جام جم آنلاین - آرشیو

چرایی پیک زمستانی کرونا

چرایی پیک زمستانی کرونا

وزیر بهداشت اعلام کرد پس از پیک پاییزه کرونا، یک پیک زمستانی نیز خواهیم داشت که به‌خصوص در استان‌های جنوبی کشور، باعث افزایش شیوع بیماری می‌شود.

تعطیلی سلامت محور

تعطیلی سلامت محور

461نفر دیگر دیروز قربانی کرونا شدند، چند روز است آمار قربانیان کرونا به مرز 460نفر رسیده است، به همین خاطر باید برای نجات شهروندان و کاهش این آمار تصمیم مناسبی گرفت؛ تصمیمی که براساس آن بتوان شرایط را اندکی آرام کرد تا در زمستان پیش رو وضعیت کشور بغرنج‌تر از این روزها نشود و کادر درمان هم که تحت فشار شدید هستند، برای تجدید قوا زمان پیدا کند.

چهار عامل رکوردهای مرگبار

چهار عامل رکوردهای مرگبار

ما باز هم در آمارهای کرونایی صاحب یک رکورد شدیم. دیروز ۱۰ هزار و ۴۶۳مبتلای جدید در کشور شناسایی شد و 458 هموطن دیگر نیز تسلیم مرگ شدند.

مراکز درمانی در ICU

مراکز درمانی در ICU

در سراسر دنیا استانداردهای ایمنی مشخصی برای مراکز تجمعی گوناگون تعریف شده و در کشور ما نیز قانون معینی درباره لزوم رعایت استانداردهای ایمنی در تمام ساختمان‌هایی که بیش از 25 نفر از آن بهره‌برداری می‌کنند تصویب شده‌است که براساس این قانون همه این ساختمان‌ها ملزم به رعایت استانداردهای بین‌المللی ICS هستند.

نگاه راهبردی به بحران کرونا

نگاه راهبردی به بحران کرونا

نیروهای مسلح در همه کشورهای دنیا، نقش مهمی در مدیریت بحران‌ها ایفا می‌کنند و حتی اگر وظیفه اصلی در این زمینه به‌عهده آنان قرار نگیرد، حتما نقشی محوری در کنترل شرایط بحرانی به آنها سپرده خواهد شد.

کرونا در مدرسه از اثبات تا انکار

کرونا در مدرسه از اثبات تا انکار

درباره این‌که بالاخره مدارس منشأ انتقال ویروس کرونا هستند یا خیر و آیا از زمان بازگشایی مدارس تا امروز دانش آموزان در محیط مدرسه مبتلا شده‌اند یا نه، میان مسؤولان بهداشتی وآموزشی کشور و افکار عمومی اتفاق‌نظر وجود ندارد.

وقت‌کشی به نفع کرونا

وقت‌کشی به نفع کرونا

دیروز رئیس‌جمهور از احتمال بازگشت برخی محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در بعضی از استان‌ها خبر داد و به نظر می‌رسد بعد از گذشت حدود سه هفته از آغاز موج سوم همه‌گیری کرونا در ایران، دولت بالاخره به فکر اجرای تدابیری سختگیرانه برای کنترل این موج افتاده است.

رقص کرونا مقابل چشمان بسته ناظران

رقص کرونا مقابل چشمان بسته ناظران

از دو هفته پیش که با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشورمان مواجه شدیم، این انتظار وجود داشت رفته‌رفته رشد قابل‌توجهی را نیز در موارد مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری مشاهده کنیم؛ اتفاقی که دیروز رخ داد و مجدد آمار جان‌باختگان ناشی از کرونا از مرز200 نفر در روز تجاوز کرد.

سختی‌های موج سوم کرونا

سختی‌های موج سوم کرونا

چند روزی است اوضاع بیمارستان مسیح‌دانشوری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بیمارستان‌های مرجع کرونا در ایران نگران‌کننده شده و روزانه حدود 200بیمار به اورژانس کرونای این بیمارستان مراجعه می‌کنند.

شیوع بی‌تفاوتی با تصمیمات متناقض

شیوع بی‌تفاوتی با تصمیمات متناقض

روز گذشته، آمار ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا افزایش یافت و این مساله موجب نگرانی بسیاری از هموطنان شد.

کرونا قوی‌تر از همیشه

کرونا قوی‌تر از همیشه

حقیقت این است که قدرت ویروس کرونا افزایش یافته‌است. اگر تا چند ماه پیش در یک جمع ده نفره، یک مبتلا وجود داشت و کسی هم ماسک نداشت، تنها، سه یا چهار نفر از آنها مبتلا می‌شدند، حالا اما در آن جمع ده نفره اگر همه ماسک به صورت نداشته باشند، همه آن ده نفر مبتلا می‌شوند.

چالش ناقلان بی علامت

چالش ناقلان بی علامت

ناقلان بدون علامت افرادی هستند که در ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی آنها ویروس وجود دارد اما علائم بالینی ندارند. این افراد در هر مکانی ممکن است حضور داشته‌باشند، بنابراین در مکان‌های شلوغ مخصوصا اتوبوس و مترو باید فرض کنیم هر فردی ممکن است ناقل ویروس باشد.

محک‌ ماسک

محک‌ ماسک

دیروز بالاخره استفاده از ماسک در تمام محل‌های سرپوشیده اجباری شد و آن‌طور که بیشترمان در سطح شهر، ادارات، بانک‌ها و حمل‌ونقل عمومی شاهد بودیم ‌اغلب شهروندان این مقررات را رعایت کردند.

مهمان کرونا نشویم

مهمان کرونا نشویم

مسؤولان وزارت بهداشت در روزهای گذشته بارها برگزاری مراسم خانوادگی ‌را دلایل افزایش آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا عنوان کرده‌اند.

محدودیت بهداشتی باید اعمال شود

محدودیت بهداشتی باید اعمال شود

آن زمانی که ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا، محدودیت‎های کسب‌وکار را برداشت و به آنها اجازه بازگشایی داد، نکته‎ مهمی در دستور کار قرار گرفت، اجرایی شدن فاز دوم. بعد از بازگشایی برخی از کسب‏وکارها، کشور وارد فاز دوم شد؛ اعمال محدودیت‌های بهداشتی. محدودیت‎های بهداشتی شامل رعایت فاصله‏گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن مرتب دست‎هاست.

ماسک‌ را جدی بگیریم

ماسک‌ را جدی بگیریم

تعداد کل مرگ‌ومیر ناشی از کووید 19 در سطح کشور به بیش از 10 هزار نفر رسیده است؛ در حالی که براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، میزان توجه مردم به ضوابط لازم برای پیشگیری از کرونا در سطح کشور به 23 درصد کاهش یافته است.

غفلت مرگبار

غفلت مرگبار

دیروز آمار قطعی مرگ‌ومیر روزانه ناشی از ابتلا به ویروس کرونا از مرز صد نفر هم تجاوز کرد.

خطر کرونا هنوز جدی است

خطر کرونا هنوز جدی است

هنوز همه‌گیری کرونا در کشور ما مساله‌ای جدی است و افراد اگر مسائل بهداشتی را رعایت نکنند، هر لحظه امکان ابتلای آنها به کرونا وجود دارد.

راز کارنامه موفق ایران در مقابله با کرونا

راز کارنامه موفق ایران در مقابله با کرونا

آنچه از جلسه دیروز ستاد مبارزه با کرونا با حضور رهبر معظم انقلاب و همچنین بیانات ایشان استنباط می‌شود تاکید بر باور ملی است. ایران از توانمندی‌های خوبی در عرصه علمی و همچنین حضور افراد کارشناس و متخصص برخوردار است.

کرونا با آنفلوآنزای جدید می آید

کرونا با آنفلوآنزای جدید می آید

ویروس کرونا هنوز برای دانشمندان بسیار ناشناخته‌است و به این دلیل، نباید با عجله درباره رفتار این ویروس در ماه‌های آینده قضاوت کنیم بنابراین هنوز نمی‌توانیم بگوییم آیا در ماه‌های آینده به‌خصوص در فصل پاییز با یک همه‌گیری وسیع برمی‌گردد یا خیر.

4 صفحه

نیازمندی ها