هنوز همه‌گیری کرونا در کشور ما مساله‌ای جدی است و افراد اگر مسائل بهداشتی را رعایت نکنند، هر لحظه امکان ابتلای آنها به کرونا وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۶۶۴۹۳

 

به همین دلیل، ما هیچ وقت نباید از رعایت ضوابط بهداشتی غافل شویم و حتی با این که بخش زیادی از مردم به این بیماری مبتلا شده‌اند و ایمنی نسبی در برابر این بیماری در سطح جامعه ما وجود دارد، اما هنوز احتمال بروز پیک دوم کرونا از بین نرفته است.

به همین دلیل، همچنان همه مردم اصل فاصله‌ گذاری اجتماعی، بهداشت فردی و آداب تنفسی را باید رعایت کنند و اگر این اتفاق نیفتد، باید منتظر پدید آمدن موج دوم کرونا در هفته‌های آینده یا حتی فصل تابستان باشیم.

از سویی دیگر، شب‌ های قدر نزدیک است و بسیاری از مردم تمایل دارند در مراسم مخصوص این شب‌ها حضور پیدا کنند.

وزارت بهداشت نیز با برگزاری مراسم شب‌ های قدر در اماکن مذهبی مختلف با رعایت پروتکل‌های بهداشتی موافقت کرده است و در این شرایط، مردم نیز در صورت حضور خودشان حتما باید همه ضوابط بهداشتی توصیه‌شده را رعایت کنند.

از جمله این که خادمان مساجد و اماکن مذهبی باید هنگام اجرای برنامه‌های شب‌های قدر به تجهیزات حفاظتی ضروری مثل ماسک فیلتردار و دستکش مجهز باشند و این وسایل را نیز در فواصل زمانی مناسب عوض کنند. شرکت‌کنندگان در این مراسم نیز باید ماسک و دستکش همراه خود داشته باشند و وسایل مورد نیاز این برنامه‌ها مثل چادر، مهر، سجاده و کتاب‌های دعا را به صورت شخصی به مراسم ببرند و در این زمینه از امکانات عمومی مساجد استفاده نکنند.

همچنین در قسمت کفشداری مساجد و اماکن مذهبی، حتما باید کیسه‌های نایلونی یکبارمصرف بین مردم توزیع شود و مساجد از دادن کیسه‌های چندبارمصرف به شهروندان پرهیز کنند.

اصل فاصله‌ گذاری اجتماعی و مسائل بهداشت فردی لازم در فضای داخلی مساجد و اماکن مذهبی، صحن‌ها، رواق‌ها، فضاهای روباز و سربسته و سرویس‌های بهداشتی نیز باید به‌طور دقیق از سوی مسوولان این اماکن و افراد شرکت‌کننده در مراسم رعایت شود.

مواد‌ضدعفونی‌کننده نیز باید به اندازه کافی در اختیار مردم گذاشته شود و مساجد باید تا حد امکان از توزیع غذای نذری پرهیز کنند و در صورت توزیع، غذاهای نذری حتما باید با پوشش بهداشتی و در ظروف یکبارمصرف به مردم داده شود.

اگر این پروتکل‌ها رعایت شود می‌توانیم شب‌های قدری به دور از کرونا داشته باشیم و اگر این پروتکل‌ها رعایت نشود، باید در دو سه هفته آینده منتظر پیک دوم کرونا باشیم.

دکتر عالیه پوردست - متخصص بیماری‌های عفونی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها