کرایه اتوبوس در قم گران شد

اعضای شورای اسلامی شهر قم به افزایش میانگین 10 درصدی نرخ کرایه اتوبوس شهری طی سال آینده در قم رأی دادند.
کد خبر: ۱۰۱۱۵۹۱

به گزارش مهر، لایحه افزایش نرخ کرایه اتوبوس و مینی بوس در سال آینده از موضوعاتی بود که رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم مطرح کرد.

عباس ذاکریان با اشاره به اینکه در سازمان تاکسیرانی آنالیز هزینه‌ها و قیمت تمام شده جا به جایی یک مسافر محاسبه شده اظهار داشت: به ازای انواع اتوبوس‌ها میزان هزینه سالیانه اتوبوس از 57 میلیون تومان تا 60 میلیون تومان متغیر است.

وی گفت: هر اتوبوس به اندازه دو نفر حقوق و مزایا در سال یعنی سالی 62 میلیون تومان هم هزینه نیروی انسانی دارد. هزینه اولیه یا استهلاک خودرو هم از 15 تا 25 میلیون متفاوت است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم افزود: با این محاسبات قیمت تمام شده جابه‌جایی یک نفر مسافر با 28 روز کارکرد ماهیانه و جابه‌جایی 620 مسافر در روز، بدون اعمال افزایش نرخ گازوییل برای هر مسافر 730 تومان محاسبه شده است.

وی با اشاره به درآمدهای مختلفی که به ازای خطوط اتوبوسرانی وجود دارد، گفت: در این درآمدها از 5.5 میلیون تومان تا 9 میلیون تومان متفاوت است.

به گفته ذاکریان، بیشترین درآمد مربوط به مسیر میدان نبوت به جمکران در خط 6 که با سرانه 720 مسافر 9 میلیون و 400 هزار تومان درآمد دارد.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل اختلاف قیمت بین کرایه نقدی و کارتی حدود 60 درصد از مسافران از کارت استفاده می‌کنند که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه بالای 90 درصد اتوبوس‌های شهر قم مربوط به بخش خصوصی است که تمام هزینه‌ها را باید خودش تأمین کند، ادامه داد: ما مجبوریم افزایش نرخ داشته باشیم مگر اینکه برای رانندگان جبران کنیم.

*توان کاهش قیمت بلیت را نداریم

حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا هم با اشاره به اینکه دولت و شهرداری توان کمک به اتوبوسرانی را ندارند افزود: اگر ما توان داشتیم حتی قیمت بلیت را کاهش می‌دادیم بهتر بود اما این توان را نداریم.عباس محمدی، عضو کمیسیون خدمات شهری هم معتقد بود سازمان باید خطوط اتوبوس را گردشی کند تا خط‌های پردرآمد در اختیار همه رانندگان قرار بگیرد.محمد رضا ملکی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه افزایش 20 درصدی قیمت بلیت اتوبوس را به تاکسی می‌رساند که موجب کاهش استفاده از اتوبوس خواهد شد اضافه کرد: در هر شکل در بودجه دو هزار میلیارد تومانی باید عددی برای رونق اتوبوسرانی در نظر بگیریم.وی با طرح این پرسش که چرا سازمان اتوبوسرانی باید چهار میلیارد تومان هزینه داشته باشد؟ گفت: وقتی 90 درصد اتوبوس‌ها به بخش خصوصی واگذار شده چرا باید این هزینه را داشته باشیم؟

شهردار قم هم به فرسوده بودن ناوگان اتوبوسرانی شهر قم اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم نرخ کرایه را بالا نبریم مجبوریم تمام هزینه‌های نوسازی را خودمان پرداخت کنیم.در نهایت نرخ 400 تومان برای کرایه با کارت و 650 تومان کرایه نقدی در این جلسه تصویب شد که کرایه نقدی 9 درصد و نرخ کارتی 11 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
میراث ناملموس گنجینه هویت ملی

«جام‌جم» در گفت‌وگو با رئیس مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس آسیای غربی و مرکزی یونسکو بررسی کرد

میراث ناملموس گنجینه هویت ملی

نیازمندی ها