به دنبال تشدید بحران با قطر مطرح شد

عربستان به دنبال عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها

انور عشقی، ژنرال سابق سعودی و مشاور پادشاه سابق عربستان که این روزها از او به عنوان معمار عادی‌سازی روابط بین ریاض ـ تل‌آویو یاد می‌شود، می‌گوید: «عربستان بزرگ برگ برنده‌ای که دارد عبارت است از به رسمیت شناختن اسرائیل»! به نظر می‌رسد حاکمان سعودی به دلیل درگیر شدن در بحران‌های اقتصادی و سیاسی مختلف در داخل و خارج می‌روند تا دست به دامن صهیونیست‌ها شده و به همین بهانه ضمن عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها، برای حمله به قطر از این رژیم کمک بگیرند. اگر این سناریو درست باشد اوج افلاس و درماندگی سعودی‌ها را می‌رساند که با روی کار آمدن حاکمان ناپخته و بی‌تجربه نظیر سلمان و پسرانش بدان دچار شده‌اند.
کد خبر: ۱۰۴۶۱۲۷

به گزارش خبرگزاری دویچه‌وله آلمان، این ژنرال سعودی در جدیدترین اظهارنظر خود گفته است: عربستان پس از اجرای طرح ابتکار عربی به عادی‌سازی روابط با اسرائیل روی خواهد آورد، بویژه که بنیامین نتانیاهو نیز طرح مشابهی ارائه داده و تنها در برخی موارد کوچک با طرح ابتکار عربی تفاوت دارد و درحال بررسی در آمریکاست. پس از آن، در صورت موافقت برادران فلسطینی با این طرح، من یقین دارم که عربستان نیز به آن‌ اعتراضی نخواهد کرد.

وی درباره تفاوت‌های این دو طرح گفته است: تفاوت‌ها در این است که اسرائیل در صورتی اجازه تشکیل یک کشور فلسطینی را خواهد داد که براساس اتحاد کنفدرالی و تحت ضمانت اردن و مصر تشکیل شود؛ نکته دوم این است که مساله قدس به پایان کار محول شود. رئیس مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی خاورمیانه متعلق به رژیم آل‌سعود درخصوص ضمانت صلح از سوی عربستان نیز ادعا کرد: مهم‌ترین برگه‌ای که عربستان در دست دارد، عادی‌سازی روابط با اسرائیل است. اگر روابط عربستان با اسرائیل عادی‌سازی شود، سایر کشورهای اسلامی نیز با اسرائیل وارد رابطه خواهند شد و انزوای اسرائیل در منطقه شکسته خواهد شد.

این ژنرال سعودی در ادامه ابراز امیدواری کرد حماس و سایر گروه‌های فلسطینی نیز این طرح را بپذیرند. عشقی در ادامه پیرامون دشمنی مشترک صهیونیست‌ها و سعودی با ایران نیز سخنانی توهم‌آمیز بیان کرد تا یک بار دیگر نشان دهد که یکی از عوامل مهم نزدیکی عربستان سعودی به صهیونیست‌ها کینه و نفرتی است که از ایران پیدا کرده‌اند. این درحالی است که مقامات ایران بارها نسبت به این‌گونه کینه‌های کورکورانه هشدار داده و تاکید کرده‌اند رژیم جعلی صهیونیستی بزرگ‌ترین خطر و دشمن برای تمامی کشورهای عربی و اسلامی به شمار می‌رود.

تحرکات مشکوک

ابراز علاقه مقامات سعودی به داشتن روابط عادی با صهیونیست‌ها درحالی مطرح می‌شود که این روزها عربستان از یک‌سو درگیر جنگ شکست‌خورده یمن و از سوی دیگر اختلافات شدید با قطر است. همین امر همکاری‌های بین ریاض و تل‌آویو را به طرز مشکوکی توسعه داده است. همکاری نظامی سعودی‌ها با صهیونیست‌ها از یک سال پیش شروع شد. در آن سال با میانجیگری آمریکا یک توافق نظامی سری بین عربستان و رژیم اسرائیل برای استقرار یک سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین در یکی از پایگاه‌های عربستان به امضا رسید.

به گزارش العالم، براساس سند افشا شده از سوی زهاوا جال اون رئیس حزب چپ لیبرال رژیم اسرائیل، یادداشت تفاهمی بین عربستان و آمریکا در زمینه نصب و راه‌اندازی سامانه‌های پیشرفته موشک‌های رهگیری و سامانه‌های راداری جدید در پایگاه هوایی ملک‌فیصل در تبوک امضا شده است. چند روز پیش نیز در خبرها آمده بود که 18 فروند جنگنده رژیم صهیونیستی وارد عربستان سعودی شده‌اند. گفته شد این هواپیماها بعد از برکناری محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان وارد پایگاه هوایی تبوک در عربستان شده‌اند تا از هرگونه کودتای احتمالی علیه ریاض جلوگیری کنند.

ادامه این تحرکات مشکوک ناظران را به این باور رساند که ممکن است عربستان سعودی قصد داشته باشد از صهیونیست‌ها برای حمله به قطر استفاده کند. از دو هفته پیش بین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و قطر بحران سیاسی شدیدی درگرفته است. علت اصلی این بحران به زیاده‌خواهی‌های عربستان سعودی برمی‌گردد. چهار کشور عربی یک هفته پیش با تعیین 13 شرط از قطر خواستند به آنها عمل کند تا تحریم‌های علیه این کشور برداشته شود.

باب مذاکره بسته است

با وجودی که کشورهای عربی و غربی در گفت‌وگوهای چندجانبه خود تلاش کردند طرف‌های درگیر در بحران قطر را به هم نزدیک کرده یا کاری کنند که آنها از طریق گفت‌وگو اختلافات خود را حل و فصل کنند، اما تاکنون این گفت‌وگوها به دلیل کارشکنی‌ها و لجاجت مقامات سعودی به نتیجه‌ای نرسیده است. سه‌شنبه وزیر خارجه آلمان بصراحت از کشورهای عربستان و قطر خواست برای حل اختلافاتشان به صورت مستقیم گفت‌وگو کنند. این درحالی است که روز گذشته عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان اعلام کرد بدون پذیرش شرایط کشورهای عرب هیچ راهی برای گفت‌وگو با قطر وجود ندارد. از سوی دیگر عمر غباش، سفیر امارات در مسکو گفت کشورش در حال بررسی تحریم‌های جدید علیه قطر است. به این ترتیب بحران قطر با عربستان و متحدانش دنباله‌دار شده و تصور نمی‌شود به این زودی‌ها پایان یابد. حتی با در نظر گرفتن همکاری‌های مشکوک عربستان و رژیم صهیونیستی می‌توان انتظار داشت که بحران یادشده بزودی وارد مرحله جدیدی شده و با دخالت صهیونیست‌ها به سمت یک جنگ تمام‌عیار پیش برود.

ائتلاف برای تغییر مسالمت‌آمیز

در بحبوحه بحران‌های داخلی و خارجی عربستان سعودی شنیده می‌شود که گروه‌های سیاسی مخالف در این کشور ائتلاف جدیدی را با عنوان «اتحاد گروه‌های مخالف در شبه‌جزیره عرب» تشکیل داده‌اند که هدفش تلاش برای تغییر مسالمت‌آمیز قدرت در این کشور است. این ائتلاف پرچم تغییر را بر دوش داشته و برای موفقیت اهداف اصلاحات تلاش می‌کند و مردم شبه‌جزیره عربستان را به عنوان پشتیبان خود و حامی می‌داند تا نظام عربستان تسلیم اراده مردم شده و خواسته‌های آنها را برآورده کند و در صورتی که این نظام از برآوردن خواسته‌های مردم سر باز بزند، علیه آن انقلاب کند. این ائتلاف از گروه‌های حزب‌الامه الاسلامی، تجمع احرار جزیره العرب، حزب التجدید الاسلامی، حلف الفضول و جمعیت حقوقی اعتقال شکل گرفته است. آنها ضمن انتقاد از سیاست‌های عربستان در داخل و خارج بشدت مخالف عادی‌سازی روابط این کشور با صهیونیست‌ها هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها