حقیقت این است که قدرت ویروس کرونا افزایش یافته‌است. اگر تا چند ماه پیش در یک جمع ده نفره، یک مبتلا وجود داشت و کسی هم ماسک نداشت، تنها، سه یا چهار نفر از آنها مبتلا می‌شدند، حالا اما در آن جمع ده نفره اگر همه ماسک به صورت نداشته باشند، همه آن ده نفر مبتلا می‌شوند.
کد خبر: ۱۲۷۵۱۵۴

با این حال علائم بالینی ویروس تغییر نکرده‌است، به این معنی که همچنان بعد از ابتلا، تب، تنگی‌نفس، سرفه، علائم گوارشی و علائم چشایی و بویایی بروز می‌کند بنابراین تنها تغییری که این روزها درباره ویروس می‌توان به آن اشاره کرد افزایش قدرت انتقال ویروس است، اتفاقی که نه‌تنها در ایران که در همه کشورهای جهان وجود دارد البته شدت سرایت بیماری نه در ایجاد علائم جدید و نه در آمار مرگ‌ومیر تاثیری ندارد و تنها آمار ابتلا را افزایش می‌دهد.

حالا که شدت انتقال ویروس بیشتر از قبل شده‌است، مردم باید بیشتر از قبل رعایت کنند. این مهم در شهرهایی که جمعیت بیشتری دارند مانند تهران، مهم‌تر هم جلوه می‌کند. در موقعیت فعلی مردم نباید به رستوران‌ها و باشگاه‌ها بروند.

نباید در مراکز خرید، مساجد یا در مهمانی‌ها و مراسم عزا شرکت کنند. بسیاری از بیمارانی که امروز به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، در این مکان‌ها حاضر شده‌اند.

در کشورهای اروپایی، رستوران‌ها و باشگاه‌های شهرهای سفید را باز کرده‌اند و قطعا این دلیل نمی‌شود که در کشور ما هم این مراکز باز شوند.

در اروپا بعد از سه یا چهار هفته رصد بیماری، بعد از این که گزارش ابتلای جدید وجود نداشته‌باشد رستوران‌ها و باشگاه‌ها باز می‌شوند.

در کشور ما مسؤولان به مدیران علمی گوش نمی‌دهند و مراکز پرخطر را باز می‌کنند، بنابراین مردم خودشان باید مراقب باشند و تردد در رستوران‌ها، باشگاه‌های ورزشی و مهمانی‌ها را به حداقل
برسانند. در این میان اما استفاده از ماسک مناسب هم مهم است.

استفاده از ماسک‌های فیلتردار، برای بیماری کرونا مناسب نیست. ماسک‌هایی که به نام ماسک N95 و با قیمت‌های گران به فروش می‌رسد به درد مقابله با کرونا نمی‌خورد چراکه دریچه یا فیلتر این ماسک‌ها، هوا را به درون و بیرون ماسک منتقل می‌کند و محلی برای ورود و خروج ویروس است.

ماسک‌های جراحی هم مناسب نیستند، ماسک‌هایی که بعد از هفت یا هشت ساعت باید دور ریخته شوند. بهترین نوع ماسک، ماسک‌های پارچه‌ای است. در استفاده از ماسک هم باید دقت کرد، ماسک‌ها نباید زیر چانه قرار بگیرند. ماسک زدن، در کنار رعایت فاصله اجتماعی و شست‌وشوی مداوم دست‌ها می‌تواند سرایت ویروس را به حداقل برساند.

دکتر مینو محرز - عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا / روزنامه جام جم


بیشتر بخوانید: رایزنی سفیر ایران با مقامات روسیه درباره تولید مشترک واکسن کووید ١٩

                     استروئیدها می توانند با ویروس کرونا مقابله کنند

                     تاثیرات منفی استفاده مکرر از ضدعفونی کننده

                     آخرین یافته‌ها درباره عمر ویروس کرونا بر روی سطوح (+جدول)


 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها