف این ترکیب در میان ورزشکاران نیز به شکل قابل توجهی رواج دارد.
کد خبر: ۱۰۵۴۸۳۸

ال ـ آرژنین یک اسیدآمینه غیرضروری است. با این حال، در شرایط استرس‌زا مانند سوختگی شدید، آسیب، عفونت و...، آن را در طبقه آمینواسیدهای ضروری جای می‌دهند. این اسیدآمینه در غلظت‌های نسبتا بالا در غذاهای دریایی، آبمیوه، آجیل، دانه‌ها، جلبک‌ها، گوشت، کنسانتره پروتئین، برنج و پروتئین سویا و در غلظت‌های پایین در شیر بسیاری از پستانداران شامل انسان و گاو یافت می‌شود. ال ـ آرژنین موجود در پروتئین گیاهی بیشتر از ال ـ آرژنین موجود در پروتئین حیوانی است. این اسیدآمینه اعمال بسیاری را در بدن به عهده دارد که ازجمله آن می‌توان به سنتز پروتئین و سم‌زدایی ماده زائد آمونیاک اشاره کرد. همچنین ال ـ آرژنین، سبب کاهش تجمع لاکتات ناشی از ورزش در خون و کاهش خستگی و دردناک شدن عضلات متعاقب ورزش‌های سنگین می‌شود. از دیگر اثرات ال ـ آرژنین که اثبات آنها مستلزم انجام تحقیقات بیشتر است، می‌توان به تحریک ترشح و آزادسازی هورمون رشد، کاهش فشار خون ناشی از گشاد شدن عروق، تسریع زمان ترمیم زخم و جراحات و بهبود بافت‌های آسیب‌دیده، افزایش توده و حجم عضلات، کمک به کاهش وزن، کمک به افزایش حساسیت و عملکرد انسولین، افزایش بارورسازی مردان و زنان، افزایش تولید اسپرم و بهبود بعضی مشکلات جنسی در مردان و زنان اشاره کرد.

نکته مهمی که باید در نظر داشت، این است که هیچ مکملی را نباید به صورت خودسرانه و بدون مشورت با پزشک یا داروساز مصرف کرد، چراکه بعضی مکمل‌ها در افراد خاصی منع مصرف دارد یا حداقل، اثر مورد نظر بیمار را ایجاد نخواهد کرد، ضمن این که مصرف مکمل‌ها در مقادیر کم معمولا اثر مطلوبی ندارد و در مقادیر بالاتر از حد مجاز نیز می‌تواند به مسمومیت یا بروز مشکلات جدی در افراد منجر شود.

مصرف بیش از حد ال‌ـ رژنین بـه علـت تولید نیتریک اکساید و گشادشدن عروق می‌تواند منجر به افت فشار خـون شـود. همچنین از سایر عوارض ناشی از مصرف ال ـ آرژنین می‌توان به سـوءهاضـمه، تهـوع و سـردرد و برافروختگی اشاره کرد . مصرف مقادیر بالای ال ـ آرژنین از طریق تحریک ترشح گاسترین، اسید معده را افزایش می‌دهـد و زخم معـده را تشـدید می‌کند. افرادی که سابقه ناراحتی گوارشی دارند، بهتر است از مصرف مقادیر بالا و طولانی مدت این اسید آمینه خودداری کنند. ال ـ آرژنین، سطح پتاسیم بدن را نیز تغییر می‌دهـد. لـذا افرادی که دچار مشکلات کلیوی هستند، نباید به مصرف آن مبادرت کنند. علاوه بر این در صورت سابقه آلرژی شدید و بارداری نباید این ترکیب را مصرف کرد.

دکتر کاوه سالارمند

داروساز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها