با توجه به تحولات منطقه و مسائل پیش آمده که نشان از تغییرات جدی در آینده دارد حضور گسترده مردم در روز قدس بسیاری از معادلات طراحی شده را بر هم ریخت.
کد خبر: ۱۰۴۴۸۰۱

اگر بخواهیم تحولات پیش‌رو را بررسی کنیم باید بگوییم که در منطقه غرب آسیا، موضوع اساسی، مساله اشغال سرزمین‌های فلسطین است که پرچمداری این نهضت بتدریج از کشورهای عربی که زمانی خود را نوک پیکان مبارزه تلقی می‌کردند به جمهوری اسلامی ایران انتقال یافته است.

امروز عربستان از صحنه مبارزه کاملا کنار گذاشته شده و حتی با کشوری مثل قطر وارد مخاصمه شده به‌طوری‌که حضور رهبران حماس در قطر را زیرسوال برده و معتقد است با وجود این‌که حماس حتی در اساسنامه خود، از بین رفتن رژیم صهیونیستی را برداشته، اما نباید مورد حمایت قطر قرار گیرد و چنین سیاستی تخلفی بزرگ در دنیای عرب محسوب می‌شود. در تحولات منطقه شاهدیم که اعراب براحتی با اسرائیل وارد مذاکره شده و حتی در موضوع یمن و دیگر مناطق با رژیم صهیونیستی همکاری نظامی دارند و خلبانان رژیم اشغالگر قدس در بمباران مناطق مورد تهاجم، کمک‌رسان عربستان شده‌اند. چنین رویدادهای مهمی در منطقه نشان می‌دهد که مردم فلسطین نیز متوجه هستند که مسیر مبارزه با رژیم صهیونیستی عوض شده وعربستان در این معادله جایگاهی ندارد و این تغییر محور در روزی به‌نام روز قدس متجلی شده و مردم با پایداری کامل و شور و شوق در این مراسم حضور یافتند.

روز قدس نمادی است که 80 کشور جهان به ندای مظلومان پاسخ مثبت دادند وحتی برخی کشورهای غربی نیز از آن حمایت می‌کنند، بنابراین حضور مردم در روز قدس برای این‌که پرچم حمایت از مردم مظلوم فلسطین بر افراشته‌تر شود و به سوی پیروزی حرکت کند بسیار تعیین‌کننده است و امسال نیز این مراسم باشکوه هر چه تمام‌تر وآشکارتر برگزار شد طوری‌که قابل مقایسه با سال‌های قبل نبود.

از سوی دیگر با توجه به تحولات در عربستان سعودی و درون خاندان سلطنتی که به تغییر ساختار انتقال وراثتی سلطنت با فرمان ملک سلمان منجر شده، شاهد بروز اختلافات اساسی در این کشور هستیم که وارد فاز جدیدی شده و از هم‌اکنون اعتراضات، حکایت از دو تکه شدن این خاندان دارد، لذا چنین اختلافات بنیادین در درون خانواده سعودی خبر بسیار مهمی است.

خبر دیگراین‌که به‌هم پیوستن ارتش‌های سوریه وعراق به یکدیگر در دو مرز، برای اسرائیل وعربستان قابل تصور نبود واین تحول بنیادین در منطقه باعث شده دو کشور در این مسیر آسیب‌پذیر شوند و طرح‌های بزرگی که ریخته بودند با شکست مواجه شود.

بحث دیگر این‌که با توجه به خرید بزرگ و بی‌نظیری که عربستان از آمریکا انجام داد و 110 میلیارد دلار خرید تسلیحات و 330 میلیارد دلار قراردادهای مهم تجاری، به‌دنبال این بود که اقتدار و ابهتی را برای خود در منطقه ایجاد و جمهوری اسلامی ایران را تضعیف کند، اما آنچه در ماجرای قطر اتفاق افتاد، تمام این برنامه ریزی‌ها را باطل کرد و یکباره ابهت پوشالی ایجاد شده از بین رفت و حتی کویت وعمان نیز با عربستان همراهی نکردند و این شکاف عمیق‌تر شد.

شکست دیگر عربستان درمنطقه زمانی رخ داد که این کشور درصدد جهت دهی داعش به سمت ایران بود که با قاطعیت و تحرک مناسب و پاسخ موشکی جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شد و این قاطعیت در پاسخگویی این پیام را رساند که ایران جولانگاه آنان نیست. حضور مردم در تمام مقاطع حساس کشور، نشان از هوشمندی ملت شریف ایران دارد و حضور پرشکوه ملت در روز قدس ـ که امسال با شکوه‌تر از سال‌های گذشته بود ـ نشان داد که درک موقعیت وضع موجود صورت گرفته و امیدواریم این حضور به حوزه اقتدار ایران و اقتدار حوزه مقاومت در منطقه بینجامد وان‌شاءالله در سال‌های آینده شاهد زوال قدرت‌های ستمگر عربستان و اسرائیل که دو روی یک سکه هستند، باشیم.

علی آقامحمدی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها