461نفر دیگر دیروز قربانی کرونا شدند، چند روز است آمار قربانیان کرونا به مرز 460نفر رسیده است، به همین خاطر باید برای نجات شهروندان و کاهش این آمار تصمیم مناسبی گرفت؛ تصمیمی که براساس آن بتوان شرایط را اندکی آرام کرد تا در زمستان پیش رو وضعیت کشور بغرنج‌تر از این روزها نشود و کادر درمان هم که تحت فشار شدید هستند، برای تجدید قوا زمان پیدا کند.
کد خبر: ۱۲۸۷۰۳۴

راهکاری که بسیاری از کارشناسان بر اجرای صحیح آن تاکید می‌کنند، تعطیلی دست‌کم دوهفته‌ای تهران است؛ راهکاری که اگر تمام و کمال اجرایی شود، می‌تواند اندکی از بار مشکلات این روزهای کشور و مردم بکاهد.

نمی‌توان از تعطیلی دو هفته‌ای تهران انتظار زیادی داشت، چراکه مهار کرونا به همکاری همه جانبه دولت و مردم نیاز دارد و برای بهبود شرایط نیاز به همدلی و همراهی است.‌

به نظر می‌رسد یکی از موانع اجرایی شدن طرح تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت که امروز قرار است در ستاد مقابله با کرونا درباره آن تصمیم‌گیری شود، بحث‌های اقتصادی است.

نباید فراموش کرد اقشار ضعیف جامعه مانند کارگران روزمزد با تعطیلی تهران در شرایط سخت‌تری قرار می‌گیرند، اما با برنامه‌ریزی می‌توان حمایت بیشتری از این افراد کرد.

لازم به یادآوری است پیشگیری همیشه مقدم بر درمان است و با یک حساب سرانگشتی می‌توان هزینه‌ای را که کرونا به نظام سلامت کشور تحمیل می‌کند برآورد و آن را با هزینه پیشگیری از ابتلا مقایسه کرد.

اگر در نظر بگیریم به شکل میانگین هر بیماری که به کرونا مبتلا می‌شود 9روز به بستری در بخش عادی بیمارستان نیاز داشته باشد هزینه درمان چنین شخصی حدود 20میلیون تومان است، البته این در شرایطی است که بیماران وارد بخش مراقبت‌های ویژه نشوند.

چون هزینه بیمارانی که نیاز به بستری در آی‌سی‌یو و مصرف داروهای خاص پیدا می‌کنند تا 80میلیون تومان نیز برآورد می‌شود بنابراین با توجه به هزینه‌های سنگینی که کرونا به نظام سلامت تحمیل می‌کند، می‌توان با برنامه‌ریزی و در اولویت قرار دادن پیشگیری مانع تحمیل هزینه بیشتر به نظام سلامت شد، یکی از این راهکارها تعطیلی دو هفته‌ای تهران است.

دولت می‌تواند هزینه‌ای که دربیمارستان‌ها متقبل می‌شود را صرف حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه کند.

البته دولت برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر تنها نیست و نهادهای خیریه بسیاری هستند که مدت‌هاست برای دستگیری از اقشار نیازمند تلاش می‌کنند اگر دولت بیش از گذشته با این نهادها همراه شود می‌توان با کمک‌های مومنانه شرایطی ایجاد کرد که اقشار آسیب‌پذیر با شرایط سخت‌تری روبه‌رو نشوند.

علاوه بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، شهروندان نیز باید برای اجرای طرح تعطیلی دو هفته‌ای تهران که طرحی سلامت محور است با دستگاه‌های متولی همراه شوند، چون بدون همراهی مردم نمی‌توان به عبور از این بحران امیدوار بود.

حسینعلی شهریاری - رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها