روز گذشته، آمار ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا افزایش یافت و این مساله موجب نگرانی بسیاری از هموطنان شد.
کد خبر: ۱۲۷۶۱۴۳

این رشد آمار اما دلایل متعددی دارد و یکی از آنها، این است که هفت‌ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و طبیعتا بخش زیادی از مردم نسبت به این ویروس بی‌تفاوت و از رعایت پروتکل‌های بهداشتی خسته شده‌اند؛ بنابراین اکنون افراد زیادی هستند که ماسک نمی‌زنند، در محل‌های پرتردد و پرتراکم تماس فیزیکی دارند یا به مسافرت می‌روند.

همه اینها باعث شده آمار ابتلا به کرونا افزایش پیدا کند. بسیاری از مردم به دلیل وجود این شبهه که فقط افراد سالمند یا مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

این در حالی است که اکنون شاهد ابتلای جوانان و حتی مرگ‌ومیر آنها هستیم. در این میان، حتی حدود 10 تا 12درصد از افرادی که در بخش آی‌سی‌یو بستری می‌شوند، در گروه 20 تا 40سال قرار دارند، یعنی افراد مختلف در هر سنی ممکن است به کرونا مبتلا شوند. حتی خیلی‌ها ممکن است به ظاهر بیماری زمینه‌ای نداشته باشند، ولی بازهم کرونا بگیرند و جانشان را هم از دست دهند. در این شرایط، مردم باید توجه داشته باشند حضور در فضای بسته، احتمال ابتلا به کرونا را بسیار بالا می‌برد و حتی با وجود استفاده از ماسک هم افراد نباید به مدت طولانی در فضای بسته حضور داشته باشند. این روزها آمار ابتلا به کرونا در حالی بالا می‌رود که همزمان تصمیمات نامناسبی درباره ویروس کرونا گرفته می‌شود؛ مثلا یک روز دولت تصمیم می‌گیرد مدارس را باز کند و روز دیگر درباره لغو دورکاری کارمندان تصمیم گرفته می‌شود. در حالی که برای کاهش آمار ابتلا به کرونا، نیاز است مردم و دولت با یکدیگر همراهی کنند. اما در شرایط کنونی به نظر می‌رسد تصمیمات دولت، علمی و آکادمیک نیست. به طور مثال، همین الان دولت تصمیم گرفته مدارس باز شود و دانش‌ آموزان به مدرسه بروند، اما آیا این تصمیم برای همه شهرها، روستاها و شهرستان‌های کشور مناسب است؟ درست است که در بسیاری از مناطق و روستاها، امکان دسترسی به تلفن‌همراه، شبکه اینترنت و آنتن‌دهی مخابرات وجود ندارد و دانش‌آموزان برای تکمیل مراحل آموزشی خود نیاز به حضور در مدارس دارند، اما در بسیاری از مناطق دیگر، زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی مناسبی وجود ندارد و این‌گونه تصمیمات باعث تشدید شیوع بیماری می‌شود. در تهران هم اکنون شاهد اجرا شدن طرح ترافیک هستیم، اما آیا زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی این شهر برای پیشگیری از ابتلا به کرونا مناسب است؟ ما همواره تاکید کرده‌ایم در مکان‌هایی که تردد و تراکم جمعیتی بالایی دارد، از جمله متروها و اتوبوس‌ها، حتی اگر افراد از ماسک هم استفاده کرده باشند، بازهم احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد. نکته دیگر این که بلاتکلیفی در تصمیم‌گیری‌های مدیران و بعد تغییر ناگهانی تصمیمات، سردرگمی مردم را به همراه داشته و باعث شده است شهروندان در اجرایی کردن تصمیمات بی‌تفاوت شوند؛ یعنی با اتخاذ تصمیمات نادرست، دقت نظر مردم برای اجرا کردن این تصمیمات از دست می‌رود و همه اینها افزایش موارد ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را به همراه دارد.

دکتر داوود یادگاری‌نیا - عضو ستاد ملی مقابله با کرونا / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها