ویروس کرونا هنوز برای دانشمندان بسیار ناشناخته‌است و به این دلیل، نباید با عجله درباره رفتار این ویروس در ماه‌های آینده قضاوت کنیم بنابراین هنوز نمی‌توانیم بگوییم آیا در ماه‌های آینده به‌خصوص در فصل پاییز با یک همه‌گیری وسیع برمی‌گردد یا خیر.
کد خبر: ۱۲۶۵۸۱۴

اما آنچه با قطعیت درباره آن می‌توانیم اظهار نظر کنیم، این است که پاییز امسال حتما مانند سال‌های گذشته با پیک همه‌گیری آنفلوآنزای فصلی در ایران مواجه خواهیم بود و اگر قرار باشد در این فصل کووید 19 نیز دوباره اوج پیدا کند، قطعا وضعیت دشواری برای مردم و نظام درمانی ما ایجاد خواهد شد.

برای جلوگیری از این اتفاق نیز دولت حتما باید برای تزریق همگانی واکسن آنفلوآنزا پیش از ورود به فصل پاییز برنامه‌ریزی کند.

در واقع، امسال تزریق واکسن آنفلوآنزا اهمیتی ویژه‌تر نسبت به سال‌های قبل پیدا کرده‌است، چراکه هنوز معلوم نیست همه‌گیری کرونا چه زمانی به پایان می‌رسد و ما باید تلاش کنیم با تزریق همگانی واکسن، حداقل در فصل پاییز آنفلوآنزا را بیشتر از سال‌های قبل در کشورمان کنترل کنیم.

چراکه این بیماری همه‌ساله در کشورمان شیوع پیدا می‌کند و معمولا مرگ‌ومیر نسبتا بالایی نیز بر جای می‌گذارد.

البته در جهان همواره کمبود واکسن آنفلوآنزا وجود داشته و ایران نیز در سال‌های گذشته از این قاعده مستثنا نبوده‌است بنابراین امسال ما حتما باید به دنبال ساخت واکسن آنفلوآنزا برویم، چون کرونا به ما ثابت کرد امروزه بیشترین بیماری‌هایی که سلامت مردم را تهدید می‌کند، بیماری‌های عفونی است.

بنابراین در این شرایط ما باید به دنبال کاهش احتمال ابتلا به این بیماری‌ها باشیم و تا‌حد‌ممکن بیماری‌هایی را که قابل پیشگیری با واکسن هستند، کنترل کنیم و به همین خاطر لازم است امسال همه تلاشمان را برای ساخت واکسن بیماری‌هایی مثل آنفلوآنزا در کشور انجام دهیم.

نکته دیگر آن است که تقریبا هر ده سال یک بار نوع جدیدی از ویروس آنفلوآنزا در جهان شیوع پیدا می‌کند و امسال ما به یازدهمین سالی می‌رسیم که آنفلوآنزای جدیدی به دنیا معرفی نشده‌است. بنابراین بعید نیست امسال نوع جدیدی از این ویروس در کشورهای مختلف همه‌گیر شود و این اتفاق قطعا می‌تواند تبعات سختی برای همه کشورها ایجاد کند.

چراکه همزمانی همه‌گیری نوع جدیدی از آنفلوآنزا با شیوع مجدد کرونا ممکن است تعداد افراد مبتلا به این دو بیماری را به اندازه‌ای بالا ببرد که در کشور تخت بیمارستانی کافی برای مداوای بیماران باقی نماند بنابراین ما باید همه تلاش خود را به کار ببریم تا با اجرای برنامه گسترده تزریق واکسن آنفلوآنزا، حداقل مردم را نسبت به انواع قبلی این ویروس مصون کنیم.

در کنار این مساله باید برای پیشگیری از بروز پیک‌های بعدی کرونا نیز تلاش کنیم، تنها راهکار ما نیز در این راستا نیز اجرای سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی به‌خصوص اصل فاصله‌ گذاری فیزیکی است.

دکتر مینو محرز - عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها