تنش‌ها بین اربیل و بغداد بالا گرفت

از یک هفته پیش و پس از افراشته شدن پرچم اقلیم کردستان عراق بر فراز شهر کرکوک، اختلاف میان دولت مرکزی عراق و احزاب و گروه‌های کرد بیشتر شده است. از یک سو، اعضای پارلمان و دولتمردان با این مساله مخالفت کرده و خواستار وحدت عراقی‌ها شده‌اند و از سوی دیگر، کردها علاوه بر اصرار به چنین اقدامی، زمزمه برگزاری همه‌پرسی استقلال در این منطقه را نیز مطرح کرده‌اند. موید این مطلب، دیدار یکشنبه شب اعضای دو حزب دموکرات کردستان و اتحاد میهنی کردستان است.
کد خبر: ۱۰۱۵۲۸۲

به گزارش فارس، اعضای این دو حزب اصلی منطقه کردستان در پایان نشست خود با انتشار بیانیه‌ای از عزم خود برای برگزاری همه‌پرسی استقلال خبر دادند. آنها همچنین، تصمیم پارلمان عراق در رد برافراشته شدن پرچم کردستان عراق در کرکوک را محکوم کردند. در بیانیه مشترک این دو حزب بر تشکیل یک کمیته با حضور دیگر احزاب کردی برای بررسی پرونده استقلال کردستان و ساز و کار و زمان آن تأکید شده و آمده است: بغداد در اجرای بندهای ماده 140 قانون اساسی درباره بحران کرکوک مماشات می‌کند؛ شهری که مهم‌ترین منطقه مورد اختلاف بین دو طرف است.

طبق ماده 140 قانون اساسی عراق، دولت مرکزی و اقلیم کردستان می‌بایست درباره استان‌هایی که ساکنان آن را کردها و اعراب و دیگر قومیت‌ها تشکیل می‌دهند، از طریق همه‌پرسی تصمیم بگیرند. این استان‌ها از جمله نینوا، کرکوک، دیالی و صلاح‌الدین هستند که استان کرکوک با اکثریت کردی، بیشترین اختلافات را به خود جلب کرده است.

به عقیده کارشناسان، یکی از دلایل اصلی اختلاف طرفین این است که مسئولان کردستان و بغداد هر کدام تفسیر خود را از بندهای ماده 140 قانون اساسی ارائه می‌دهند.

در طرف مقابل ائتلاف ملی که فراگیرترین مجموعه سیاسی است و دولت و بزرگ‌ترین فراکسیون را در پارلمان عراق در اختیار دارد، با افراشته شدن پرچم اقلیم در کنار پرچم عراق بر ساختمان ادارات دولتی در کرکوک مخالفت کرد.

بنا به اعلام منابع خبری، مجمع عمومی این ائتلاف با حضور سیدعمار حکیم، رئیس ائتلاف و حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق و دیگر اعضا تشکیل جلسه داد و تصمیم شورای استان کرکوک مبنی بر افراشتن پرچم اقلیم کردستان را در این استان بدون اخذ موافقت دیگر بافت‌های اجتماعی کرکوک، گامی ناموفق خواند. ائتلاف ملی عراق همچنین این اقدام را برخلاف ضرورت‌های حفظ وحدت ملی و فراخوان‌ها برای همزیستی مسالمت‌آمیز بین تمام اهالی کرکوک دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها