ناقلان بدون علامت افرادی هستند که در ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی آنها ویروس وجود دارد اما علائم بالینی ندارند. این افراد در هر مکانی ممکن است حضور داشته‌باشند، بنابراین در مکان‌های شلوغ مخصوصا اتوبوس و مترو باید فرض کنیم هر فردی ممکن است ناقل ویروس باشد.
کد خبر: ۱۲۷۱۱۹۵

ناقلان بدون علامت ویروس کرونا باید حداقل به مدت 14 روز در قرنطینه خانگی باشند و در این مدت ماسک بزنند، دستکش داشته‌باشند و دست‌های خود را مرتب بشویند.

اما متأسفانه در کشورمان تعداد زیادی از این افراد وقتی به خانه می‌روند و قرنطینه را آغاز می‌کنند فکر می‌کنند باید با اعضای خانواده ارتباط داشته‌باشند و همین فکر غلط باعث می‌شود همه اعضای خانواده نیز به ویروس آلوده شوند.

ناقلان بدون علامت در همه جای دنیا وجود دارند و این موضوع مختص ایران نیست، اما ما نمی‌توانیم تک‌تک این ناقلان را شناسایی کنیم چون صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین توصیه ما به مردم خودمراقبتی و داشتن حس مسؤولیت اجتماعی است.

اگر همه افراد ماسک بزنند، دست‌هایشان را مرتب بشویند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند، مطمئن باشند مشکلی برایشان پیش نمی‌آید. خوشبختانه در روزهای اخیر و پس از افزایش چشمگیر موارد مرگ‌و‌میر در کشور بخش زیادی از مردم رعایت مسائل بهداشتی را جدی گرفته‌اند که لازم است این جدیت در همه اقشار جامعه به‌وجودبیاید.

پیک دوم و سوم کرونا واقعیتی است که وجود دارد در این موج‌ها که می‌تواند قوی‌تر از موج اول ظاهر شود. جمعیتی که فاصله‌ گذاری اجتماعی را رعایت نکنند و دست‌هایشان را مرتب نشویند و در بدن‌شان آنتی‌بادی کافی برای مقابله با ویروس نداشته باشند هرلحظه و هرجا در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند.

هفته‌هاست مشاهده می‌شود که به‌رغم گرم‌شدن هوا سیر این بیماری همچنان صعودی است؛ موضوعی که ثابت می‌کند تنها راه جلوگیری از ابتلا رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی است که بچه و پیر و پولدار و فقیر و زن و مرد را شامل می‌شود. یکی از مهم‌ترین موارد رعایت پروتکل‌ها، شرکت‌نکردن در تجمعات است.

تجمع فقط عزا و عروسی نیست بلکه مهمانی‌های بیش از ۱۰ نفر زیر یک سقف نیز تجمع محسوب می‌شود و خطر ابتلا را بالا می‌برد. بنابراین برای حفظ جان خود و دیگران حتی در مهمانی‌های کوچک هم باید فاصله 1.5 متر و موارد بهداشتی را کاملا رعایت کرد.

دکتر مسعود مردانی - فوق تخصصی بیماری‌های عفونی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها