رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از توسعه باغهای کرمانشاه در سطح 19 هزار هکتار طی یک برنامه پنج ساله خبر داد.
کد خبر: ۱۰۰۷۹۱۴

خسرو شهبازی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: باغهای استان در سطح 19 هزار هکتار طی یک برنامه پنج ساله توسعه پیدا می‌کند، همچنین در سطح 10 هزار هکتار نیز کشت باغات دیم استان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 16 درصد اراضی کشور را باغ تشکیل می‌دهد که در این راستا سهم استان نسبت به حدود 4 درصد است، افزود: سطح باغهای استان نسبت به کل کشور رقم پایین‌تری دارد و باید این میزان را افزایش داد، بنابراین طی یک برنامه بلند‌مدت 20 درصد از اراضی استان به باغها اختصاص داده‌ می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه باغبانی علاوه را از نظر اقتصادی مفید توصیف کرد و ادامه داد: باغبانی سبب بالا رفتن کیفیت هوا، تولید اکسیژن و تثبیت کربن، غنی‌سازی خاک و... می‌شود.

شهبازی با تاکید بر توسعه باغهای دالاهو از توابع کرمانشاه یادآور شد: بیش از چهار هزار و 200 هکتار باغ در دالاهو وجود دارد، اما به دلایلی متعددی از جمله خشکسالی، کشت بی‌رویه ذرت و... دچار آسیب شده که نیاز به احیا دارد که در این زمینه به بیش از 2 هزار و 600 هکتار می‌رسد.وی فراهم شدن امکان توسعه باغهای دالاهو با وجود 2 سد زمکان و آزادی در این منطقه خبر داد و بیان کرد: احیای این منطقه با بیش از 100 هکتار باغات دیم و 300 هکتار باغ آبی به شیوه نوین با بهره‌برداری از سد زمکان در دستور کار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: بیش از 700 هکتار باغ در دره زمکان ایجاد می‌شود، چرا که باغهای این دره کهن‌سال بوده و نیازمند به احیا و توسعه دارد.

وی با اشاره به توسعه باغهای پسته، بادام، گل محمدی و... که با محدویت منابع آبی مواجه هستند، تصریح کرد: این محصولات که در مناطق نیاز آبی کمتری دارد، کشت باغی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه در مناطق زیر‌دست سدها و سامانه گرمسیری توسعه باغها انجام می شود: اظهار داشت: ارائه خدمات کارشناسی به متقاضیان احیا و اصلاح باغات، تسهیلات بانکی، یارانه نهال و... در دستور کار این دستگاه اجرایی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها