جام جم آنلاین - آرشیو

چراغ سبز به کرونا و سفر

چراغ سبز به کرونا و سفر

براساس آخرین اطلاعات می‌توان گفت وضعیت کرونا در کشور بسیار شکننده است، چراکه وضعیت ‌ ۱۱ شهرستان ‌قرمز، ۳۲شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان نیز آبی گزارش شده است.

سفر به سلامت

سفر به سلامت

این روزها بحث بر سر تعطیلات نوروزی و سفر داغ است. بسیاری از شهروندان به پیش خرید تورهای نوروزی اقدام کرده‌اند. برخی نیز در انتظار مشخص شدن شرایط سفر با خودروی شخصی هستند.

امید به واکسن با رعایت پروتکل‌ های بهداشتی

امید به واکسن با رعایت پروتکل‌ های بهداشتی

این روزها خبرهای خوشی از واکسیناسیون و از آن مهم‌تر، تولید واکسن‌ های داخلی به گوش می‌رسد؛ خبرهایی که می‌تواند نوید روزهای بهتری را بدهد.

ویروس در جهش است

ویروس در جهش است

این روزها بحث درباره جهش‌ های ویروس داغ است؛ دیروز نایب‌ رئیس‌ مجلس از شواهد تایید نشده‌ای گفت که از جهش ویروس ایرانی در قزوین حکایت دارد، پس از او رئیس روابط‌ عمومی وزارت بهداشت نیز به این موضوع پرداخت و گفت تاکنون افزون بر ۷۰ جهش در ایران شناسایی شده که البته هیچ‌ کدام تغییر معناداری در رفتار ویروس ایجاد نکرده و اطلاق واریانت (گونه) جدید به آنها درست نیست.

خوزستان را قرنطینه کنید

خوزستان را قرنطینه کنید

دیروز روز سخت استان خوزستان بود؛ روزی که سه کودک به دلیل ابتلا به ویروس جهش‌ یافته انگلیسی جان خود را از دست دادند.

خطر جهش ویروس و سفر

خطر جهش ویروس و سفر

آخرین آمارها از ابتلای ۲۴ نفر به ویروس جهش‌یافته حكایت دارد. درواقع می‌توان گفت هنوز در روزهای ابتدایی پیك چهارم قرار داریم و‌ ویروس هنوز در تمام كشور گسترده نشده یا دست‌كم ما هنوز نتوانسته‌ایم، این گستردگی را شناسایی كنیم.

با کرونا همسفر نشویم

با کرونا همسفر نشویم

در شرایطی که با اجرای محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم تا حدودی از موج سهمگین کرونا کاسته شده اما نگران تعطیلات پیش‌رو هستیم؛ تعطیلاتی که ممکن است برای برخی از افراد به منزله فرصتی برای مسافرت باشد.

شرایط اضطراری است؛ سختگیری نکنیم

شرایط اضطراری است؛ سختگیری نکنیم

پرواضح است ۲۰هزار دوز واکسن اسپوتنیک برای واکسیناسیون کافی نیست و تنها به عنوان شروع واکسیناسیون ۱۰هزار نفر مورد استفاده قرار خواهد گرفت، چرا که ایمنی در برابر این واکسن به گونه‌ای است که باید هرفرد دو دوز آن را بزند.

چرا همیشه پشیمانی؟

چرا همیشه پشیمانی؟

پشیمانی احساسی است که بیشتر انسان‌ها در زندگی تجربه می‌کنند. احساس پشیمانی می‌تواند نشان‌دهنده ندامت از انجام یک عمل یا انجام‌ندادن آن باشد.

کودکان را به استقبال کرونا نبرید

کودکان را به استقبال کرونا نبرید

افزایش ابتلای افراد ۵تا ۱۷سال به کرونا بحث داغ این روزهاست و دلایل مختلفی برای این مساله مطرح می‌شود اما حقیقت این است که هنوز هیچ مستنداتی مبنی بر این که ویروس کرونا در کشور تغییرات بیولوژیکی داشته است، در دست نیست.

خطر کاهش سن ابتلا به کرونا

خطر کاهش سن ابتلا به کرونا

این روزها با شیب کمی شاهد افزایش ابتلا، مراجعه به بیمارستان‌ها و نیز مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا در بازه سنی ۵ تا ۱۷سال هستیم. افزایش ابتلا و بستری در بیمارستان‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا می‌تواند به‌خاطر ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کشور باشد.

زمان مناسب برای قطع زنجیره انتقال

زمان مناسب برای قطع زنجیره انتقال

برای کنترل و مهار یک بیماری که تبدیل به اپیدمی شده باید ماهیت بیولوژیک عامل بیماری‌زا را به‌خوبی بشناسیم و نسبت به وضعیت اپیدمیولوژیک آن بیماری نیز آگاهی نسبی داشته باشیم.

نکاتی درباره ازدواج دوقلوها

نکاتی درباره ازدواج دوقلوها

درست از زمانی که دو خواهر یا دو برادر دوقلوی همسان به دنیا می‌آیند از طرف پدر و مادر و دیگر افراد تناسباتی برایشان در نظر گرفته می‌شود؛ لباس‌های شبیه هم، هدیه‌های کاملا مشابه و برخوردهایی یکسان. در واقع به‌طور ناخودآگاه دو فرزند دوقلو با همدیگر بزرگ می‌شوند در صورتی که ممکن است از خیلی جهات تفاوت‌هایی با هم داشته باشند.

ویروس انگلیسی و لزوم حساس بودن ما

ویروس انگلیسی و لزوم حساس بودن ما

وقتی وزیر بهداشت از شناسایی نخستین مورد ابتلا به ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کشورمان خبر داد و گفت که او در یکی از بیمارستان‌های خصوصی بستری است و حال عمومی خوبی دارد، درواقع داشت خبر خوبی به ملت می‌داد، از این باب که هیچ پنهان‌کاری‌ای وجود ندارد و در مورد ویروس جهش‌یافته انگلیسی، عزمی برای مهار وجود دارد.

کرونا، سرما و آلودگی هوا

کرونا، سرما و آلودگی هوا

هوای تهران نزدیک به یک هفته است که در شرایط ناسالم قرار دارد و حجم زیادی از آلاینده‌ها وارد ریه شهروندان می‌شود.

مسؤولیت جهانی در عرصه سلامت

مسؤولیت جهانی در عرصه سلامت

روابط میان کشورها براساس مراوداتی که با هم دارند مبتنی بر اراده آزاد است. به این معنا که طرفین این اراده آزاد را دارند که بخواهند با کشورهای دیگر مراوده و رابطه داشته‌باشند و معامله و تجارت کنند.

اصول مدیریت هیجان

اصول مدیریت هیجان

همه انسان‌ها در طول زندگی روزمره درگیر احساسات و هیجانات مختلف می‌شوند و در مقابل مسائلی که در زندگی آنها رخ می‌دهد از خود واکنش نشان می‌دهند.

مقصد ویروس جهش‌یافته نباشیم

مقصد ویروس جهش‌یافته نباشیم

تازه‌ترین خبرها می‌گوید ویروس کرونا در انگلیس دچار جهش شده و تغییراتی یافته است البته اطلاعاتی که ما درباره این اتفاق جدید داریم، هنوز به قدر کافی، دقیق و کامل نیست و نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد اما فعلا این موضوع مشخص شده است که ویروس کرونایی که این روزها همه دنیا با آن درگیر هستند، در برخی از کشورها جهش پیدا کرده است، تاحدی که شدت بیماری افزایش یافته و قدرت سرایت و انتقالش بین افراد بسیار بالا رفته است.

مثلثی برای مهار کرونای یلدایی

مثلثی برای مهار کرونای یلدایی

دیروز آمار کشوری فوتی‌های ناشی از کرونا بعد از هفته‌ها به زیر عدد 200 سقوط کرد.

خطر شب‌ نشینی با ویروس

خطر شب‌ نشینی با ویروس

این روزها، مدیران سلامت و اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا، از احتمال اعمال محدودیت‌ها در شب یلدا می‌گویند و پیشنهاد کرده‌اند تا روز 30 آذر، کسب و کارها تعطیل و از ساعت 18 ترددها ممنوع شود.

3 صفحه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها